Twee opleidingen tegelijkertijd, Bilaal doet het (1)

“Naast meer uitdaging was het ook een financiële overweging”

SAM
sambyhan
3 min readOct 7, 2021

--

Vind je één opleiding al een uitdaging op zich, sommige HAN-studenten volgen er twee tegelijk! Wat daar bij komt kijken en hoe dit bevalt? De komende drie weken vertellen studenten van verschillende opleidingen je er alles over. Bilaal Ali trapt af.

Fotografie: Ralph Schmitz
Tekst: Raïssa Soeter

Bilaal Ali (20) woont in Nijmegen en studeert Pabo aan de HAN en Geschiedenis aan de Radboud Universiteit, beide voltijd.

“Bij de Pabo zit ik in het derde jaar en met Geschiedenis aan de RU ben ik net begonnen. Deze specifieke route heb ik zelf uitgezocht. Met ‘Slim studies combineren’ van de HAN zijn er overigens verschillende mogelijkheden bij de Academie Educatie. Je kunt bijvoorbeeld ook twee HAN Lerarenopleidingen combineren of een bachelor met een master. Het instapmoment van de tweede opleiding kies je zelf. Ik koos ervoor om in het derde jaar van de HAN te beginnen met Geschiedenis omdat ik er nu de ruimte voor heb. Eerder was het denk ik te zwaar geweest om dit te combineren.

Geschiedenis was mijn tweede studiekeuze. Het was dan ook een teleurstelling dat dit vak niet meer aandacht kreeg op de Pabo. Hierdoor raakte ik geïnteresseerd in een vervolgopleiding Geschiedenis aan de RU. Ik wilde echter niet pas op mijn 22ste beginnen want dan zou ik met een master erachteraan laat klaar zijn. Vrienden van mij die twee opleidingen aan de universiteit doen, vertelden me dat het te doen is. Dat gaf me het vertrouwen dit ook te willen proberen. Gezien je geen collegegeld betaalt voor een tweede hbo- of wo-opleiding, heb ik weinig te verliezen.

Ik heb de Pabo tot nu toe redelijk makkelijk doorlopen dus ik wilde meer uitdaging, maar twee opleidingen tegelijkertijd was ook een financiële overweging. Doordat ik 7 jaar recht heb op studiefinanciering was het gunstiger om nu alvast met een tweede opleiding te beginnen. Als ik straks klaar ben met de Pabo, dan betaal ik wel collegegeld aan de RU. Straks wil ik mijn master ook gelijktijdig gaan doen.

“Ik heb met mezelf afgesproken dat ik me niet gek laat maken door studiestress”

Af en toe overlappen lessen, ik mag hoorcolleges in dat geval digitaal terugkijken. Het is dus wel van belang om goed contact te houden met beide instellingen. Ik kan de boel niet zomaar op zijn beloop laten maar ik heb met mezelf afgesproken dat ik me niet gek laat maken door studiestress. Ik doe mijn best en meer kan ik niet doen. Vanuit de HAN is de begeleiding heel motiverend en oplossingsgericht, tot nu toe gaat het prima. Bij de Pabo ben ik meer bezig met praktijk en bij de RU meer met theorie, het is een mooie combinatie.

Ja, de studiedruk is hoger, maar ik ben heel blij met de keuzes die ik gemaakt heb. Ik heb een geweldige studietijd, met heus een sociaal leven, hoewel ik minder vaak ga stappen. Door twee studies te doen, groeit mijn zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel. In de toekomst wil ik lesgeven op een basisschool combineren met een baan bij een onderzoeksbureau, een archief of museum. Één baan lijkt me maar saai, ik hou gewoon van afwisseling!”

Nieuwsgierig naar ‘Slim studies combineren’ op de HAN? Kijk op
deze pagina.

Volgende week in deel 2:
Christiaan Orth studeert voltijd Industrieel Product Ontwerpen én deeltijd Embedded Systems Engineering, twee opleidingen aan de HAN.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen