Lärde språket genom jobbet

Johanna Haugaard
Stormberg.se
Published in
4 min readOct 4, 2020

När Ammar kom till Norge ägde han nästan ingenting och han kände nästan ingen. Han pratade inte norska, vilket blev ett stort problem när han skulle skaffa arbete. Idag är Ammar skiftchef hos Stormberg och har lyckats förverkliga sin dröm om ett eget hus.

- För mig är jobbet en framgång. Jobbet ger mig trygghet, stolthet, samt en plats i gemenskapen. Det gör så att jag kan klara mig själv, kan betala skatt och bidra till samhället. Det känns bra, säger Ammar

Ammar kom från Dubai till Norge år 2014. Något som skulle visa sig att inte vara så lätt.

- Allt var annorlunda i Norge. Allt från språk och kultur till klimatet. Det är åtminstone 50 graders skillnad mellan Dubai och Norge. Detta var svårt att vänja sig vid, skrattar Ammar.

Han identifierar sig själv som palestinier, som ursprungligen är född och uppväxt i Syrien. Morfadern till Ammar flyttade med familjen till Syrien år 1948 då kriget mellan Israel och Palestina började, men inte ens där fick dom uppleva en trygg tillvaro.

- När jag var arton år flyttade jag till Dubai för att jobba och uppleva något nytt. Det var innan kriget i Syrien bröt ut, men min familj blev kvar och kom inte ut förrän mycket senare, berättar han.

I Dubai jobbade Ammar på en flygplats. Han hade utbildats sig som mekaniker, hade ansvar för EHS och trivdes bra. Efter ett tag fann han kärleken hos en norsk tjej och bestämde sig, några år där på, att flytta till Norge tillsammans med henne.

Att inte klara av språket
Att passa in i arbetslivet i Norge var inte så lätt, trotts att Ammar hade utbildning från Dubai.

- Det var en stor utmaning att jag inte talade norska eller så bra engelska. Jag ville ha ett jobb men visste inte hur. Därför började jag som frivillig hos “Refugees Welcome to Agder”. Där träffade jag folk och lärde mig lite av språket. Det var det enda sättet jag kunde göra någon nytta, samtidigt som jag fick träffa folk och skapa mig ett nätverk, berättar han.

Genom en person som han lärde känna i “Refugees Welcome to Agder” fick Ammar tipset om att ta kontakt med Steinar J. Olsen, ägare och tidigare VD i Stormberg. Han hade då påbörjat en utbildning i norska genom en skola och fick jobba två dagar i veckan hos Stormberg istället för att gå på skolan. Genom jobbet fick han praktisk språkträning.

- När jag kom till Norge hade jag använt mestadels engelska för att göra mig förstådd, men för att verkligen lära mig det norska språket, så ville jag inte prata engelska längre. Kroppsspråket blev viktigt och det blev mycket pekningar i början. Jag lärde mig suksessivt genom att jobba med andre som pratade norska och som tog sig tid till att förklara för mig, säger han.

Fast anställning
Efter en stund fick Ammar 50% fast anställning på Stormbergs lager och under september förra året så blev han skiftchef. Som skiftchef har Ammar ansvaret att fördela uppgifter, samt se till så att de som jobbar har en bra tillvaro. När lagerchefen är på semester hoppar Ammar in extra.

- Jag hade tur. När jag blev skiftchef fick jag också ett större förtroende, det betyder att jobbet litar på mig. Jag har fått ett stort ansvar och uppskattar chansen jag har fått. Jag har jobbat hårt, det tror jag är viktigt, säger Ammar

Drömmen om ett eget hus
Efter fem år som bosatt i Norge har Ammar lyckats uppfylla sin dröm om ett eget hus. Sommaren 2019 blev han husägare och är mycket nöjd.

- Mitt mål har enda sedan jag flyttade till Norge varit att ha mitt egna hus. När jag var liten ritade jag mitt hus. Det var ett hus med sadelstak. Sådana fanns inte i Dubai. Men det blev inget sadeltak på huset, utan ett platt, men jag stortrivs och är väldigt glad, ler han.

Idag studerar Ammar teknikindustri och har genomfört andra året samtidigt som han jobbar. Nu är han redo inför praktiken, men har ändå inga planer på att sluta sitt jobb hos Stormberg.

- Jag gillar min arbetsplats. Det är viktigt att vara på en plats man trivs på. Jag gillar människorna här och trivs med det jag gör. Man måste välja rätt plats att vara på. När man trivs en plats så presterar man också bättre, säger Ammar.

Hos Stormberg har vi som mål att 25% av alla som rekryteras skall vara människor som står utanför arbetslivet. Läs mer om inkluderande arbetsliv hos Stormberg här

Les ochso:

--

--