Het Oud en afschreven?
Deel II

INC
5 min readSep 10, 2015

Inc. geeft je een blik achter de schermen waar we werken aan organisatie- en conceptontwikkeling. Eerder dit jaar deelde onze office manager Marga haar verhaal over een gekoesterde meisjesdroom, de terugslag door de ziekte van Lyme en reuma, de strijd met de instanties en de uiteindelijke ommekeer. De ommekeer zette door en oude dromen krijgen een nieuw leven: oud en afgeschreven? Deel II.

Marga Nijhuis

Met deze zin eindigde mijn eerder geschreven blog “Oud en afgeschreven”. Ik was helemaal overdonderd door de vele reacties en telefoontjes die daarop volgden. Het werd een van de meest gelezen blogs die door Inc. waren gepubliceerd. Ik kreeg complimenten over iets dat ik geschreven had dat “gewoon” uit mijn eigen leven gegrepen was. In die periode was ik nog herstellende van een zware operatie die ik had ondergaan waardoor mijn stofwisselingsprobleem zou worden uitgeschakeld. Ingrijpend, maar een ultieme kans om misschien eindelijk gezonder te worden. Ik had volgens de artsen weinig te verliezen. Ik twijfelde maar zag het ook positief, als het echt zo zou zijn dan ging ik mij misschien wel beter en fitter voelen met misschien wel nieuwe kansen voor mijn toekomst.

Toekomstplannen

Sander en Bjørn, waarmee ik een open gesprek inging over mijn plannen voor de toekomst bij Inc. zagen mij ook zienderogen opknappen en fitter worden. De blog en de verrassende uitwerking daarvan kwam natuurlijk ook ter sprake. Misschien moest ik mijn passie voor kraamzorg wel weer in mijn leven toelaten werd er geopperd. Immers “Als je in jezelf gelooft dan komt het resultaat vanzelf!”

De volgende stap

In mijn blog had ik beschreven hoe ik destijds met pijn in mijn hart mijn meisjesdroom heb moeten laten varen. Mijn droom die ooit door ziekte was vervlogen. Diep in mijn hart wilde ik deze droom ook wel heel graag weer opnieuw invulling geven. Bjørn en Sander hebben mij toen tools gegeven om mijn passie zij het op een iets andere manier weer uit te kunnen voeren. Ze stelden voor dat ik een moodboard zou maken en dit aan mijn collega’s te presenteren. Ze waren er zeker van dat de collega’s mij daarmee graag verder zouden willen helpen. Dit is immers hetgeen ze bij Inc. doen: mensen en organisaties helpen het verschil te maken.

Terug in de kraamzorg?

Na het gesprek werd ik overweldigd door warme gevoelens. Inc. wilde mij wel helpen mijn droom opnieuw proberen uit te laten komen. De hele dag was ik een beetje van mijn stuk en die nacht heb ik er niet van kunnen slapen. Ik zag het al weer helemaal voor me, baby’s op mijn arm, piepkleine babykleertjes in mijn handen en beschuiten met muisjes smeren. Het zou toch de ultieme droom zijn. Zou het echt weer voor mij weggelegd zijn? Door kraamzorg ben ik bij Inc. gekomen en door Inc. weer in kraamzorg. Zou de cirkel nu weer rond komen, het leek haast te mooi om waar te zijn.

Het moodboard van Marga

Delen is vermenigvuldigen

Nadat ik een moodboard had gemaakt en dit aan mijn collega’s heb gepresenteerd (iets wat ik overigens doodeng vond om te doen) gaven ze aan mij graag te willen ondersteunen. De eerste aanzet was een gesprek met Bob waarin mijn tijdlijn is vastgelegd. Bob heeft deze nadien uitgewerkt en aan mij voorgelegd. Ik was ondanks dat het mijn eigen tijdslijn was verbaasd het op papier terug te lezen. Bob had goed geluisterd en precies omschreven wat ik allemaal had doorlopen in mijn leven. Knap dat je van een collega die je pas een jaar kent dit tijdens een gesprek zo goed hebt opgenomen en kunt verwoorden op papier. Ik heb aan den lijve ondervonden waar mijn collega’s dagelijks mee bezig zijn.

Het verschil op papier

We zijn in een volgende sessie gaan brainstormen over wat ik, gezien mijn fysieke beperking, toch als kraamverzorgende zou kunnen betekenen voor een gezin waar een baby wordt geboren. Dit kunnen situaties zijn waarin extra begeleiding nodig is. Hierbij valt te denken aan een baby met een aangeboren afwijking zoals syndroom van Down, een Shisis (hazelipje), bij asielzoekers en een gezin waar de baby is overleden. Ook zou het voor kunnen komen dat ouders, nadat de reguliere kraamzorgperiode voorbij is, toch nog extra begeleiding behoeven. Daar kan ik voor mijn gevoel heel veel betekenen. Bob heeft al deze aantekeningen opgepikt, uitgewerkt en het tot een concept gemaakt.

Een nieuw begin

Met dit concept onder mijn arm ben ik supertrots met “BTK kraamzorg” in gesprek gegaan en dit resulteerde tot een aanbod van een baan die ik met beide handen heb aangegrepen. En opnieuw was ik een beetje van mijn stuk. Ondertussen ben ik met heel mijn hart weer bezig met het ondersteunen van jonge ouders in de eerste week van een nieuw leven met hun pasgeboren baby. Ik heb gewone kraamgezinnen mogen helpen en ben ingezet binnen de VOA (Voorlopige Opvang Asielzoekers) te Ootmarsum. De eerste baby is daar ondertussen geboren. Een voor een bijzondere ervaringen waarvan er hopelijk nog vele zullen volgen.

De cirkel is weer rond

Dankzij Team Inc. is mijn passie weer realiteit geworden. Ik zal het warme nest bij Inc. verlaten en de cirkel is weer rond… wie had dit kunnen denken. Ik kan dus weer opnieuw eindigen met dezelfde zin “Als je in jezelf gelooft dan komt het resultaat vanzelf!”

Inc. helpt sinds 2011 organisaties om het verschil te maken. Onze manier van denken en werken zorgt voor vernieuwing en beweging op gebied van innovatie, strategie en management. Wil je meer weten of een afspraak met een van ons maken? Neem contact op via hallo@incmerkbeleving.nl

--

--