Michalův život za rouškou — co zajímavého přinesl semestr v karanténě? #kiskjaro

Michal Černý
EDTECH KISK
Published in
8 min readMay 18, 2020

Život za rouškou — co zajímavého přinesl semestr v karanténě?

Skutečnost, že epidemie COVID-19 uzavřela vysoké školy je všeobecně známá. Rád bych ale zdůraznil, že mnoho z činností, na které během semestr není běžně čas se zintenzivnily, něco se změnilo jisté věci byly utlumené. Přijde mi podstatné se zkusit podívat za tím, co se v posledních dnech a týdnech událo, protože to může zajímavě nastavit zrcadlo běžné práci nebo opatřením, která zakoušíme.

Držet se budu své oblíbené struktury — výuka — projekty — publikace — další.

Život za zavřenými dveřmi?

Výuka

Když mluvím o výuce, tak ta se změnila možná nejvíce. Místo diskusních seminářů a přednášek máme jen distanční setkávání, což se přiznám, že mne mrzí.

Velice bych chtěl poděkovat Haně Matějkové, se kterou učím kurz Psychologie v online vzdělávání, která se stará o veškeré tutorování a stejně tak Natálii Velecké a Báře Fukárkové, že totéž zvládají v Kreativní práci s informacemi. Jde o dva klasické plně online kurzy, takže zde vlastně žádný velký problém nebyl. Mimo možnost se více potkávat a bavit se.

Pak mám na starosti dva povinné kurzy. Digitální kompetence mají myslím velice pěknou online podporu a nyní díky zrušení presenční výuky získaly i video lekce, které postupně přibývají. Zatímco si myslím, že současní studenti jsou na kvalitě trochu bití, tak další naopak určitě vydělají. Asi největší problém mám s Učící se společností. Té jsem dodělal web, který není ale zdaleka úplný, studenti píší přípravy na Medium, ale diskuse je hodně omezená. V obou kurzech pracuji s Google Meet na presenčních setkáních každý týden.

Web učící se společnost.

Z čeho mám naopak radost je informační společnost — také ta dostala nový web, každé téma má prezentaci, literaturu a video. A studenti říkají, že je to lepší než naživo. Tento kurz je zajímavý také tím, že celý jeho obsah se oproti minulým rokům výrazně inovoval. Zde přednášky předtáčím, takže nejsou diskusní.

Filozofie informace probíhá zatím hodně korespondenčně stojí na textech a TED talk videích. Jsem zvědavý na závěrečné eseje a diskuse. Kurz učím s Markem Timkem a Jiřím Stodolou, takže je to i náročné na koordinaci představ, jak by to celé mělo vypadat, abychom v tom zvládli fungovat spokojeně všichni tři.

Anna Puchovská získala se mnou grant z FRMU na nový předmět Co říkají obrazy? Čtení a tvorba vizuálních informací. Ten funguje v ISu, Anna píše velice pěkné texty a workshopy jsme přesunuli z učeben do Teams, což je velice zajímavé a celé je to najednou jiné, byť neumím říci, že lepší nebo horší než v případě presenčních setkání.

Laboratoř vzdělávacích technologií funguje na bázi individuálních konzultací, takže tam vlastně přesun do Meet asi studentům i časově pomohl. V kurzu Jak pracuje věda jsem jen maličko, ale i tak jsem stihl online setkání v Meet, zbytek vyučujících pracují nakonec s Teams. U výzkumného semináře jsme měli naplánované výzkumy ve školách, nakonec jsme se museli transformovat na tvorbu obsahu, ale malý výzkum přece jen bude. I díky Haně Tulinské, která drží prezentační setkání v Teams každých čtrnáct dní.

Asi největší problém jsou podle mě konzultace. Časově se jim věnuji snad jen desetinou oproti tomu, kdy byly fyzické, což mi přijde škoda. Nevím, zda to nakonec není efektivnější, ale myslím, že úplně ne. Vytrácí se nějaký osobnostní spirit, kouzlo setkání. Skutečná diskuse.

Projekty

Jestli se něco nezastavilo, tak jsou to určitě projekty. Pro mne letošní semestr přinesl několik zajímavých změn nebo momentů. Vystoupil jsem po roce z GAČR na PedF, což ale neznamená, že bych kolegům nefandil. Jen jsem nezvládal chodit do škol pozorovat.

  • Humanitní vědy dokořán — velký projekt z MZK, ve kterém se snažíme vytvářet digitální vzdělávací objekty, které pracují s digitalizovaným kulturním dědictvím. Rozjezd je náročný, setkání v Teams, ale snad se vše postupně dává do pohybu a do pořádku. S Pavlínou Mazáčovou, Petrem Škyříkem, Kristýnou Kalmárovou, Monikou Martonovou, Janem Štěpánkem a dalšími.
  • TIGUP — TAČR, ve kterém jsem řešitelem měl mít tento semestr na programu speciálně vyvinutou etnografickou metodu výzkumu. Bohužel z toho není nic. Ale o to více se soustředíme na tvorbu obsahu a nových modulů, kolegové dělají aplikaci na práci s testy a nějaký drobný výzkum snad bude také. Byť v podmínkách metodologicky značně ztíženými. Web se postupně zvětšuje a zlepšuje. Na KISKu hlavně s Hanou Tulinskou a studenty EdTechu.
  • Komplexní systém hodnocení — projekt ČŠI, kde vyvíjím nástroje pro měření kompetencí v oblasti ICT, hlavně na I. stupni ZŠ. Dělám zde úlohy, které by mohli pomoci s lepší prací s digitálními kompetencemi. Primárně s Lucií Rohlíkovou.
  • Rozvoj systému dalšího vzdělávání zaměstnavatelů a zaměstnanců v oblasti digitálních kompetencí — na MPSV je zajímavý projekt, kde pracuji jako odborný konzultant a tvůrce e-learningu.
  • INOVACE KURZU „Jak pracuje věda“ — tvorba učebních materiálů, výuka. FRMU projekt na maličkou část času. S Jindřiškou Svobodovou a Janem Novotným.
  • Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů — pod NPI píšu knížku o webinářích.
  • Realizace online kurzu „Co říkají obrazy? Čtení a tvorba vizuálních informací“ — je FRMU, které vede Anna Puchovská a já jsem konzultant, recenzent modulů kurzu a spoluřešitel.
  • Tutorování univerzitních online kurzů v oblasti informační gramotnosti a rozvoj distančních forem výuky — je FRMU Hany Tulinské, kde jsem jen konzultačně a jen úplně maličko.

