Animatiefilm Mind My Mind op shortlist Oscars

Een Academy Award voor oud-studente Floor Adams?

SAM
sambyhan
2 min readDec 18, 2019

--

Kerst kan niet meer stuk voor Floor Adams, oud-studente van de HAN. Haar Mind My Mind prijkt op de shortlist van tien korte animatiefilms die kans maken op een Oscar. Bijzonder, want tot nu toe wonnen slechts twee Nederlandse films een Academy Award for Best Animated Short Film.

Tekst: Claudia Fitsch

Floor hoorde het nieuws pas na een terugreis uit Los Angeles. Terwijl ze haar tanden poetste en haar mobiel aanzette, stroomden de berichten binnen.Met mijn mond vol schuim heb ik staan gillen. Ik ben zo ongelooflijk dankbaar, ook voor mijn team en andere fijne mensen met wie ik samen heb gewerkt.”

Mind My Mind is een bijzonder liefdesverhaal over Chris, een man met autisme, en Gwen, een zoöloge. Verliefdheid is voor iedereen verwarrend, maar voor iemand die moeite heeft met sociale situaties, is het spitsroeden lopen. Gelukkig heeft Chris een mannetje in zijn hoofd dat hem helpt. Iedere keer als hij nieuwe sociale ervaringen opdoet, verzamelt het mannetje deze in mappen. Zodra Chris in een situatie komt waarin hij houvast nodig heeft, zoekt zijn helper de juiste ‘handleiding’.

Zowel jury als publiek op internationale festivals waarderen de film (al 15 prijzen). Je krijgt autisme te zien vanuit de persoon zelf, een origineel perspectief. Bovendien zit Mind My Mind vol grappige en ontroerende scènes.

Op 13 januari wordt bekend welke vijf films van de shortlist daadwerkelijk genomineerd worden voor een Oscar. Duimen voor Floor, die het nu met Mind My Mind moet opnemen tegen enkele grote studio’s. “Dat ik zover gekomen ben, vind ik al heel eervol.”

Wie deze bijzondere film wil zien, kan aanstaande zaterdag terecht bij LUX in Nijmegen. Daar wordt Mind My Mind in het kader van de Europese dag van de korte film opnieuw getoond.

Lees ook het interview van SAM met Floor Adams van april dit jaar. Haar film, net uit, had toen al twee publieksprijzen gewonnen.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen