Hoe gaat het met de HAN-student in coronatijd? (3/4)

Halsoverkop naar huis

SAM
sambyhan
2 min readMar 19, 2020

--

Het dagelijks leven staat voor iedereen op zijn kop. Nu de eerste week thuiswerken en studeren is aangebroken, belt SAM een aantal HAN-studenten met de vraag: hoe gaat het? Vandaag: Naomi, die haar minor in Malawi deze week plots moest afbreken.

Derdejaars Leraar Aardrijkskunde Naomi Dibbets (21): “Het coronavirus is nog niet in Malawi. Voor mijn leerlingen was het lastig te begrijpen dat ik vanwege dit virus terug moet naar Nederland. Ze vonden het jammer. Ik heb afscheid van ze genomen door alle klassen langs te gaan. Mijn medestudent Tessa en ik hadden ons ingesteld op een minorperiode van vier-en-een-halve maand, we zijn hier nu anderhalve maand. Het nieuws uit Nederland kwam als een grote schok. We hebben er wel tranen om gelaten, ja.

We dachten eerst, zo lang het virus hier nog niet is, blijven we. Maar diezelfde dag belde onze slb’er dat we toch zo snel mogelijk naar huis moesten komen. Het aantal vluchten naar Europa is flink verminderd. Voor Malawi geldt bovendien code oranje, ofwel: alleen reizen als het strikt noodzakelijk is. Binnen een dag hebben we onze koffers gepakt en de dag erna zijn we vertrokken naar Lilongwe, de hoofdstad. Als alles goed gaat, vliegen we aanstaande zaterdag naar huis.

Ik bel veel met mijn ouders en mijn vriend. Ze vinden het vervelend voor ons dat we de minor niet kunnen afronden maar zijn ook blij als we weer veilig thuis zijn. Het voelt raar. Ik vind het ontzettend jammer dat we niet kunnen blijven. Ik heb het gevoel dat ik mijn leerlingen tekort doe, maar het is helaas niet anders. Tessa en ik wachten in de hoofdstad rustig af tot onze vlucht vertrekt. Nu ik de knop eenmaal heb omgezet, kan het voor mij niet snel genoeg gaan.”

Eind januari heeft SAM Naomi nog geïnterviewd over haar minor in Malawi. Lees dit artikel hier.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen