Brukertesting og annet snacks på Booster 2019

Anne Landro
Compendium
Published in
2 min readMar 22, 2019

--

I forrige uke var jeg på Booster 2019 for å prate om noen av tingene jeg brenner for (i dette tilfellet: domenedrevet design og brukertesting).

Booster er en av favorittkonferansene mine (i tillegg til DDDEurope). Litt har nok med å gjøre at konferansen er i verdens beste by (ja, Bergen, ja :) ), men mest er det fordi det er en utrolig koselig og avslappet stemning, mange flinke folk, og veldig godt program der.

Som funksjonell arkitekt, er det ikke alltid like lett å finne foredrag og workshops som er superrelevante for meg. På Booster har jeg ofte motsatt luksusproblem — det er vanskelig å velge hvilken av de mange relevante trackene jeg skal gå på. Heldigvis var vi flere funksjonelle arkitekter fra Computas, og vi spredte oss litt rundt for å suge til oss mest mulig kunnskap. Siden workshopene ikke blir filmet, er det godt å kunne få oppsummering fra kollegene mine siden vi er et stykke unna menneskekloning.

Min absolutte favoritt (som heldigvis ble filmet), var opening keynote av Marie Moe — Embodied vulnerabilities — Why I am hacking my own heart. Den var veldig inspirerende! :)

Selv holdt jeg et foredrag sammen med en kollega, Mads Opheim, om domenedrevet design som Computas la ut link til tidligere i uken.

I tillegg holdt jeg en lyntale om brukertesting, som dere kan se under.

Ikke la brukertesting ødelegge løsningen din

Brukertesting er enkelt å gjennomføre og gir masse innsikt på kort tid. Men det er fort gjort å gå i noen feller som gjør at designet ditt faktisk blir DÅRLIGERE av brukertestingen.

I denne lyntalen deler jeg noen skrekkhistorier hvor brukertesting førte til at løsningene våre ble dårligere, heller enn bedre. I tillegg deler jeg enkle løsninger som gjør at andre slipper å gjøre de samme feilene som vi har gjort.

Trykk på bildet for å se videoen

--

--

Anne Landro
Compendium

Jeg er en tjenestedesigner som er levende opptatt av å stille de riktige spørsmålene slik at vi lager de beste IT-løsningene vi kan.