Met minder inspanning en met weinig omkijken langzaam maar zeker meer cryptocurrency verzamelen (dit is Deel 1 van 3). Hier Deel 2 en Deel 3

Berijd de Fibonacci halfpipe en bouw crypto op.

Wat is dat voor cryptisch geklets? Maar cryptocurrency zoals bitcoin (BTC) en Ehtereum (ETH) wil ik wel hebben!
Wat is een goede strategie om te beleggen in crypto? Wat zijn mijn doelen? Hoe kan ik mijn crypto veilig houden?
Wat deze artikelreeks je tracht bij te brengen is hoe je met minder inspanning en met weinig omkijken langzaam maar zeker méér cryptocurrency kunt verzamelen. Geen beleggingsadvies, het is een ervaring die ik deel.
Iedereen die snel “rijk” wil worden, kan deze artikelreeks beter overslaan, want daarmee kan ik je niet helpen.

Henk van Cann
Happy Blockchains

--

English version

Disclaimer: dit is géén beleggingsadvies!

De afgelopen acht jaar heb ik geregeld tegen familie, vrienden en bekenden verteld over hoe ik zelf “handel” in cryptocurrencies: Ik handel namelijk niet. OK, ok, ik wissel wel, natuurlijk, anders kan ik geen crypto verzamelen. Maar ben niet dagelijks of wekelijks aan het ‘traden’.
Ik zet wat orders klaar en ga door met mijn leven. Waarom dit zo is, en waarom dit ook voor jou een plezierige benadering kan zijn, komt aan bod naast praktische tips en uitleg.
Lezen is een werkwoord. Deze artikelreeks is werken geblazen.

Dit deel gaat over een strategie om soepel aan cryptos te komen. Het tweede deel gaat over je drijfveren en geloof en hoe deze vóór — en tegen je kunnen werken. Het derde deel gaat over bijsturen als het niet helemaal gaat zoals je had verwacht.

Eerst even een raadseltje om erin te komen. Eén woord uit dit onderstaande tijdloze bericht aan mijn neefje uit mijn whatsapp-history hoef je maar te veranderen om het relevant te maken ergens in de afgelopen tien jaar én in de komende tien jaar. Welk woord zou dat zijn?:

“Je zet limit-orders in bij je crypto-exchange en kijkt er niet meer naar om, dat is het idee. Gaat de prijs omhoog in plaats van omlaag, dan heb je niets meer kunnen kopen en dan kun je dat vieren (want de prijs gaat omhoog) of een stop-loss handmatig doen: je koopt bij 7500 voor 800 euro de rest op”.

Het veranderlijke woord is een getal. Het getal 7500 is uit 2020, maar vul gerust 3750 in voor 2019, en 375 euro voor 2017, en 37,50 euro voor 2013. En vul gerust 37.500 voor 2021 in en 75.000 voor 2022/2023?

Woorden als limit-orders en stop-loss zijn wellicht nieuw voor je. Hier kun je er meer over lezen. Het zijn beide vóórzorgende tactieken. Het komt er bij stop-loss op neer dat als het omgekeerde gebeurt van wat je verwachtte, dat je dan op een zeker moment je verlies pakt en als je cryptocurrency een prijspeil raakt (“een limiet”) dat je op dat moment een zekere hoeveelheid koopt of verkoopt. Eenvoudig gezegd is stop-loss een speciale vorm van een limiet-order.

Persoonlijke drijfveer

Waarom schrijf ik nu pas een artikel hierover? Omdat steeds meer mensen willen handelen in crypto (en vragen “Welke coin moet ik kopen?!”), en vanwege de boeven-praktijken van steeds listiger wordende aanbieders op het internet om je veel geld afhandig te maken.
”Fibonacci” kan je gemoedsrust brengen. Maar je moet wel moeite willen doen om te begrijpen waarom en hoe.

Wie was Fibonacci

Leonardo Fibonacci, was een italiaanse wiskundige uit de Middeleeuwen (1170–1240). Wat voor ons van belang is dat hij een probleem oploste met betrekking tot de groei van een populatie konijnen. De oplossing, generatie na generatie, was een getallenreeks die later bekend werd als de getallen van Fibonacci.
In de Fibonacci-reeks is elk getal de som van de vorige twee getallen.
Lees evt. meer op Wikipedia.

Fibonacci reeksen voor crypto geilaards

Wat moeten wij met getalletjes over konijnen?!

