Bry deg

Julen er for mange av oss den fineste tiden på året. Vi er sammen med familie, koser oss med god mat, baker pepperkaker og ser på koselige julefilmer sammen. Julen bringer en slags ro, med kjærlighet og glede for mange av oss. For noen er det slett ikke slik. Julen kan for noen være den vanskeligste tiden på året.

Kine Enersen
Stormberg
4 min readDec 20, 2019

--

De vonde tankene kan bli ekstra vonde når man ser hvordan andre gleder seg. Skillene blir tydeligere, og mange føler ekstra på ensomheten. For mange barn gruer seg til mamma eller pappa åpner vinflasken. Noen finner ikke meningen med livet, og noen har det så vanskelig at alt føles håpløst.

Stadig flere barn og unge sliter psykisk

Jeg heter Kine og jobber som fotokoordinator hos Stormberg. Jeg er utdannet sykepleier og på fritiden jobber jeg som frivillig hos City Changers. City Changers er en frivillig organisasjon som tilbyr gratis, anonym og rask samtalehjelp for barn og unge som trenger noen å snakke med.

Jeg er så takknemlig, ydmyk og glad for at jeg får lov til å være en del av denne organisasjonen, som også er en av samarbeidspartnerne til Stormberg.

Det viktigste er å bry seg
I løpet av mine år i City Changers har jeg hatt mange samtaler med barn og unge fra 12–29 år. Jeg opplever at ungdom trenger å bli sett, de trenger at noen tør å stå sammen med dem. Det er ikke alltid man kan fikse eller hjelpe så det vonde forsvinner, men noe av det viktigste er å bry seg — å våge å være der sammen med dem selv om det kan være vanskelig.

Det kan være mange grunner til at barn og unge sliter. Noen av de som ringer forteller om sorgen etter at mamma og pappa har gått fra hverandre, noen forteller at livet er så vanskelig at de ofte tenker på døden, andre skriver om følelsen av å være forelsket, men ikke tør å gjøre noe med. Flere har spørsmål om puberteten, noen har angst, noen har spiseforstyrrelser og noen sliter med andre psykiske utfordringer. En av de tingene vi ofte gjør er å hjelpe dem med å søke hjelp. Det kan være å bestille time hos fastlegen, kontakte helsesøster på skolen, gi beskjed til foreldrene eller andre. I noen tilfeller har jeg oppfordret til å vise vår meldingskorrespordanse til en voksen, enten foreldre eller en lærer. Mange synes det er for vondt og vanskelig å si hvordan de har det med ord, da kan det være lettere å skrive et brev.

Audun Rensel, daglig leder i City Changers ønsker å takke alle Stormbergs Kunder.

Du er ikke alene
Mange ganger trenger de unge som ringer å høre- “Du er ikke alene. Dette er normalt, men viktig å snakke om.” Det er normalt at livet noen ganger er kjempevanskelig. Livet går i bølger med oppturer og nedturer, og når man er ung er det ikke alltid like lett å vite hvordan man skal håndtere nedturene. Det er derfor viktig at de skjønner at de kan fortelle noen voksne hvordan de har det, eller dele tankene sine med noen de stoler på. Noen trenger bare et lite dytt i riktig retning så klarer de resten selv, mens andre trenger mer hjelp og støtte.

En av ungdommene jeg har snakket med ga meg nylig verdens fineste julegave. Personen sendte meg melding og fortalte at nå hadde vedkommende skrevet et langt brev til sine foreldre. Brevet var så fint, vondt, ærlig og brutalt. Reaksjonen fra foreldrene var tårer, lange klemmer og beklagelser. Personen skrev at nå var alt mye bedre og at de sammen skulle kjempe hver dag for at ting skulle bli bedre.

Nå i juletiden vil jeg oppfordre alle til å ta godt vare på hverandre.

Ta ungdommen på alvor. Involvere deg i dems hverdag, spør en ekstra gang — og vis at du er der for dem.

Takk for at du tok deg tid til å lese.
Med ønske om en god og varm jul

Turhilsen fra Kine Enersen
- Stormberger

1% av omsetningen i Stormberg går til samfunnsnyttige og humanitære formål. På grunn av det kan vi støtte organisasjoner som City Changers i deres viktige arbeid. Les mer om 1% ordningen og se alle Stormbergs samarbeidspartnere her.

--

--