Turdessert: Eplekake

Lars Gunnar Bergstad
Stormberg
Published in
3 min readMar 23, 2020

--

Alle vet at eplekake er en slager, men har du prøvd å lage den på tur? Det er enklere enn du tror, og det beste av alt er at mye kan gjøres klart på forhånd! Deig og fyll lages hjemme og kaken er ferdig etter cirka 15 minutter over primus eller bål.

Oppskrift

Du trenger: Hvetemel, smør, sukker, egg, eple, rosiner, kardemomme, kanel, aluminiumsfolie, primus/bål, kokesett med gryte/stekepanne med lokk. Evt: Vaniljekesam

Kakedeig

  • 275 g hvetemel
  • 175 g smør, romtemperert
  • 50 g sukker
  • 1 stk egg

Fyll

  • 1–2 stk Eple
  • ca 50g Sukker
  • ca 50g Rosiner
  • 1ts Kardemomme
  • 2ts Kanel

Dette var det jeg hadde på kaka, men du kan vær så kreativ du bare vil og tilsette det du liker best.

Slik gjør du

Hjemme eller på tur:

1. Bland kakedeigen til du får en myk deig som smuldrer litt. Bland i en boks/bolle med lokk du kan legge rett i sekken.

2. Kutt eple i skiver og bland med sukker, rosiner, kardemomme og kanel. Jeg la alt i en brødpose og ristet den litt før jeg jeg la den i sekken.

3. Pakk nok aluminiumsfolie til at du kan dekke bunnen av bollen/stekepanna og pakke over kaka.

På tur:

1. Legg folien i bunnen av bollen/stekepanna. Dette gjøres for at ikke deigen skal svi seg fast i underlaget. Du kan også ha litt smør eller olje i aluminiumsfolien.

2. Kna kakedeigen utover til den formen du ønsker. Den skal være ca 1,5–2 cm tykk.

3. Legg på fyllet slik du ønsker — pent og pyntet eller litt “rustikk” — det er opp til bakeren.

4. Brett aluminiumsfolien over kaka eller legg på lokk

5. Sett kaken på primusen på lav varme, eller på glørne i bålet. Pass på at ikke det blir for varmt, da kan den svi seg i bunnen (Les: Det gjorde min)

6. Stekes i ca 15 minutter

7. Nytes med en klatt vaniljekesam — alene eller med noen du er glad i ❤

For flere turoppskrifter se Turmat for små og store turer

Inspirasjon til oppskriften er hentet fra turmat.no

--

--