Column: over lifestyledesign en de ironie van een opgeruimd hoofd in een digitale wereld

Talita Kalloe [moneyou]
Moneyou Create
Published in
4 min readMar 7, 2018

--

Ik heb ambities en wil de wereld zien. Kan moeiteloos vijf goede productiviteit- en planning tools opdreunen, en wil in ieder geval één keer in mijn leven op stilte retraite. Terwijl ik een app download die bijhoudt hoe lang ik op mijn telefoon zit, word ik me bewust van de ironie ervan. In onze pogingen om tot rust en overzicht te komen, raken we gestresst en verdwaald door de talloze apps en tools die ons daarbij zouden moeten ‘helpen’ .

Ik word gebeld, mijn Macbook geeft een melding dat ik een mail heb ontvangen en tegelijkertijd denk ik aan het boodschappenlijstje dat al drie dagen lang in mijn Wunderlist wacht op een vinkje. Gedachten in overvloed en ik ben bang dat ik nog steeds iets vergeet. Ik pak mijn Bullet Journal erbij. The Analog Journal for the Digital Age — lees ik in de belofte. Het idee: design je eigen agenda en to-do-list. Ik maak Pinterest borden aan met ideeën voor de inrichting van mijn nieuwe — nu nog lege — journal. Dit moet schijnbaar dé oplossing zijn voor een opgeruimd hoofd tussen al dat digitale geweld.

It makes me wonder: waarom hebben we de behoefte om ieder moment van ons leven te plannen? Sterker nog, moeten we dit wel willen?

Bullet Journal: zo werkt het

De cyclus van tegenreactie

We hebben tien dagen in stilte nodig om weer even te weten hoe het is om helemaal niets te moeten (en te willen). We hebben een app nodig die ons erop wijst wanneer we te vaak op onze telefoon zitten. En we hebben een papieren notitieboek nodig als tegenreactie op de serviceoverload aan digitale tools. De ironie fascineert me. Zoals de modetrends van vroeger steeds weer terug blijven keren en in een nieuw jasje van de huidige tijdsgeest gestoken worden, kun je er de klok op gelijk zetten wanneer we een transitie van tegenreactie in gaan. We dagen onszelf continu uit om het anders te doen. En leggen onszelf op dat we dezelfde technologieën die bedoeld zijn om ons leven makkelijker te maken, niet nodig te hoeven hebben. Let maar op. Voordat je het weet plannen we in dat we aandachtig op de fiets om ons heen kijken en bewust luisteren naar fluitende vogeltjes, in plaats van naar de nieuwste podcast episode van Tim Ferris.

Lees ook: waarom tijdbesparing één van de belangrijkste tools is voor de succesfactor van een app

Voor ieder plan een challenge

Het rasechte bewijs hiervan zien we aan de talloze challenges die als paddenstoelen uit de grond schieten. Want we leggen onszelf niet alleen iets op. Nee, we hangen er ook een target aan:

  • Een weekend lang overleven zonder Smartphone
  • Iedere dag tien minuten mediteren voor het ontbijt
  • Een maand lang off-the-grid leven zonder internet
  • Minstens één keer per week een potlood of kwast oppakken
  • Iedere maand minstens één zelfhulpboek uitlezen

En terwijl iedere expert uit al diezelfde zelfhulpboeken een andere oplossing aanreikt, krijgt de burn-out ondertussen een pseudoniem toebedeeld: de millennial-ziekte. We raken depressief door het plannen van ieder moment van ons leven. En voelen ons schuldig wanneer we onze zelfopgelegde targets niet halen. Zelfs van een leeg notitieboek waarin ik mijn lifestyle volledig zelf kan designen met een simpele blanco pagina en een potlood — iets wat mijn hersenen positief zou moeten stimuleren — krijg ik stress. Want: waar ga ik de tijd vandaan halen om al die mooie Bullet-Journal-Pinterest-plaatjes minimaal te evenaren?

En dan slaat de werkelijkheid toe. Gelukkig maar, want als ik mezelf dit zie schrijven vraag ik me hardop af waar ik nu eigenlijk mee bezig ben. Hoe hard we ook ons best doen om ieder moment van ons leven te plannen en te organizen, is het leven nu eenmaal onvoorspelbaar. En dat is ook de schoonheid ervan. Sommige dingen zijn niet te plannen. En als we er dan ook onze tijd en energie in stoppen om het toch te doen, laten we dan in ieder geval één vaste challenge aan het rijtje toevoegen:

Minstens één keer in de week met joggingbroek aan een hele dag niets doen. En je daar vooral niet schuldig over voelen.

Interessant? Lees ook: hoe kom je tot rust in een razendsnelle wereld? en: het mysterie van de verloren tijd

Moneyou Magazine

Vond je dit een fijn artikel? We hebben nog veel meer van dit voor je. Van praktische artikelen over de huizenmarkt tot prikkelende stukken over virtual reality. En alles ertussenin. Lees lekker verder in ons Moneyou Magazine.

--

--

Talita Kalloe [moneyou]
Moneyou Create

Schrijft en deelt. Over creatief ondernemerschap, trends en transities. Altijd met een duurzaam tintje.