Det viktige mangfoldet — unike sammen

Hege Nilsen Ekberg
Stormberg
Published in
3 min readJun 2, 2020

I Stormberg er en av våre viktigste verdier inkludering. Vi jobber hele tiden mot målsetningen om at 25% av alle som jobber i Stormberg skal være rekruttert blant de som vanligvis havner utenfor arbeidslivet. Det gir oss en organisasjon med stor takhøyde og mange ulike perspektiver — det gir oss større spennvidde.

Mangfoldet i samfunnet rundt oss representeres i Stormberg på en måte jeg mener er unik. Jeg har flere ganger fått spørsmål om hvordan vi jobber med inkludering og hvordan andre kan gjøre det samme. Svaret er vanskelig og enkelt: tør å sette et mål, tør å sette flere mål. Det er først da du kan sette tiltak, det er først når målene er satt at de kan nås.

Unike sammen ❤

Første gang jeg traff Loveleen Rihel Brenna så pratet vi om inkludering og hvordan det setter sitt preg på en virksomhet, videre så utfordret hun meg på mangfold. Hvordan jobber Stormberg med det, hvordan måles det og hvilken effekt gir det? Allerede under spørsmålene så kjente jeg på en blanding av nysgjerrighet og usikkerhet på om jeg bruker begrepet mangfold riktig.

Etter praten så kjente jeg på behovet for læring, struktur og målsetting, på lik linje med inkludering. Mangfoldet er virkeligheten vi står i, inkludering et valg. Vi må tørre å sette mål.

Mangfold er lønnsomt
Anerkjente konsulentmiljø som Boston Consulting Group (BCG) og McKinsey har begge gjort omfattende studier om sammenhengen mellom mangfoldsledelse og økt lønnsomhet. Konklusjonene er klare: Mangfold på arbeidsplassen gir økonomisk vekst.

Boston Consulting Group anslår at bedrifter som har bredere sammensatte lederteam og fokus på mangfoldsperspektivet, kan ha oppnådd så mye som 19% høyere omsetning — takket være innovasjon. Med vår verdi; inkludering, med oss i et og alt, så er det naturlig at vi setter mangfold og innovasjon inn samme sted i handlingsplanen vår.

I Stormberg skjer innovasjon fordi vi jobber på tvers, bruker ulikhetene og ser utfordringer med forskjellig perspektiv. Men vi må tydeliggjør det, sette mål, tiltak og vi må kommunisere dette internt og eksternt.

Tydelige mål — men først læring
Under praten med Loveleen fikk jeg etterhvert også spørsmål om å sitte i Seema sitt Advisory Board. Seema regnes som Norges fremste forskningsbaserte fagmiljø på mangfoldsledelse, med en norsk ISO-standard for mangfoldsarbeidet. Et arbeid jeg virkelig ser frem til, i samspill med utrolig dyktige ressurser fra ulike virksomheter.

Parallelt skal jeg gjennomføre sertifisering som mangfoldsleder gjennom Seema det neste halve året.

Pensum — men mest av alt en givende bok med konkrete eksempler og gode utfordringer til meg som leder

Loveleen sier blant annet dette om mangfold

- Man får ikke noen stor gevinst ved å telle kvinner eller personer med nedsatt funksjonsevne. Skal man få utbytte av mangfoldet må man bruke de ulike perspektivene, kunnskapen og innsikten den enkelte besitter for å nå målene til virksomheten

Mitt mål

Stormberg skal kartlegge, forstå og bruke mangfoldet i virksomheten. Det er der lønnsomheten sitter. Samtidig så skal vi lære mer av mangfoldet blant våre Kunder. Starten på den veien er å koble egne, anonymiserte Kundedata mot SSB. Hvem er våre Kunder i dag? Hvem er ikke? Kommuniserer vi feil til dem vi ikke når? Har vi feil produkter?

I løpet av 2020 så skal handlingsplanen vår oppdateres med konkrete mål for mangfold. Mine egne mål er å bli flinkere til å se hele mennesket, utfordre mangfoldsbegrepet internt og fortsette å utvikle meg som leder for å kunne spille andre gode. Det forventer jeg av meg selv, og det forventer jeg at lederne mine rundt meg. På den måten vil vi kunne gjøre mangfold lønnsomt, men mest av alt fortsette å skape en arbeidsplass som er unik og som gir rom for at den enkelte kan bruke hele seg i samarbeid med andre.

Jeg håper du blir med på ferden, og samtidig spør deg; hvordan brukes mangfoldet i min bedrift?

--

--