Twee opleidingen tegelijkertijd, Christiaan doet het (2)

“Niemand uit mijn omgeving had dit achter mij gezocht”

SAM
sambyhan
3 min readOct 19, 2021

--

Foto: Ralph Schmitz

Vind je één opleiding al een uitdaging op zich, sommige HAN-studenten volgen er twee tegelijkertijd! Wat daar bij komt kijken en hoe dit bevalt? Deze HAN-studenten vertellen je er alles over.

Christiaan Orth (24) zit in de afstudeerfase van Industrieel Product Ontwerpen (voltijd), is dit jaar begonnen met Embedded Systems Engineering (deeltijd) en werkt daarnaast 3 dagen in de week bij een technologiebedrijf.

“Op de middelbare school deed ik nooit wat ik moest doen, ik was altijd bezig met tekenen, knutselen en bouwen. Tijdens de Open Dag van Engineering zag ik studenten in de weer met klei en schuim, ik vond het een mooie mix tussen creativiteit en techniek. Het was tof om erachter te komen dat er toekomst zat in mijn geknutsel, onbewust maakte ik producten. Ik koos voor de HAN omdat het me een vrije school leek. Dat bleek te kloppen, als je zelf een idee hebt zijn er altijd wel mogelijkheden.

Multidisciplinair
Tijdens de eerste coronalockdown was ik huiverig voor contact met mensen waardoor mijn sociale leven op een laag pitje kwam te staan. Toen door de crisis ook mijn bijbaan stopte had ik helemaal zeeën van tijd. Met gamen en Netflix bereik je niet zo veel dus na een week wilde ik het anders aanpakken. Door een stage bij een Embedded Systems bedrijf wist ik dat ik niet alleen geïnteresseerd ben in het ontwerpen van de buitenkant van een product, maar ook naar wat erin zit. Door je te verdiepen in de software kun je een beter prototype maken. Zodoende wilde ik naast IPO ook ESE studeren. Geen cursus of associate degree, maar een volwaardige bachelor zodat ik straks twee kanten op kan. Er is veel vraag naar ES engineers dus het vergroot mijn baankansen.

Foto: Ralph Schmitz

Mijn leerteamcoach heeft me goed geholpen met de studieroute. Ik heb het afstuderen even geparkeerd om met ESE te beginnen. Dankzij het recht op vrijstellingen hoef ik geen stage en minor meer te doen wat me anderhalf jaar scheelt. Hierdoor ben ik in 2,5 jaar klaar met ESE. Ook mooi meegenomen: het collegegeld voor 2021–2022 is in verband met de coronacrisis gehalveerd en voor de tweede opleiding betaal je überhaupt niet. Ik betaal dus de helft van één opleiding voor twee studies.

Afstuderen: drie vliegen in één klap
Als ik voor twee voltijdopleidingen had gekozen dan was ik wettelijk verplicht geweest ‘afstudeeruren’ te maken. Met een tweede deeltijdopleiding is dat niet zo waardoor ik mijn afstuderen van twee opleidingen in één kan combineren. Sterker nog, ik wil mijn afstuderen ook koppelen aan een opdracht voor het bedrijf waar ik parttime werk als ontwerper en junior software developer. Het vergt wat organisatietalent en ik moet goed contact onderhouden met mijn slb’er, docenten en werkgever. Grappig genoeg sta ik eerder bekend als stuiterbal. Niemand uit mijn omgeving had dit achter mij gezocht.

Natuurlijk vond ik het spannend om twee opleidingen tegelijkertijd te gaan doen. Het was ook niet alleen maar leuk, vooral aan het sociale aspect moest ik wennen. Medestudenten zijn gezien de tijdsinvestering niet bepaald jaloers. Op een gegeven moment vroegen vrienden mij niet meer mee uit omdat ik toch geen tijd zou hebben. Ik ging van een studentenleven naar een volwassenmensenleven. Desondanks zou ik de keuze zo opnieuw maken. Dat ik straks twee engineering opleidingen heb afgerond, maakt me heel trots!”

Lees ook deel 1: Bilaal Ali combineert de voltijdopleidingen PABO en Geschiedenis aan de Radboud Universiteit.

Na de vakantie volgt het laatste interview van deze korte reeks.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen