Je hebt geen nieuwjaar nodig voor goede voornemens (column)

SAM
sambyhan
Published in
2 min readJan 11, 2021

Goede voornemens, Nina heeft er niks mee. Tenminste, op 1 januari. Met een goed voornemen kun je volgens haar elk moment van het jaar beginnen.

Tekst: Nina Rouwenhorst

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik geloof niet in goede voornemens. Stiekem walg ik van mensen die een heel lijstje opstellen met doelen voor het nieuwe jaar. Bah.
Het is niet zo dat ik geen bewondering heb voor mensen die zich voornemen om te stoppen met roken, tien kilo af te vallen of een nieuwe baan te vinden. Ik moedig dat alleen maar aan. Maar ik vind het persoonlijk nogal onzin dat men daar dan op 1 januari mee moet beginnen. Alsof men door het aanbreken van een nieuw jaar ineens wél de wilskracht heeft om elke dag een half uur te gaan hardlopen, maar dat dat op 31 december onmogelijk is. Als je iets echt wilt, kun je er op elk moment mee beginnen, daar heb je niet het wisselen van het astronomische jaar voor nodig.

Nu hoor ik je denken: maar Nina, wil jij dan niet iets bereiken in 2021? Natuurlijk zijn er dingen die ik wil doen in dit nieuwe jaar, zoals gezonder eten en meer lezen. Maar dat zijn dingen die niets te maken hebben met het aanbreken van het nieuwe jaar, dus ik ben daar maanden geleden al mee begonnen. Gewoon op een willekeurige dag, misschien was het een dinsdag, maar het zou net zo goed een zondag geweest kunnen zijn. Het boeit namelijk helemaal niets wannéér je met een nieuwe gewoonte begint, zolang je het maar doet. En misschien zijn het ook wel de media en de reclames die hier een bijdrage aan leveren. Maar als je je moet laten verleiden door de televisie is het al te laat: je kunt het ook zonder de media.

Lieve lezer, begin gewoon lekker met iets nieuws als je daar aan toe bent, laat die druk van het nieuwe jaar lekker gaan. Als je op 26 maart wilt beginnen met minder eten en meer bewegen, is dat net zo goed van je dan als je dat op 1 januari doet.
Dus als het nu niet lukt met je goede voornemens, het afvallen moeilijker is dan het lijkt en het nogal lastig is om liever voor jezelf te zijn, dan kun je toch gewoon opnieuw beginnen? Want niemand hoeft te weten dat het eerst niet lukte.
En dan niet gaan denken: ik doe het maandag wel, of anders volgende week. Nee gewoon nú. Want van uitstel komt afstel, dus je kunt net zo goed meteen beginnen.

Nina Rouwenhorst is tweedejaars Lerarenopleiding Geschiedenis bij de HAN. Ze schrijft om de week een column voor SAM. Lees haar vorige column hier.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen