Sparetips 4/6: Buffer ❤️

Kim Borgström
4 min readFeb 4, 2019

--

Dette innlegget er fjerde del i vår «6 enkle sparetips for alle»-serie, og handler om likhetene mellom en buffer og et knitrende bål i peisen. Og hvordan du sparer til den. Du kan følge alle tipsene i Dreams-appen, på bloggen vår og Instagram.

Du har laget (et slags) budsjett, har kontroll på og begynt å spare til dine lange, korte og mellomlange drømmer, og du er ganske så fornøyd med deg selv. Kanskje er det på tide å tenne et koselig liksom-bål som kan spre beroligende varme i bakhodet? Eller «buffer», som det også heter.

Du trenger ikke å være enig, og kanskje høres jeg litt kjedelig ut, men buffer er blant det triveligste jeg kan tenke meg. Akkurat som flammer i en åpen peis, signaliserer den nemlig trygghet. Og hva er finere enn det? Dette innlegget handler om hvordan man gir seg selv trygghet ved hjelp av penger, gjennom å bygge litt sikkerhetsavstand mellom seg og alt uventet som venter ute i livet.

Buffer, fuck off-kapital og nødpenger

Kjært barn har mange navn. Sov godt om natten-penger, fuck off-kapital, bekymringsfri-fond og ekstracash for eksempel. For min del betyr bufferen min (det koselige bålet!) at jeg ikke lenger bekymrer meg for at vår gamle peis skal rase sammen, for jeg vet at jeg kan kjøpe en ny når det skjer. Ikke med penger som tas fra noe morsomt jeg virkelig VIL gjøre. Men fra en liten pott jeg har spart nettopp for at slike små, uungåelige, kjedelige hendelser ikke skal påvirke meg. Veldig deilig, men det har ikke alltid vært så lett.

Siden jeg flyttet hjemmefra har jeg bodd mange forskjellige steder, studert og hatt mange rare jobber. I klesbutikk, som frilanser, på startup-lønn (den skulle alltid komme «neste uke»), og som oversetter av instruksjonsmanualer for hvitevarer og kameraer. Skikkelig ustabile inntekter. Og selv om jeg alltid har vært ganske god til å spare litt penger, har de alltid forsvunnet på innkjøp av fine klær jeg «ikke kunne leve uten», eller en reise til Paris. I mange år fantes buffersparing overhodet ikke på prioriteringslisten.

Å begynne med buffer

Det var ikke slik at jeg plutselig våknet en dag og tenkte: buffer! Det som skjedde var at jeg fylte 30, flyttet tilbake til Sverige og ble heltidsansatt med fast månedsinntekt. All uro jeg hadde følt rundt penger, og som hadde holdt meg våken en del netter, fikk plutselig en naturlig løsning. Nå fikk jeg råd til å spare, og følelsen var helt fantastisk. Sannheten er imidlertid at jeg kunne ha begynt å spare tidligere, om jeg ville. Om jeg hadde tenkt på det eller bare prioritert liiiiitt annerledes. Og da hadde jeg kanskje sluppet litt av den pengeangsten som preget et tiår av livet mitt.

Fem buffertips

Alt regnes

For meg føltes det som om det var bedre å kjøpe en leppestift til 150 kroner enn å sette dem på sparekonto. Det kjentes så meningsløst å spare en så liten sum til noe stort. Men alle penger regnes i lengden. Dessuten kan vissheten om at du har tatt et valg som er bra for deg på lang sikt også være sykt deilig. I motsetning til den dårlige samvittigheten, som ofte dukker opp etter at man har kjøpt noe man kanskje vet ikke var helt det man egentlig trengte.

Ha en egen konto

Fort gjort med Dreams-appen, men viktig uansett. Har du bare pengene på den vanlige kontoen er det lett å bruke dem på noe helt annet. Skap en drøm som heter noe inspirerende for deg og sett et mål som ikke er uoppnåelig. Å ha en egen bufferkonto gjør også at det ikke blir like angstfylt å ta ut pengene — du har jo spart dem så det ikke skal oppstå problemer hvis noe går i stykker. Men hvis man må ta fra sommerferien for å fikse bilen blir det bare trist.

Sikt lavt

Begynn å spare til noe som er rimelig for deg. En tusenlapp, eller kanskje fem. Når du har nådd dit kan du øke beløpet (dere vet at det er mulig å fortsette å spare i en oppfylt drøm nå?). Å ha små delmål gjør at hver hundrelapp faktisk utgjør en forskjell, noe som er viktig for motivasjonen. Iblant hører man ting som at man «for sikkerhets skyld» burde ha en månedslønn, eller tre, på kontoen sin. Og det er selvfølgelig bra. Men du trenger ikke å sikte direkte på det når du begynner — du kan jobbe deg opp over lang tid.

Finn en sparemetode

Det finnes selvfølgelig en million ulike måter å spare til en buffer på. Jeg har spart i tre år (og foreløpig aldri trengt å røre pengene!) og har aktivert en automatisk overføring på 700 hver måned, og i dag har jeg litt over 25 000 i den drømmen. Med utholdenhet kommer du langt.

Klåfingret?

Min grunninnstiling er at det er ok å tyvlåne litt iblant, hvis man virkelig må, og min buffer har måttet leke bank noen ganger når det har knepet. Jeg har imidlertid noen regler for at det skal fungere.

  1. Jeg tilbakebetaler pengene jeg har lånt, når jeg kan
  2. Om det er noe spesifikt jeg ønsker å kjøpe, så sover jeg alltid på saken innen jeg slår til — aldri impulskjøp med bufferpenger!
  3. Jeg har bare lov til å gjøre det maks én gang annenhver måned.

Dette funker bra for meg. Bufferen er bare en buffer, ikke noen form for skattekiste, og jeg sørger for å gi meg selv en viss fleksibilitet.

Lykke til!

--

--

Kim Borgström

Dreams content manager. Älskar taxar och sparade till en Japanresa genom att äta matlåda. Drömmer om att göra Pan-American highway. Måste bara ta körkort först.