A velkou radost mám z toho, že vyšel projekt, ve kterém mám sice jen malý úvazek, ale myslím, že je edTechově hodně zajímavý. Jmenuje se Vzdělávání v kolaborativní imerzivní virtuální realitě a řešitelem je Čeněk Šašinka. Rozhodně publikačně i odborně jedna z největších osobností edTechu v ČR, takže se moc těším na spolupráci s ním.

Web onlife řešící informační gramotnost.

Publikace

Říkat něco o publikacích je náročné, protože vycházejí bez ohledu na čas, to, co dnes člověk napíše vyjde za půl roku nebo rok. Obecně mohu říci, že jsem prožil několik zajímavých návratů — vyšlo mi pár esejů na Christnetu, píšu Fotku týdne pro Digiarenu, ale hlavně jsem se vrátil na Metodický portál RVP.cz, kde jsem dříve patřil mezi nejaktivnější a nejvýraznější autory. Dopsal jsem jednu výzkumnou monografii, jednu popularizační knížku, napsal dvě studie do WoS sborníků, … Koronavirové jsou vlastně jen články na RVP.cz…

Studie:

  • Černý, M. (2020). What if Comenius had stayed home? Sociální Pedagogika, 8(1), 68–76. https://soced.cz/wp-content/uploads/2020/04/10-PAPER-T-SocEd-Michal-Cerny-Michal-Cerny.pdf
  • ČERNÝ, Michal. Webinars as a forgotten innovative method of online learning: an overview study. e-Pedagogium, Olomouc: Univerzita Palackého, 2020, roč. 19, č. 4, s. 19–31. ISSN 1213–7758. doi:10.5507/epd.2019.025.
  • ČERNÝ, Michal. Digital Competence: From selfevaluation to anlalysis students learning behavior. In: BESEDA, Jan, Lucie ROHLÍKOVÁ a Václav DUFFEK. E-learning: Unlocking the Gate to Education around the Globe. Prague: Centre for Higher Education Studies, 2020, s. 160–177. ISBN 978–80–86302–85–0. URL.
  • Černý, M. (2020). Od entropie k dynamické komplexitě: k jednomu pojmovému posunu v infosféře. Proinflow 12(1). s. 61–78. URL

Recenze:

  • Černý, M. (2020). LUCIANO FLORIDI: The Logic of Information: A Theory of Philosophy as Conceptual Design Oxford: Oxford University Press 2019, 272 s. Filozofia, 75(3), 256–260. ISSN 0046–385X . DOI: https://doi.org/10.31577/filozofia.2020.75.3.8
  • Černý, M. (2020). Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Pedagogická orientace, 29(3), 366–373. ISSN 1211–4669. DOI: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/13261/11366

Články na RVP.cz:

Zkušenosti a jejich reflexe:

Již jen na vydání čekají i dvě poměrně rozsáhlé studie o digitálních kompetencích:

  • Reflexe Evropského rámce digitálních kompetencí studenty (především) Filozofické fakulty MU optikou kvalitativního výzkumu v časopise Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
  • Kdo je digitálně kompetentní člověk? Empirická studie výroků studentů (převážně) Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v JTIE.

A v Edice Munice je možné si předobjednat knížku Život onlife: Lekce z informační vědy.

Život onlife.

Další

  • Byl bych velice nerad, kdyby se toto rámování, hodně akademické a formální jevilo jako vše, co se v posledních týdne událo. Měl jsem hodně času na psaní disertace, ale nějaký čas se našel i třeba na čtení.
  • Mnoho energie jsme s kolegy z UVT MU vložili do pomoci univerzitě učit skrze technologie, ale také jejich prostřednictvím zkoušet. Podle mne hodně důležité téma, které se na MU hodně posunulo. Doufáme, že v něm budeme pokračovat i na déle.
  • Pro nakladatelství Forum jsem měl webinář pro učitele, jak učit skrze Google nástroje, ale také pro ně napsal dvě inspirace pro učitelky v mateřských školách v oblasti informatické pregramotnosti, což je pro mne zajímavá každoroční zkušenost.
  • Na KISKu jsme měli KISKForum v Google Meet s velice hojnou účastí, den otevřených oken i miniobhajoby v téže platformách. Ukazuje se, že mnohé nahradit jde a že studenti mají po setkání, byť skrze technologie jistý hlad.
  • Radost mi udělala i ocenění, která se mi podařilo na RVP.cz získat — celkem 3 (z toho 2 s Kristýnou Kalmarovou) získaly ocenění Tým RVP.cz doporučuje.

A jaký byl Váš semestr v karanténě?

--

--

Michal Černý
EDTECH KISK

Vysokoškolský pedagog edTechu a publicista, učitel na KISKu, filosof, experimentátor, snílek.