Korte samenvatting
1 1 2 3 5 8 13 21 die verhouding — en dan naar beide kanten opzetten, daalt ie dan koop je steeds meer
per vast interval, en stijgt ie dan verkoop je evt. weer tijdelijk om in de nieuwe dalende trend meer bitcoin terug te kopen: je houdt daarmee netto bitcoin over.

Als ik schrijf bitcoin, dan kun je daarvoor ook andere cryptocurrencies invullen.

Nu weet je ook meteen wat een half-pipe is. Hier kunnen fietsers, skaters, skateboarders, skiers en snowboarders gevaarlijke maar mooie en adrenaline-verhogende kunstjes in doen.
En sinds kort dus ook mensen die cryptos willen verzamelen :)

Waarom Fibonacci en waarom is dat een handige getallen reeks?

Alles wat groeit en bloeit in de natuur op aarde houdt zich vaak aan de Fibonacci reeks, bijvoorbeeld de groei van bloemblaadjes of takken aan een boom, en de vorm van een slakkenhuis.
1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, etc
Zie je het verband? De laatste twee getallen tel je op en dan heb je het volgende getal.

Slakkenhuis groeit volgens Fibonacci reeks

Wat heeft een half-pipe met een Fibonacci reeks te maken?

Vreemd genoeg kunnen we wat met de symboliek van de oplopende schuine kanten en de denkbeeldige oppervlakte daaronder:

  • de hoogte is het Fibonacci getal oplopend of aflopend
  • de oppervlakte eronder is de verhouding en de verdeling van je aankoop / verkoop orders.
    Wow dat gaat snel. Hou vast. Daarover straks meer!
De foto van de half-pipe boven zou je zo in getallen uitdrukken 
De hoogte:
8 5 3 2 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 2 3 5 8
De oppervlakte:
8/20 5/20 3/20 2/20 1/20 1/20 0000000 1/20 1/20 2/20 3/20 5/20 8/20

Zie je ‘m voor je? Ik was te lui om de getallen op de juiste plek onder de half-pipe te zetten in het plaatje. Doe zelf maar, het is jouw geld. Maar met deze reeks gaan we aan de slag.

Waarom zou je juist deze reeks gebruiken?

  1. De natuurlijk loop van dingen volgen, werkt ook bij cryptos verzamelen dacht ik. Is daar bewijs voor? Nee, geen enkel.
  2. De reeks is naar achter uitbreidbaar, mits je cash hebt.
  3. Je weet dat je gemiddelde aankoopprijs precies de één na laatste click of tranche is.

Met aan — en verkopen van crypto zou je deze verhoudingen in vaste intervallen kunnen gebruiken om wat ik noem “de halfpipe te berijden”, met als symboliek een skateboarder die van links naar rechts over twee zijden van een halfpipe naar beneden glijdt, gracieus en uiteindelijk aankomt bij de finish.

Wat zijn de verhoudingen in deze dans? Getal/Som per Getal! Het totaal is altijd 100%. Die 100% staat voor het totaal om te zetten bedrag in deze zijde “halfpipe”, zeg maar kwart-pipe.

Wat moet je hier nu mee? En waarom is het beter dan andere strategieën? Kan ik zo rijk worden?
Hou vast. Eerst een paar dingen vooraf:

  1. Let wel dit is geen beleggingsadvies! Het is een beschrijving van wat ik doe met een doel: meer cryptocurrency opbouwen en cryptowaarde veilig opslaan.
  2. Beleg nooit met geleend geld of geld dat je niet kunt missen
  3. Spreid je aankopen en verkopen in de tijd zodat je van het veel gehoorde Volatiliteit minder last hebt, want je koopt bijvoorbeeld elke 7 de dag van de maand een vast bedrag aan of je zet een Fibonacci reeks neer die niet makkelijk “doorvalt”.

Waarom allemaal die moeilijke termen. Wat heb je eraan en Wanneer is dat voor jou van belang?

We willen met minder inspanning en met weinig omkijken langzaam maar zeker meer cryptocurrency verzamelen.
Dus bijt hier door de zure appel heen, je hebt het nodig om dit te bereiken.

Eerst even een anekdote uit 2016. Jij mag raden waar ie over gaat.

Persoonlijk heb ik geen zin om mijn leven te laten beheersen door cryptos. Dus ik zet bij tijd en wijlen zogenaamde limiet orders neer, waarbij ik als “het” omlaag gaat op een gegeven moment begin te kopen en als ie omhoog gaat op een gegeven moment ga verkopen. Maar let wel: altijd alles met het doel om met meer crypto-valuta te eindigen.
Zo ook met Dash een van de privacy munten van toen.
Ik had nog geen DASH. Dash stond op 8 euro toen ik ernaar keek. Ik zette in 2016 mijn eerste koop-limiet-orders neer om Dash te kopen. Ik had 500 euro beschikbaar ervoor (dat is een keuze!). Met een Fibonacci reeks die eigenlijk meteen begon aan te kopen als Dash even iets zou zakken en de 7.50 euro zou “aantikken”.

