Jak Úspěšně Zvládnout Studium — Část 5

Životospráva

Jakub Kubista
Inspirující příběh
3 min readMay 18, 2020

--

Photo by Brooke Lark on Unsplash

Čtětě tento článek v angličtině

Vše od čeho očekávám kvalitní výkon potřebuje dostatečnou péči. Když po sobě chci, abych se naučil rozsáhlé studium, tak se o sebe musím patřičně starat. Stejně tak jako v mém prvním článku platí i zde, že se jedná o mé individuální zásady a každému z nás může vyhovovat trochu odlišná životospráva.

Režim

Některé osobnosti z praxe jako Steve Jobs vystupují ve stejném oblečení. V tomto případě se jedná o černý rolák a modré rifle. Důvodem není pouze podpora marketingu a budování značky. Jedná se rovněž o jednu ze součástí pravidelného režimu, u kterého je cílem šetřit mentální energii. (Isaacson, 2011)

Jestliže chci mít mé studium pod plnou kontrolou, musím pracovat na své disciplíně. Pokud se snažím minimalizovat procesy, které pro mě v daný den nejsou důležité, tak se mohu automaticky lépe soustředit na aktuální priority. V tomto případě studium. Redukce neproduktivních aktivit může být dosažena pomocí principu 80/20, kdy 80% výsledků je produktem 20% vynaloženého úsilí. Za tímto účelem dodržuji řadu ranních a večerních rutin. (Manson, 1999)

Ranní Rutina (7–9:00)

  • Konzumace superpotravin (spirulina, zelený ječmen, chlorella, matcha či kelp)
  • 30–60 minut cvičení
  • Ledová sprcha (Hof, 2017)
  • Snídaně s rodinou
  • Naplánování dne

A jde se zachraňovat knihovny.

Večerní Rutina (19–21:00)

  • Příprava na další den (včetně zaznamenání 3 nadcházejících priorit)
  • Oproštění od veškeré techniky (mobil, tablet, počítač, televize)
  • Snížení svítivosti světel
  • Konverzace s nejbližšími
  • Uvolňovací protahování
  • Horká relaxační koupel
  • Čtení jednoduché knihy (Walker, 2017)

Podpora spánku

Pro lepší spánek jsem vyzkoušel řadu aplikací. Nyní používám aplikaci Sleep cycle, která měří kvalitu spánku a na základě toho generuje doporučení. Obecně se radí spát 7–8 hodin. To ale neznamená, že když bych si o půlnoci vlezl do postele a v 8:00 ráno vstával, tak jsem spal dobře a 8 hodin.

Strava

Mám oblibu v čínské medicíně, která doporučuje v zimě jíst teplá jídla na prohřátí organismu a v létě studené saláty naopak na ochlazení. Rád si uspořádávám kaloricky vyvážený jídelníček bohatý na bílkoviny a nasycené tuky. K těmto jídelníčkům je dostatečné množství dostupných informaci na internetu i v knihách.

Ráno mi opravdu prospělo jíst vejce, ovesné vločky s borůvkami, malinami nebo banánem a pít silný zázvorový nebo zelený čaj s citrónem. Můj jídelníček často obsahuje avokádo, luštěniny, ryby, brokolici, červenou řepu, ořechy, semínka, lykopeny, špenát a česnek. Zkrátka do sebe potřebuji dostat přiměřené množství nasycených mastných kyselin, minerálů, vlákniny a vitamínů. Jako doplněk stravy při studiu užívám bakopu drobnolistou, korálovec ježatý, jinan dvoulaločný a pupečník asijský například formou čaje. Je pro mě lepší jíst méně a častěji, jinak se přejím a do učení se mi nechce.

Tekutiny

Denně piji přibližně 3l čisté vody. V tomto ohledu jsem po celý život spokojeně pil vodu z vodovodu v České republice. Po půl roce v Norsku jsem se vrátil do Česka a žasl nad tím, jak jsem mohl pít vodu, ve které je cítit tolik chlóru a chemie. Naneštěstí existuje řada filtračních systémů od velmi levných po velmi drahé, které lze zavést na vodovodní potrubí či kohoutky. V zimě piji dostatek horkých tekutin, které procházejí traktem rychleji.

Závěr

U uvedených rutin často provádím malé změny, aby to celé neupadalo do stereotypu. Jestliže nepolevíte a budete mít po nějakou dobu pevnou vůli, tak se pro vás stane určitá životospráva samozřejmostí. Pokud skutečně chcete změnit své návyky a posílit své schopnosti, tak mít pouze vědomosti nestačí, ale je třeba vše aplikovat v praxi.

TL;DR

  • Můj režim a rutiny.
  • Návyky zdravého životního stylu.
  • Tipy pro lepší spánek, výživu a čistější vodu.

--

--