Hybride jaar

Bridget Blogt

SAM
sambyhan
3 min readSep 7, 2020

--

Eerstejaars studenten maken, op gepaste afstand, kennis met de HAN. (foto: Lienke Clijsen)

Tekst: Bridget Kievits

Inmiddels ben ik alweer voor de derde week aan het werk, net als veel anderen bij de HAN, en rijdt mijn trein net Utrecht Centraal binnen. Voor wie het niet weet: ik woon in Haarlem en werk in Arnhem.
Het is goed te merken dat alles weer voller wordt; zowel de trein als de perrons zijn drukker. Iedereen met mondkapje (sommigen met de neus vrij, in een duidelijke poging om uit te stralen dat zij zich Door Niemand Iets Laten Zeggen, maar daardoor vooral tamelijk puberachtig overkomen). Het is een grauwe regenachtige ochtend, wat na de hittegolf van de afgelopen weken wel weer even wennen is. Grappig toch, dat als je in zo’n golf zit, je hunkert naar koelte en grijze luchten, en denkt dat je die ook zeer zult waarderen. En als het dan zover is, klaag je over de nattigheid en kilte. Niets menselijks is ons vreemd.

Heeft iedereen een goede zomer gehad? De bila’s met de academiedirecteuren zijn weer gestart (zo noemen we het 1-op-1 overleg dat ik met “mijn” directeuren voer: een bilateraal, afgekort bila. Het is vreselijke kantoortaal, ik weet het, maar het is simpel en het werkt). In die bila’s staan we ook stil bij hoe het met alle mensen in de academies gaat, docenten en ondersteuners, hoe iedereen is opgestart, hoe de sfeer is, et cetera. Het beeld dat ik krijg, is dat iedereen inderdaad een fijne zomer heeft gehad — met veel vakantie in eigen land: Zeeland, Drenthe, Friesland, Twente — er is geen regio in Nederland die niet voorbijkwam!

Een goeie zomer dus, en ook een goeie opstart. Enorm veel creativiteit is er aan de dag gelegd om de studenten op een goede manier te laten beginnen. Met extra aandacht voor de eerstejaars, om te zorgen dat die zich met de HAN verbonden gaan voelen, en niet verloren gaan in de online wereld. Van wat ik zo hoorde en zag, is dat mooi gelukt. Ik trof een kring eerstejaars op het plein tussen de Pabo en Engineering-Automotive, die duidelijk bezig waren met een introductierondje, op anderhalve meter. De studenten van Built Environment kregen prachtige kartonnen “HANderhalve-meters”, om op te zitten en zo de RIVM-richtlijnen goed te kunnen volgen. We mochten even meekijken in de online pubquiz van Vaktherapie, waar eerstejaars leerden hoe toepasselijk hun vak is, ook voor andere aspecten van het studentenleven (“wie begint er meestal met flirten, mannen of vrouwen?”). Mooie voorbeelden.

Het wordt een anders-dan-anders jaar. Voor Yvonne de Haan en mij in goede zin, omdat Rob Verhofstad per 1 september begonnen is als de nieuwe voorzitter van het College van Bestuur van de HAN, en we nu als CvB weer compleet zijn. We zijn daar enorm blij mee. Verder zal het een hybride soort jaar worden, denk ik. Waarin we gaan ontdekken hoe we deze nieuwe wereld zo goed mogelijk vorm kunnen geven. Veel succes voor jullie allemaal — pas goed op jezelf, en op elkaar. Laten we er een mooi jaar van maken!

Bridget Kievits is lid van het College van Bestuur van de HAN en schrijft sinds het studiejaar 2018/2019 om de drie weken een blog voor SAM. lees hier haar vorige verhaal.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen