Klamboe (column)

Guus Gelsing
sambyhan
Published in
3 min readJul 5, 2019

Guus is aangevallen door een leger muggen. Denkt hij. Een klamboe gaat hem wel redden. Denkt hij. Wij weten wel beter.

De klamboe zat al in de winkelwagen bij mijn vrienden van Bol.com en zou morgen bezorgd worden. ‘Voor 22:00 uur besteld, de volgende dag in huis!’. Ik heb namelijk jeuk als de neten en ik verdenk de aardbewoners met de naam muggen ervan. Tellen doe ik ze niet meer, maar ik denk dat ik zeker wel dertig bultjes heb. Vandaar dus de klamboe. Die ouderwetse roller die ik vroeger gebruikte op de camping in Frankrijk tegen de muggen, kon ik helaas niet vinden in de supermarkt en de spray vond ik met tien euro toch best wel duur. Wel grappig, want toen ik de prijs van tien euro zag voor de muggenspray, kreeg ik spontaan de gedachte: Ah, die zal ik vast thuis nog wel ergens hebben liggen. Nee, Guus. Je vindt het gewoon te duur. Klopt. Veel te duur.

Nu was het geval dat ik aan het werk was. Een bijbaantje in een hotel met een hele grote toekan op het dak. De eigenaar zal vast hebben gedacht dat het een valk is. Pfff, sukkel.
Enfin, ik was met wat lakens aan het stoeien en een nieuwe collega aan het inwerken, een jonge meid van achttien jaar. Op dat moment was ik er nog volledig van overtuigd dat een volledige compagnie van muggensoldaten mij de afgelopen nachten te lijf was gegaan. Al krabbend vertelde ik haar dat ik lek was geprikt en in een laatste poging om mezelf te verweren een klamboe had besteld.
Semi-verbaasd van mijn openhartige verhaal, zei mijn nieuwe collega na een korte en kritische blik: “Die bultjes heb ik ook gehad. Dat komt door die eikenprocessierupsen”.
Als dat klopt, heb ik twintig euro verspeeld aan een klamboe, waardoor ik net zo goed die muggenspray had kunnen kopen voor een tientje. Dan had ik nog winst gemaakt ook! Althans, het zou als winst voelen.

Maar die eikenprocessierupsen, daar had ik pas een paar dagen eerder van gehoord. Toen vertelde mijn vader dat een gezellige man met een beetje ‘ADHD’ — die hij had ontmoet op vakantie in Frankrijk — de theorie had dat we zo’n last hebben van die processierupsen omdat er overal eiken naast elkaar worden gezet, waar er in de natuur vaker verschillende bomen door elkaar heen staan. Tja, dat krijg je als je de natuur gaat forceren, Hè Mens?

Goed, volgens thuisarts.nl verdwijnen de klachten binnen twee weken vanzelf en adviseren ze niet te krabben bij jeuk. Fijn om te weten. Dan kan ik nu verder met het onderdrukken van mijn constante neiging om te krabben en het uitkijken naar mijn impulsief aangeschafte klamboe. Say Hello to Summer.

Guus Gelsing is student bij de HAN. Hij schrijft wekelijks een column voor SAM. Lees hier zijn vorige bijdrage.

--

--

Guus Gelsing
sambyhan

Is 4e jaars student Culturele & Maatschappelijke Vorming. Houdt zich vooral bezig met persoonlijke ontwikkeling, kwetsbaarheid, ethiek en de toekomst.