Mijn strategie zou je zo in getallen kunnen uitdrukken:
Aantal stappen naar 3.5 euro per DASH: 9 stappen
De hoogte:
34 21 13 8 5 3 2 1 1 0 (waarbij 0 het prijspeil aangeeft van 8 €/DASH )
De som van deze getallen: 88
De oppervlakte-verhouding:
34/88 21/88 13/88 8/88 5/88 3/88 2/88 1/88 1/88
Mijn limiet-orders:
Koop 1/88 * 500 € als Dash zou zakken naar 7.50 €
Koop 1/88 * 500 € als Dash zou zakken naar 7.00 €
Koop 2/88 * 500 € als Dash zou zakken naar 6.50 €
Koop 3/88 * 500 € als Dash zou zakken naar 6.00 €
Koop 5/88 * 500 € als Dash zou zakken naar 5.50 €
Koop 8/88 * 500 € als Dash zou zakken naar 5.00 €
Koop 13/88 * 500 € als Dash zou zakken naar 4.50 €
Koop 21/88 * 500 € als Dash zou zakken naar 4.00 €
Koop 34/88 * 500 € als Dash zou zakken naar 3.50 €

Dash stond toen op 8 euro per stuk. Ik had elke halve euro zak beloond met een extra stap in de Fibonacci reeks! Ik zou me toch een sloot DASH kopen als ie de 3.5 euro zou halen in zijn daling in prijs naar 3.5 euro!

Hij steeg door zonder ook maar iets te zakken. Niks kunnen kopen.

Maar wat hebben we geleerd?

  1. Vaste intervallen van een 0.5 euro sprong levert een gelijkmatige half-pipe op!
  2. Als Dash wel iets was gezakt maar bijvoorbeeld naar 5.31 €/DASH dan had ik 12/88 * 500 euro (68.18 €) aan DASH gehad en 76/88 (431.82 €) aan Euro’s op de beurs gehouden!
  3. Nog interessanter is tegen welke gemiddelde prijs ik die DASH zou hebben aangekocht… tadaa!! … voor precies 6 euro gemiddeld!, alle 68.18 euro. Dat is geen moeilijke berekening, je kunt het zo aflezen: de één na laatste aankoop (6 euro) is je gemiddelde prijs. Dat is een eigenschap van een juist ingeregelde Fibonacci reeks.

Maar allemaal wishfull thinking: Dash steeg onbekommerd door en ik had de boot gemist.

Ik zette een paar maanden later, Dash stond inmiddels op 28 euro, weer een aantal limiet-orders voor als ie ging zakken, want dat zou ie gaan doen dacht ik. De oude orders weg gehaald zodat die 500 euro weer vrij kwam voor nieuw geluk. Ik storte 500 euro bij en pakte zo met dik 1000 euro flink uit en zou goed maken wat ik eerder had na gelaten!

Hij steeg verder, weer zonder te zakken. Wéér niks kunnen kopen.
En wat hebben we deze keer geleerd?:

  1. Ik heb nog steeds 1000 euro! Geen probleem dus, ik loop wat risico op de beurs, maar dat is het dan ook.
  2. Uiteraard zakte Dash in zijn weg omhoog wel af en toe, maar niet toen ík dat wilde. Ik had kunnen ingrijpen (een zgn. stop-loss instellen of een nieuwe Fibo-reeks neerzetten en evt. de oude weghalen), en waarom deed ik dat niet?
  3. Het is wel lekker rustig zo. Je hoeft maar één keer wat in te stellen en kunt gewoon afwachten.

Allemaal leuk geredeneerd maar euh…: Dash steeg onbekommerd door en ik had WEER de boot gemist.

Ik zette een paar maanden later, Dash stond inmiddels op 96 euro, opnieuw een aantal limiet-orders voor als ie ging zakken, want dat zou ie nu toch echt wel gaan doen, dacht ik. En ik pakte met dik 2000 euro uit, zoals ik eigenlijk nooit had gedaan om in te stappen bij een nieuwe munt.

Hij steeg verder. Weer niks kunnen kopen.

