Samenwonen….(column)

Guus Gelsing
sambyhan
Published in
2 min readAug 24, 2018

Guus gaat samenwonen. En niet voor het eerst. Een ervaring rijker denkt hij te weten hoe het dit keer wel goed zal gaan.

Foto: Naomi Hebert

Ergens in de aankomende maanden moet het gaan gebeuren: ik ga samenwonen. Geen stress, ik heb het al eerder meegemaakt. Been there, done that. Laat ik wel hopen dat het geen herhaling van de vorige keer wordt, want dat hartenleed bespaar ik mezelf liever. Trouwens, dat vrouwmens waarmee ik ga samenwonen is hetzelfde vrouwmens waar ik vorig jaar verschillende columns aan heb geweid. Toen zaten we nog in een ‘aanloop’-fase. Toch mooi hoe de dingen kunnen lopen, nietwaar?

Maar eh, samenwonen; hoe doe je dat nou en is dat handig als je een student bent? We willen vaak natuurlijk niets liever dan 24/7 bij onze ‘bae’ zijn. Zo ken ik ook die aanhankelijkheid, maar godzijdank hebben mijn vriendin en ik ook onze onafhankelijke kant. Behoefte aan zo nu en dan een beetje personal space. En dat is nou net de uitdaging, in mijn ogen. Dat is namelijk ook waar het de vorige keer bij mij flink is mis gegaan: het bewaken van mijn eigen ruimte. Eens in de zoveel tijd moet ik echt even helemaal alleen zijn, anders zit ik continu vol met verhalen van andere mensen. Als ik niet uitkijk, zit ik me zoveel met andere mensen te bemoeien dat ik haast mijn eigen leven vergeet. Een krachtje, maar ook een kwetsbaarheidje. Gelukkig hebben we geleerd van de vorige keer, dus zit een herhaling ervan er niet in. Fingers crossed..

Nee, eerlijk gezegd heb ik er erg veel vertrouwen in. Over financiën hoef ik me in principe geen zorgen te maken. We hebben dezelfde ideeën wat betreft het interieur, ik geniet van de aanwezigheid van mijn wederhelft én het is in — naar mijn idee — het mooiste gedeelte van Nijmegen, namelijk Nijmegen-Oost. Kent u het niet? Ga dan vooral eens kijken, want haast op de grens met de Oosterburen ligt het prachtige en gemoedelijke ‘Oost’. Vol horeca en andere gezellige hoekjes. Én, voor het beste bier van omstreken ga je naar Café Jos. Echt waar, een geweldige zaak. Een aanrader voor alle aankomende nieuwe studenten. Wie weet kom je mij er tegen, als ik onder de duim van mijn vriendin ben ontsnapt en soelaas zoek in die goddelijke gele gerstenatjes.

Guus Gelsing schrijft wekelijks een column voor SAM, Lees hier zijn vorige.

--

--

Guus Gelsing
sambyhan

Is 4e jaars student Culturele & Maatschappelijke Vorming. Houdt zich vooral bezig met persoonlijke ontwikkeling, kwetsbaarheid, ethiek en de toekomst.