Dönüş almayacağını bilerek pozisyonlara başvurmak

Bartu Demirkiran
kesisenyollardernegi
4 min readMar 3, 2019

Uyarı: Bu yazı, ismi geçen şirketlerin ve iş verenlerin düşüncelerini ve/veya politikalarını yansıtmaz. Düşünceler tamamen yazara aittir.


Merhaba sevgili okur!

Bugün bu yazıda “İmkansız, asla beni değerlendirmeye bile almaz!”, “Henüz benim için çok erken, çok tecrübesizim!” dediğin startup ve büyük firmalara başvuru anılarımı anlatacağım. Bu yazıyı okuyup benzer bir aksiyon içine girmeden önce bir güzel CV’ye(Resume) sahip olman gerekiyor. Hali hazırda güzel bir CV’in yoksa sana iyi bir haberim var. Beste Özgeçmiş / Resume Nasıl Hazırlanır? adında çok güzel bir yazı paylaştı. Sen bu yazıyı okurken ben burada seni bekliyor olacağım.

Okudun mu? Hadi başlayalım.

İlk başta yolculuğuma “Bir başvursam ne kaybederim?” diyerek Mozilla’nın San Fransisco ofisi ile başladım. Evet, Firefox’u bize kazandıran dev firma. Benim o dönemdeki profilimi merak ediyorsanız bir kaç mülakat sorusu çözmüş, bir kaç da mülakat yapmış biriydim. Biraz Python biliyordum ve bir staj yapmam gerekiyordu. İkinci sınıftım ve ortalamam da 2.7 (evet 4 üzerinden) civarıydı. Yani diğer başvuranlara göre çok dezavantajlıydım, çünkü diğer başvuranlar(büyük ihtimalle) daha önce staj yapmış, en iyi okullarda okuyup yüksek not ortalamasına sahip öğrenciler, yani mükemmel öğrenci & aranan stajyer profilline daha yakın insanlardı. Neyse, ben başvurularım için CV’imi hazırlarken okul hocalarımla kontrol etmiştik, onlar da biraz uzun olduğunu söylemişlerdi. Kendime bir websitesi açıp okul projelerimin bir kısmını da oraya koydum. CV’de de biraz farklı olma içgüdüsüyle QR code koydum ve başvurumu yaptım. Sonra, nasıl olsa olmayacak diye ben bu başvurudan umudumu kestim. Aradan yaklaşık 6 hafta geçti, arkadaşlarımla muhabbet ederken bir mail geldi, nedir diye bakarken, gönderenin Mozilla Hiring Team olduğunu görünce red edildiğimi düşündüm; okuduğumda ise durum farklıydı! Linkte online teknik challenge vardı. Evet, CV ile başvurum o kadar aday sırasında biraz öne çıkmış ve o ilk adımı geçebilmiştim. Tabii ki sonraki mülakat aşamalarında bilgimin yetersiz olduğunu anladım ama günün sonunda hayatımdaki ilk staj başvuruma Mozilla gibi bir şirket dönmüştü. Stajı alamamış olsam da, ne noktalarda eksiklerim olduğunu ve aslında eksiklerimi kapatırsam neler yapabileceğimi görmeye başladım, benim için güzel bir haberdi!

