In de stoel bij Mondzorgkunde

Redacteur Olga ondergaat gebitsreiniging bij vierdejaars Lotte

SAM
sambyhan
3 min readNov 25, 2021

--

SAM-redacteur Olga in de stoel bij Lotte, vierdejaarsstudent HAN Mondzorgkunde

Stond redacteur Olga laatst nog te sporten (lees: zweten en vloeken) bij HAN Seneca, dit keer mocht ze in de tandartsstoel van HAN Mondzorgkunde plaatsnemen. Deze opleiding scoort al jaren achter elkaar zeer hoog in de Keuzegids hbo en dat vraagt om een bezoek én een behandeling.

Tekst: Olga Helmigh

De opleiding Mondzorgkunde van de HAN zit samen met de studie Tandheelkunde van het Radboudumc in het indrukwekkende, moderne Tandheelkundegebouw op de Nijmeegse universiteitscampus. De studielokalen en behandelruimtes zijn strak ingericht, ruim, licht en open en zijn voorzien van alle gemakken en de laatste technologieën. De uitstraling is professioneel én vriendelijk; toch belangrijk bij een plek die veel mensen vrezen.

Nul zenuwen
Gelukkig ben ik niet bang voor de tandarts: ik ga braaf twee keer per jaar op controle en heb elk half jaar een gebitsreiniging bij de mondhygiëniste. Nul zenuwen dus als Lotte me ophaalt uit de wachtruimte. De vierdejaarsstudent Mondzorgkunde is bijna klaar met haar studie en zal mijn gebit vandaag grondig bekijken, reinigen en me voorzien van eventueel (poets)advies.

Geregistreerd
Uiteraard nemen we alle COVID-maatregelen in acht: onze handen zijn ontsmet, ik draag tot het laatste moment een mondkapje (Lotte houdt ‘m op) en we hebben allebei geen klachten. Lotte vroeg me van te voren of ik me wilde inschrijven als patiënt (vooralsnog eenmalig, tenzij ik wil blijven), zodat ik netjes en officieel geregistreerd sta. Vervolgens neemt ze een uitgebreide vragenlijst over mijn gezondheid met me door.

Knalroze tanden om het plak op te sporen

Roze vlekken
Dan is het tijd om in de stoel te gaan liggen, af te ‘dalen’ (de stoel gaat altijd lager dan je denkt…) en mijn mond open te doen. Lotte doet eerst een algehele rondgang door mijn gebit, controleert mijn tandvlees en brengt een speciale, knalroze vloeistof aan op mijn tanden. Die trekt in en als ik daarna met water spoel, blijft er hier en daar een roze ‘vlek’ achter. Daarmee is te zien waar het tandplak het hardnekkigst is. Mijn score: 21 procent tandplak. Niet slecht, zo blijkt. “We willen het sowieso onder de 20 procent hebben, liefst 15 procent”, aldus Lotte.

Netflix & chill, eh, stokeren
Het advies voor mij luidt dan ook: laat je elektrische tandenborstel iets langer roteren op de plekken tussen de kiezen. Daar zitten bij mij namelijk de meeste vlekjes. Ik vraag Lotte of ik moet flossen. Dat heb ik namelijk vaker gehoord, maar dat houd ik meestal maar één week vol. “Nee, je kunt beter stokeren”, adviseert Lotte. “Als je ’s avonds op de bank zit te Netflixen: pak een tandenstoker, maak ‘m nat en stoker zachtjes tussen je kiezen.” Ik beloof het, al durf ik nergens op te zweren, want ik ken mezelf.

Secuur en grondig
Daarna reinigt Lotte mijn gebit en polijst het. Met gladde, blinkend schone tanden en het voornemen rustiger te poetsen bij mijn kiezen en te stokeren tijdens het Netflixen, verlaat ik het pand. Het duurde al met al langer dan bij mijn eigen tandarts en mondhygiëniste, maar die werken dan ook op routine. In mijn optiek is dat de kracht van tandheelkundigen in opleiding: ze zijn extreem secuur, grondig en nemen overal tijd en aandacht voor. Geen overbodige luxe als het aankomt op de gezondheid van je mond, die een indicator is van je algehele gezondheid.

Benieuwd naar de beelden? Die heb ik uiteraard gemaakt, terwijl ik in de stoel lag. Klik hier!

Ben je ook geïnteresseerd om je tandheelkundig te laten behandelen door Mondzorgkundestudenten in opleiding? Klik hier om te zien wat de mogelijkheden zijn en hoe je je kunt inschrijven. Het kan zowel in Nijmegen als in Arnhem.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen