Nederlander, no more

Column

Martijn van Koolwijk
sambyhan
2 min readNov 19, 2018

--

Martijn komt erachter dat de Nederlander misschien niet bestaat, maar dat je als inwoner van ons land beter geen afstand kunt doen van het Nederlanderschap.

Foto: Kyle Glenn

“De Nederlander bestaat niet,” zei toenmalige prinses Maxima ooit. Lezend over ons verleden van migratie en immigratie en mij verdiepend in diverse opvattingen, kan ik haar niet meer dan gelijk geven. Het Nederlanderschap daarentegen bestaat wel degelijk en dat is verdomde handig om te hebben.

Afgelopen week zat ik met een cliënt bij een advocaten-inloopuur. Je stelt daar je vraag en de advocaat die het meest weet van het type recht waar het onder valt, gaat kijken of hij/zij je daarmee kan helpen. In dit geval wilde mijn cliënt afstand doen van de mensen die hem/haar op zijn/haar eerste hadden geadopteerd. De advocaat raadde dit ten strengste af.

Wie namelijk afstand doet van adoptieouders, wordt automatisch weer kind van zijn/haar biologische ouders. In de meeste gevallen zijn dit mensen uit een door oorlog of armoede verscheurd land. Kortom, een ander land dan Nederland, wat volgens de wet resulteert in het feit dat de geadopteerde in kwestie plots niet meer geadopteerd Nederlander is en zijn Nederlanderschap verliest. Zo kan het zijn dat iemand van begin dertig, die hier sinds zijn/haar eerste levensjaar altijd heeft gewoond, een inburgeringsexamen moet doen en bij falen het land uitgezet kan worden.

Nu mag je verwachten van iemand die zijn hele leven in Nederland woont, dat hij weet wat het is om Nederlander te zijn en dat examen met twee vingers in de neus haalt. Nou, niet dus. Want weet u nog: “De Nederlander bestaat niet,” dus die toets bestaat uit lukraak gesmeten poep. Voor de grap besloot ik zelf het examen online te maken.

Vraag 1: Zara wil aan de mensen vragen wat zij willen drinken, maar Zara weet niet of zij u of jij moet zeggen. Wat moet Zara doen?

A: Aan Anna vragen wat ze moet zeggen

B: Niet zeggen

C: Tegen iedereen jij zeggen

Dit is al meteen een vraag die niet te beantwoorden is omdat je als lezer van de vraag niet weet wie Anna is. Verdere vragen in de oefentoets gaan over geld lenen bij de bank voor het kopen van een huis (na voetbal toch echt wel Nederlandse volkssport nummer 1). Nee, ik, toch al 36 jaar Nederlander, zal waarschijnlijk zakken voor mijn examen. Vertel dat maar aan niemand, anders word ik, voordat ik het weet, uitgezet naar Limburg.

Martijn schrijft om de week een column voor SAM. Lees zijn vorige column hier.

--

--

Martijn van Koolwijk
sambyhan

Afgestudeerd aan de HAN werkt schrijver Martijn in de geestelijke gezondheidszorg. Hij heeft onder meer geschreven voor Wintertuin en Mensen Zeggen Dingen.