Har teamet ditt resultatautonomi?

Kristin Wulff
Kantega
Published in
3 min readDec 6, 2022

Nå er endelig PhD-avhandling og reviderte artikler levert. En stor takk til de supre, kloke og kunnskaprike veilederne Hanne Finnestrand og Jonas Ingvaldsen, og til alle PhD-kandidatene og ansatte på instituttet for gode diskusjoner og mye læring! Og selvsagt tusen takk til Forskningsrådet og Kantega som har finansiert denne nærings-PhD-en!

Logo for NTNU Fakultet for økonomi, Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse

Det jeg skrev om i avhandlingen var hvordan rammebetingelsene for team som driver med produktutvikling burde være. Med produktutvikling mener jeg alle som lager noe som ikke er laget før. Innenfor IT er det veldig vanlig med produktutvikling fordi det som er laget fra før kan kopieres, lenkes til, defineres som et bibliotek osv. Men selvsagt er det forskjeller her også mellom de som fikser på en eksisterende løsning og de som skal finne på noe helt nytt.

Produktutvikling kan være skikkelig tungt. En viktig motivasjon i PhD-arbeidet har vært en beskrivelse en kollega ga et par måneder inn i et nytt prosjekt:

“jeg føler at jeg går rundt i en myr som rekker meg til brystkassen.”

Det er tungt det!

Tungt å gå i myr! Photo by Aswin on Unsplash

For min kollega var det flere ting som ville ha hjulpet. Hvis vi hadde forstått og tatt inn over oss hvor mye endring som måtte til i kundens organisasjon i forbindelse med innføringen av den nye løsningen så hadde vi sørget for at de hadde en helt annen endringsorganisasjon på plass. Det har vi et helt annet faglig grunnlag for å kunne forklare og legge til rette for nå.

Teamet som jobbet den gangen hadde fått en behovsbeskrivelse — som noen nok mente var en kravspesifikasjon. Det betyr at man skal lage noe som noen andre har tenkt ut er viktig. Det vil si at teamet har fått beskrevet hva de skal lage — resultatet (output).

Så viste det seg, som det ofte gjør i organisasjoner, at forskjellige folk hos kunden mente forskjellig om hva som egentlig trengs. Selvsagt. Hvor ofte er du helt enig med din kollega om hvordan ting skal gjøres? Da skulle jeg ønske at vi kunne ha tilbudt noe som gjorde at de først ble mer enige om hvordan de skulle jobbe — f.eks. ved hjelp av deltakende prosessmodellering.

Deretter skulle jeg ønske at teamet hadde fått resultatautonomi, dvs. at det som ble gitt teamet var en beskrivelse av hva de skulle oppnå (outcome) — f.eks. at det ble enklere å utføre noen arbeidsoppgaver eller at det skulle bli høyere kvalitet i de arbeidsoppgavene. Da kunne de ha jobbet med å teste ut hva som fungerte tilstrekkelig godt for et tilstrekkelig høyt antall av kundens ansatte. For å gi en slik tillit — og for å kunne forstå nok av organisasjonen er jeg ganske sikker på at kundens organisasjon må være tilstede i teamet.

Husk: et team er ikke autonomt uten at det har resultatautonomi!

--

--