‘Ik wil meehelpen met inrichten van openbare ruimte’

Chantal Buster
Generation /D
Published in
2 min readFeb 18, 2015

Blog jongeren — Door Chantal

Loeka is 19 jaar en zit in het derde jaar van zijn ICT-opleiding op het Da Vinci college. Tijdens de LabSprint hebben wij elkaar voor het eerst ontmoet. We hebben toen kort met elkaar gesproken maar hij ging die middag verder met het ontwikkelen van een spel en ik met andere werkzaamheden.

Nu, twee weken later, zitten we weer tegenover elkaar en gaan we kijken hoe het is om in Dordrecht jong te zijn. De korte samenvatting die hij geeft is “SAAI!” — waarop ik vraag waarom. “Nou, omdat er binnen mijn wijk nergens iets is waar ik even wat kan drinken met vrienden en voor mijn doelgroep worden er nooit activiteiten gedaan.” Dat is een duidelijke mening. Ik vraag aan hem hoe hij hierbij meer betrokken kan worden. Hij zegt: ‘’Ik zou graag onderdeel uit willen maken van een wijkoverleg, wat gebeurt er binnen mijn wijk en wat kan daar verbeterd worden’’. Ik krijg een déjà vu met de ochtend, waar 2 collega’s mij de vraag hadden gesteld hoe we jongeren meer kunnen betrekken bij het inrichten van de openbare ruimte. Ik roep mijzelf weer tot de orde, we gaan verder met het gesprek. Ik vraag aan hem welke rol hij zou willen spelen, als er bijvoorbeeld wordt gevraagd om je mening te geven over de openbare ruimte. Hij vertelt ons dat hij geen voortrekkersrol voor zichzelf ziet, maar wel onderdeel wil uitmaken van een team dat hierover meedenkt. We laten dit even rusten en ik ga nadenken over de mogelijke verbindingen.

We praten over organisaties binnen Dordrecht. Hij vertelt dat hij pas 4 jaar een Dordtenaar is en dat hij positieve ervaringen heeft met TriviumLindenhof, de instelling voor jeugd- en opvoedhulp. Verder komt hij wel eens bij ContourDe Twern en bij het Da Vincicollege, waar hij op school zit. Zijn netwerk van bedrijven is niet hier maar is in de grotere steden. Zijn vrienden en familie wonen wel hier, dit is de reden dat hij liefst in (de omgeving van) Dordrecht blijft wonen.

Loeka doet mee aan uitwisselingsprogramma’s, voor de komende maanden staan er liefst 5 op het programma! Dit is heel veel, maar wel leuk en spannend, vertelt hij. “De komende periode ga ik voor het eerst mee als ‘leider’. Dit heb ik nog niet eerder gedaan.” Daarnaast gaat zijn steun en toeverlaat niet mee op deze uitwisseling. Ik ben heel benieuwd welke ervaringen hij op gaat doen. Zijn eerdere ervaringen, kort met ons gedeeld tijdens de LabSprint, waren zó goed dat hij hiervoor graag opnieuw buiten zijn comfortzone gaat.

We praten verder over de mogelijkheden van deelname aan het social lab, Loeka ziet het wel zitten. De ‘’klussenlijst’’ wordt gelijk doorgestuurd en dan kan hij kijken welke mogelijkheden hij ziet. Leuk gesprek waar zeker een vervolg op komt.

--

--