En måned i Zambia, sommeren 2017

I sommeren 2017 rejste jeg en måned til Zambia med Folkekirkens Nødhjælp og Go Global. Jeg ’faldt’ over en artikel på Facebook med Go Global, som pirrede min nysgerrighed.

Egentlig havde jeg ikke tænkt yderligere over, hvad det var jeg sagde ja til, jeg havde på det tidspunkt kun en ide om, at jeg ikke skulle strande i København over sommeren.

Inden selve afrejsen havde vi nogle dage i København, hvor vi skulle forberedes til turen og hvad der ventede os i Zambia. Noget af det, vi snakkede om var, hvilke forventninger vi havde til det vi skulle ned og lave i Zambia.

Se også: “Det øjeblik, jeg aldrig vil glemme!”

Appelsiner til sultne børn
Efterfølgende har vi talt om, at vi havde lidt den her ide om, at vi virkelig skulle ned og lave nødhjælpsarbejde. Jeg havde lidt det her billede inde i mit hoved af en person, der står og deler appelsiner ud til en masse sultne børn.

Efter jeg var kommet hjem, skulle vi på mit studie læse Karen Blixens ’Den afrikanske farm’. Mens jeg læste den var jeg nok lidt farvet af, at Karen Blixen, er denne store forfatter, og det betød at hendes historie jo var god på alle måder.

En fantastisk befolkning og en helt anden kultur
Da jeg så mødte op til undervisningen havde min lære taget dette citat med:

”Hvis man skulle opstille en liste over de farligste udlændinge, som nogensinde har betrådt afrikansk jord, ville Karen Blixen stå højt på den…”[1]

Netop dette citat fik mig til at tænke over min egen tur til Afrika, vores oplevelser, og måske hvorfor det var jeg havde disse tanker, om hvad det var jeg skulle lave i Zambia, inden jeg tog afsted.

Så i stedet for at fortælle jer om det ’fattige’ Afrika, vil jeg hellere fortælle om den fantastiske befolkning og mødet med en helt anden kultur og fortælle, hvad jeg har lært af mit møde med Zambia.

Se også: Nye billeder fra Zambia!

Trods befolkningen ikke har ret meget materialistisk set, så er det en befolkning, som jeg mener vi kunne lære rigtig meget af. Det er en smilende, glad og hjertevarm befolkning, som altid har døren åben og altid gerne vil snakke og høre, hvordan du har det. Faktisk kan man ikke gå forbi nogen uden at stoppe op hilse og snakke lidt.

Hvad er African time?
Hvis du selv tager af sted, vil du nok hurtigt blive kendt med begrebet ’African time’. Du kan godt aftale at mødes kl. 10, men det er ikke ensbetydende med, at de er der kl 10.

Det at gå ned og hente tomater kan godt tage en hel formiddag, fordi man skal ind og snakke med alle. Det er virkelig en kvalitet, jeg ser rigtig meget godt i, det at være nærværende med de mennesker, der omgiver dig, tage dig tid til dem omkring dig og ikke lade sig stresse så meget af tiden, der løber: Vi når det nok ;)

Skraldespande findes ikke
En anden ting, jeg blev virkelig fascineret af, mens jeg var dernede var deres sans for at få noget ud af den smule, de har og bruge det hele.

F.eks. lavede en i min familie sko ud af dæk, fordi de ikke havde råd til at købe nye. En skraldespand var ikke rigtig noget, de havde, for de brugte alt og f.eks. gammelt plastik blev brugt til at lave kreative ting, de kunne sælge.

Til sidst vil jeg sige, at det var virkelig vildt at se, hvordan en befolkning med så lidt kunne være så glade, gæstfrie og positive. Det mener jeg virkelig, vi kunne lære noget af.

