Skogen er best om høsten!

Ida Kristine Moe
Stormberg
Published in
2 min readSep 14, 2020

Høsten er vakker i skogen. Trærne skifter farge, skogbunnen er full av bær og sopp — og det er enklere å få øye på insektene når busker og kratt gir slipp for sesongen. Den friske høstlufta og den gode mosjonen er bare bonus.

Det nærmer seg høstferie for skolebarna i hele landet. Mange av fritidsaktivitene har også ferie, og da ønsker mange av oss å aktivisere barna på andre måter. Ikke alle har mulighet til å reise bort, og kanskje ligger det turområder rett i nærheten av der du bor?

De fleste har tilgang på naturperler i nærheten av hjemstedet, men ønsker du å finne nye turområder er UT.no et godt sted å begynne. Her finner du tusenvis av gode turforslag i hele landet. Turforslagene har forskjellige vanskelighetsgrader, og du får også en pekepinn på hvor lang tid du må beregne.

Jeg ble selv dratt med på tur i skogen hver søndag når jeg var liten, uansett hva slags vær det var. Selv om jeg ikke satt like stor pris på turene som liten, så er det å lære og bli kjent med naturen og oppleve årstidene noe jeg ønsker å føre videre til mine barn.

Sommeren er også deilig, men høsten i skogen har sin helt egen sjarm. Og det beste av alt? Det er helt gratis.

--

--