Bunun ardından biraz tecrübe kazanmıştım. Temmuz ayının son haftasında bir staj yapmak istiyordum. O yaz Ankara’daydım ve bir ilan gördüm: Evreka Python yazacak bir developer arıyordu. Staj ilanları yoktu ama denemek ile bir şey kaybetmem diyip yolumu Evreka’ya düşürdüm. Email atmaktansa yüz yüze konuşmak çok daha yararlı olur diyip ofislerine aynen ‘Ben Staj arıyorum ya!’ diye girdim. İlk cümlem tam bu değildi tabii ki, ama çok benzer bir cümleydi. Hatta kurucularından Berkay bana böyle olmaz, şimdi çık tekrar gel ama ilk başta kimsin onu söyle demişti ve ben de ofise tekrar girip kendimi tanıtarak ve amacımı söyleyerek girmiştim. O zamanlar stajyer aramasalar da CV’mi yollamamı rica etmişlerdi ve ben de attım. Neyse bir kaç gün ses çıkmadı, tekrar gittim, sonuç nedir diye sordum ve kibarca çok yoğun olduklarını, bir kaç gün daha beklememi istediler. Yine bir kaç gün sonra sabırsızca mail attım ve Cuma günü biraz daha iyi tanışmak için beni tekrar çağırdılar. Tabii, bilgisayarımı da alıp geleceğimi düşünmüşler ama ben bilgisayarımı bile almadan gittim o heyecanla. O gün biraz yazılım geliştime döngülerinin içine girdik, teknik konuları konuştuk ve gün sonunda kurucularından Mehmet abi bana pazartesi stajımı başlatabileceklerini söyledi. Evet sonunda stajı kapmıştım, 5 hafta boyunca çok güzel bir staj geçirdim.

Bundan sonra ise yolum Silikon Vadisi startup’larından Eversnap’e düştü. Eversnap başvurumu Evreka’daki yaklaşık 5 haftalık stajımın sonunda, özgüvenimin artmış olduğu anda yapmıştım. Yüzeysel olarak CV yollamadan teknik olarak ne biliyorum ne bilmiyorum tarzında bir form doldurdum ama fazla ümitlenmedim. Bu zaman aralığında bir yıl Silikon Vadisi Tecrübe’sinin iyi olabileceğini düşünüp, okula ara verme düşüncesine kapıldım. Formdaki zaman aralığını da buna göre doldurdum. Çok geçmeden(sanıyorum ki bir buçuk hafta sonra) kurucularından bir mail ile ilk mülakatımı aldım. Mülakat bitiminde sonucun olumlu olduğunu ve bir sonraki adıma geçtiğimi söylediler ve bu adımda python dilini kullanarak bir proje yapmamı istediklerini söylediler. Ben de projeyi yaptım. Yaklaşık 3 hafta sonra bu proje ile ilgili görüşmek istediklerini söylediler. Bu konuşmayı yaklaşık 2 hafta sonra gerçekleştirdik ama okula ara verme fikrim değişmişti. Bu durumu, bu mülakatta konuştum ve projemi olumlu bulduklarını ama son bir mülakat daha yapmak istediklerini söylediler. Bu mülakat şu ana kadar girdiklerim arasında en zorlandılarımdan biri oldu. Yaklaşık 5 saat sürdü ve onların geliştirdiği betikte bir kaç yeni özellik ekleme yapmamı istediler. O zamana kadar gördüğüm en büyük ve en temiz codebase’lerden biriydi. Onların yapıları, kullandıkları teknolojiler hakkında konuştuk. Bu 5 saat çok yorucu olmuştu ve açıkçası performansım pek iyi değildi. 5 hafta gibi bir süre sonunda olumsuz dönüş aldım ve feedback verdiler: Kullandıkları teknolojileri daha iyi bilen birini aradıklarını söylediler. Şimdi sevgili okur buradan kendime çıkardığım dersleri da seninle paylaşmak istiyorum:

  • Hiçbir şey imkansız değildir. Sadece doğru motivasyon ve çok çalışma gerekli. Biraz da şans.
  • Reddedilmek, hatalardan ders çıkardığın sürece gelişime yarar sağlar.
  • Büyük bir değişiklik yapmak istiyorsan(okula ara vermek gibi), bu kararı almadan önce iyice düşün. Sonrasında karar değiştirme.
  • Kabul alamayacağını düşünüyorsan ve buna kesin gözüyle bile bakıyorsan, başvurmaktan korkma. Burada başarısız osla bile gelecekteki adımlarını, neleri geliştirmen gerektiğini göreceksin.

Bir sonraki yazı da görüşmek üzere!

Bartu

--

--