Gode råd til turen
Først og fremmest vil jeg sige, at man jo selvfølgelig kommer rigtig langt, hvis man er smilende, venlig og åben over for den nye situation, man pludselig finder sig selv i. Det kan godt være en vild oplevelse at befinde sig i en lille landsby mit i Zambia langt væk fra Danmark og alt det, man kender

Du kan mere, end du tror
Men tro mig, hvis du er lidt åben og positivt indstillet over for alt det nye, så vil du ikke bare få en af de vildeste oplevelser i dit liv, så vil du også lære en hel masse om dig selv, lære at du kan meget mere, end du troede, måske blive helt afhængig af dette simple liv, have den fedeste tid og møde en masse fantastiske mennesker.

Se også: Tips og tricks til Zambia!

Under min rejse var der ting jeg fandt ud af jeg var glad for jeg havde taget med og ting jeg ville ønske, jeg havde taget med, så jeg vil prøve at give et par gode råd til pakningen.

FKN’s folk i Zambia foreslår du tager alt det vand. du skal bruge med fra Livingstone, jeg følte det var en meget besværlig proces at slæbe kæmpe dunke af vand ud til landsbyerne.

LifeStraw, powerbank & solceller
Jeg havde hjemmefra købt en LifeStraw-drikkedunk, som man sagtens kan bruge, så kan man også fylde vand op når man er ude på tur, og så bare have lidt vand med fra byen til f.eks. at børste tænder i.

En powerbank eller solcelleoplader er en rigtig god ide, da der ikke rigtig er noget strøm i landsbyerne, og derfor ellers ingen mulighed for opladning af elektronisk udstyr.

Se også: Om Go Global & Folkekirkens Nødhjælp

En lommelygte eller pandelampe kunne jeg ikke have klaret mig uden da det bliver totalt mørkt tidligt (husk at nyd, du kan se mælkevejen meget tydeligt). Når jeg nu skriver om de her ting som er gode at have med, så husk du kommer til at bo ret primitivt, så lad være med at slæbe hele dit værelse med, du får ikke brug for det.

Myggespray virker ikke
Man kan vaske tøj og jeg fik et bad hver dag, hvis du vil vaske tøj med sæbe kan man købe en lille pose vaskepulver inde i byen. Lad være med at købe myggespray i Danmark, da myggene der er ligeglade med det, køb det de har i Zambia.

Jeg havde nogle billeder af min familie, mit hjem og hverdag med til at vise dem, de vil rigtig gerne se det, og det er en god måde at starte samtaler på de første par dage. Nogle danske mønter og sedler de kunne se, bare generelt ting fra dit eget liv og hverdag, de vil rigtig gerne se ting fra vores liv også, ligesom de også gerne vil vise deres.

I forhold til gaver til familien havde jeg ikke rigtig noget med derned, da jeg ankom, jeg synes, det var rarere at lære min familie at kende, og så gav jeg dem afskedsgaver. Jeg havde dog nogle ting til at tegne med med hjemmefra Danmark så jeg kunne lege lidt med børnene.

Sæbebobler og dagbog
Jeg havde også nogle sæbebobler med, som de synes var rigtig sjovt. Et sjippetov er også en god ide. Derud over ville jeg gerne have haft nogle kort med, da f.eks. fodboldholdet i min landsby godt kunne lide at spille. Jeg ville også rigtig gerne have haft lappegrej med til cykler, så det ikke skulle tage dem en helt dag at få lappet en af de få cykler de havde.

Derudover vil jeg sige, at de bliver rigtige glade for at få tøj — også det brugte, så du kan med fordel tage noget gammelt tøj med derned, som du ikke tænker, du vil bruge efter opholdet og så give det når du tager hjem.

Til sidst vil jeg opfordre dig til at tage en dagbog med og huske at skrive i den — man kan ikke huske det hele når man er kommet hjem. Og ellers så bare nyd turen, det er helt fantastisk!

Malene Enggaard

Lidt billeder:

[1] Dominick Odipo: “Time to Toss Karen Blixen’s Vile Mementos Out of Africa

--

--