Managementboeken (column)

Martijn van Koolwijk
sambyhan
Published in
3 min readMay 6, 2019

Martijn staart zich blind op een advertentie over managementboeken. Ieder moment moet meer opleveren dan het kost. Tijd om die boeken aan te schaffen. Of toch niet?

‘Haal meer uit jezelf met de populairste managementboeken van dit moment!’ staat er in een advertentie van bol.com op mijn tijdlijn. Aandachtig lees ik de zin nogmaals. ‘Haal meer uit jezelf met de populairste managementboeken van dit moment!’ Het staat er echt. Ik weet niet hoeveel tijd er vervolgens verstrijkt, maar voor mijn gevoel staar ik honderd jaar naar het scherm. Ik voel mijn baard groeien en de wereld om mij heen voelt in beweging. Als een fluorescerende Lamborghini op een nachtelijke autobaan. Dan lichten de volgende woorden uit de zin op. HAAL. MEER. UIT. JEZELF. MET. MANAGEMENT.

Ik voel de bliksem in mijn brein inslaan, het lampje boven mijn hoofd aanspringen, het woord eureka in mij opborrelen en ik zie de oerknal voor mij. Opeens is de oorzaak van alle problemen in de westerse wereld duidelijk. Of nou ja, alle… Menig. Ergens is er een moment geweest waarin we ons leven zijn gaan zien als iets dat je moet managen. Een zakelijke term die vraagt om de zakelijke definitie van het woord.

Management: het organiseren en coördineren van activiteiten om vooraf bepaalde doelen te bereiken, onderdeel van een productieproces om ervoor te zorgen dat het proces zo efficiënt mogelijk verloopt.

Kortom, ons leven moet rendabel zijn. Om succesvol te zijn, moeten we ons leven zo inrichten dat ieder moment meer oplevert dan het kost. Niet gek dat we onszelf een burn-out en andere ongemakken injagen. Wat leren boeken als Nice girls don’t get the corner office en Rich Dad, Poor Dad — de bestsellers op bol.com — je nu eigenlijk helemaal over ‘meer uit jezelf halen’? Dat het een keuze is succesvol, gelukkig en rijk te zijn. Een belachelijke gedachte, die woorden aan elkaar plakt die geen reet met elkaar te maken hebben.

Succes is een ervaring die voor iedereen anders is. De een ervaart dit bij het winnen van een potje Fortnite, de ander bij het kunnen betalen van een leaseauto. Geluk is een emotionele piek, geen gevoel dat je altijd kunt ervaren. Rijkdom? Ook dat is interpretabel. Ondanks dat te weinig geld hebben ongelukkig maakt, is het nog steeds niet bewezen dat veel geld hebben het tegenovergestelde doet. En dan keuze? Tja. Laten we het erop houden dat we zo hard denken dat alles een keuze is dat we zijn gaan doen alsof toeval niet meer bestaat. Wat in ieder geval wel een keuze is, is het kopen van managementboeken. En het altijd maar rendabel willen zijn. Ik kies er bij deze voor om jullie te groeten. Tot over twee weken. Ik ga eens even lekker mijn tijd weggooien, en zien wat er gebeurt.

Voormalig HAN-student Martijn van Koolwijk schrijft om de week een column voor SAM. Lees hier zijn vorige bijdrage.

--

--

Martijn van Koolwijk
sambyhan

Afgestudeerd aan de HAN werkt schrijver Martijn in de geestelijke gezondheidszorg. Hij heeft onder meer geschreven voor Wintertuin en Mensen Zeggen Dingen.