Even tussendoor informeren bij je: weet je al waar deze anekdote over gaat? Over domheid? Over geloof? Over geen talent?

Dash steeg in de afgelopen jaren tot zelfs over 1200 euro per Dash. Ik liet het varen en had mijn euros nog als schrale troost.

De moraal van dit verhaal… (tromgeroffel)
Ik geloofde niet in Dash! Zo simpel is het :)
Daarom maakte ik verkeerde keuzes en verkeerde inschattingen. Zette ik geen correcties in. Ik kreeg geen Dash en dat verdiende ik.

Ik geloofde bijvoorbeeld ook niet in Doge coin en verkocht grote hoeveelheden voor een habbekras in bitcoin in 2016. Ik ben nog steeds blij met bitcoin (daar geloof ik wel in), en vind het terecht dat ik niet toevallig veel geld had kunnen maken over de rug van andere mensen die Doge coin kopen van mij, terwijl ik het zelf een slechte crypto munt vind.

Binance coin (BNB) nog zo’n munt, volledig gecentraliseerd, tegen de haren instrijkend van alles dat bitcoin ooit als eerste heeft beoogd. Daar geloof ik geen snars van dat het ooit de vrijheid, onafhankelijkheid, en inclusiviteit gaat bieden die we nastreven. Nooit gekocht, en terecht, voor mij. Voor jou? Ik weet het niet, jij wel.

Hoe het kan werken?

Let op!: Stoer verhaal, niet echt gebeurd, maar had wel kunnen gebeuren.

Ik vermeerderde ooit mijn bitcoin aantal met 1,15 btc door eenmaal links-rechts-links volledig! door de half pipe te gaan met netto 0 euro uitgegeven onder de streep. Hoe kan dat? Alsvolgt!:

  1. Kocht met 1000 euro in een neergaande Fiboreeks tussen prijs 1700 euro en 900 euro 0,975 bitcoin.

2. Spaarde 0,475 BTC op een cold storage, zette de overige 0,5 BTC in een nieuwe oplopende Fiboreeks tussen prijs 3400 euro en 4000 euro, waarmee ik 1937 euro terugkocht.

3. Ik roomde de 1000 euro af omdat het kon en mijn hypotheek er direct mee betaalde.

4. Ik zette een nieuwe Fibonacci-reeks op naar links en Kocht met de resterende 937 euro in een nieuwe neergaande Fiboreeks tussen prijs 2400 euro en 1200 euro 0,676 bitcoin.

5. Ik hodl vanaf toen de 1,15 BTC die ik “gratis” kreeg omdat ik tijdelijk afscheid had genomen van mijn euros en veel geluk had.

Einde sterk verhaal

Twee belangrijke kanttekeningen:

In dit fictieve rekenvoorbeeld zat alles mee en vlogen de prijzen tot drie toe volledig door de Fibonacci reeks! Let op: Da’s heel gemakkelijk praten en rekenen. En dergelijke succesverhalen zijn schaars. Meestal gaat het veel langzamer. Echter als je je maar aan het links-rechts-links principe houdt, kun je alleen maar cryptocurrency opbouwen òf met je euro’s blijven zitten. Je geld staat ondertussen wel vast en in een soort van risicogebied op de exchange.

Tweede kanttekening: Een enkele Fibonacci reeks opzetten is natuurlijk niet helemaal een onderhoudsvrije methode. Zodra een order gevuld is heb je een “gat” in je halfpipe dat je weer zou kunnen vullen. Ik ga hier niet op in, omdat ik mijn luie relaxte methode uitleg, met weinig omkijken.

Geloof je echt in cryptocurrencies?
Terug naar de moraal van dit verhaal: overtuiging en kennis. Weet wat je koopt en koop het om het te houden en te vermeerderen. Dat wil niet zeggen dat je tussentijds niet even kan parkeren, maar doe niets waar je niet inhoudelijk in gelooft.

In het volgende deel komen je echte drijfveren aan de orde. Wat heb je aan de Fibonacci reeks om je doelen te realiseren en wanneer is dat voor jou van belang?

Deel 1 — Berijd de Fibonacci halfpipe en bouw crypto op
Deel 2 — De fundamentele basis van cryptocurrencies bestuderen en marketing doorzien
Deel 3 — Herstellen van verkeerd geplaatste, maar gerealiseerde limiet orders

--

--

Henk van Cann
Happy Blockchains

TrustoverIP concepts & terms, Bitcoin, Self Sov Identity, Deep Divers Lagos, #BlockDAM Amsterdam, husband, father, musician; else?: open source minded, trainer