Kvinner i IT-bransjen: Utfordringer, Endringer og Fremtidsdrømmer

Shomaila Kausar
Systek
Published in
5 min readMar 6, 2024

--

Det er snart 20 år siden jeg startet yrkeskarrieren min som en håpefull utvikler. Vi var færre kvinner i IT-bransjen da. Det var ikke alltid lett å være kvinne i en såpass mannsdominert bransje, som IT var den gangen. Jeg opplevde for eksempel at min mannlige medkollega fikk ta Java- sertifisering, mens jeg ikke fikk det. Begrunnelsen var at det var mer verdifullt at han fikk ta den.

Jeg byttet jobb på grunn av dette og havnet et sted hvor jeg følte meg bedre ivaretatt, som kvinne. Og jeg ble værende der i mange år, fordi inkludering og mangfold var viktige grunnprinsipper hos den nye arbeidsgiveren min.

Samtidig tror jeg at det eksisterte fordommer i IT-bransjen om at menn var flinkere til å kode. Var det denne fordommen som var årsaken til at jeg etter flere år som utvikler følte at jeg måtte over til andre roller!? Eller var det følelsen av at utviklerkompetansen min var blitt utdatert fordi jeg hadde tatt mamma permisjon? Jeg husker ikke lenger…

Nå i forkant av kvinnedagen har jeg gått rundt og reflektert litt på hvordan IT-bransjen har endret seg på disse 20 årene. Har det vært store endringer?

For å svare på dette spørsmålet må jeg se på hvordan IT-bransjen oppleves nå for forskjellige aldersgrupper:

De unge og lovende — rett fra studier

Jeg håper IT-bransjen oppleves som en bedre bransje for disse unge kvinnene. Men jeg må ærlig innrømme at jeg har hørt mine yngre medkollega si at de at ikke føler at de passer inn og vurderer karriere bytte. Noen sliter med å ikke vite riktig hva som forventes av dem og ender opp med å overprestere, noen ganger uten å få noe igjen for dette. Noen av kvinnene jeg har snakket med tror fortsatt at menn er flinkere til å programmere enn kvinner, dette stemmer ikke! Jeg er testleder og finner feil oftere i kode levert av menn versus kvinner.

4–10 års erfaring — etablering og barn

Jeg var nylig referanse for en kvinnelig konsulent som hadde fått barn og som nå ønsket å gå over i en fast stilling i stedet for å fortsette som konsulent. Mest sannsynlig vil hun gå ned i lønn og få færre utviklingsmuligheter med tanke på sertifiseringer og kurs. Jeg må spørre meg selv om det er faktisk er nødvendig å gå over til faste interne stillinger innen IT-bransjen når kvinner har fått barn? Nei, jeg tror ikke det. Du må selv bestemme deg for hvilke betingelser du vil godta, og hvordan du vil styre hverdagen din. Som konsulent får du jo frihet til å velge om du en stund ønsker å jobbe litt mindre for å til work life balance som passer deg og din situasjon.

10–25 års erfaring — barn og videre karriere

I en blogg for en stund siden skrev jeg at flere jenter bør komme over til konsulentverden for å få lik lønn for lik innsats. Men det er et faktum at når cv ’ene til våre kvinnelige konsulenter sendes ut til kunder, ser mange at vi har hull i cv ’en. Hull som skyldes mangler på prosjekter pga fødsel og permisjoner, og noen av oss har sikkert tatt en pause fra yrket for å være hjemme med små barn en stund. For å kunne konkurrere med våre mannlige konsulenter må vi dermed ha noe ekstra på cv ‘en. Her tenker jeg god tilrettelegging og kompetanseheving er alfa og omega. Permisjoner er heller ikke et farlig hull!

25 år + — eksperter, men…

De fleste kvinner i IT som jeg kjenner, jobber innenfor funksjonell arkitektur, prosjektledelse eller testledelse. Mange andre har forlatt IT- bransjen og gått over til forskjellige faste stillinger i offentlig og privatsektor. Men jeg tror at kvinnene som har blitt værende i IT-bransjen opplever denne bransjen som en tryggere og bedre bransje nå enn da de var yngre. Disse kvinnene har en god mulighet til å bli gode rollemodeller for kvinnene som kommer etter oss, vi må bare dytte dem opp og frem.

Flinke damer

Kvinner i IT-bransjen er meget dyktige. Med rett ledelse og veiledning når de langt. For en stund siden hadde vi en kvinnelig sommerstudent, hun utmerket seg så godt at hun ble tilbudt fast stilling etter endt sommerprosjekt. Nå har hun tatt rollen som scrum master hos en av våre kunder, og kunden er strålende fornøyd med innsatsen Siri Mykland legger i prosjektet.

Jeg har nevnt barn og permisjoner i avsnittene over, også der har jeg erfart at IT-bransjen er en god bransje i forhold til kanskje andre bransjer. Jeg begynte i Systek når ungene mine var 3 og 5 år gamle. Jeg kan ikke huske at det har vært problematisk å være mor til barnehagebarn. Friheten med å jobbe når og hvor jeg vil, har vært gull verdt. Mine bekjente i helsesektoren kan fortsatt bare drømme om denne friheten :)

Mirela Divic som for tiden både leder avdeling for prosjektledelse og er leid ut som prosjektleder hos en kunde, har vært gjennom flere graviditeter mens hun har vært konsulent. Hun har til og med tatt med sine barn i spedbarnsalder på fellesmøter og andre arrangementer uten at noen har sagt noe om det. Nå i februar måned hadde vi ledersamling, da var det helt naturlig at vår forretningsutvikler Charlotte Irgens skulle ta med seg sin lille baby.

Mine dyktige kollegaer; Mirela, Charotte og Siri fra årets fagdag i Systek

Fremtiden

Det som skremmer meg litt er tanken om at vi fortsetter å bygge fremtidens løsninger med en sånn skjev kjønnsfordeling. Det er litt som utvikling av medisiner for noen år tilbake. Siden det var utfordrende å teste medisiner på kvinner, ble testutvalget ofte bestående av hovedsakelig menn. Hvilke utfordringer dette byr på er vi mer bevisste på nå. Det samme bør vi være når det gjelder utvikling av IT-løsninger, særlig fordi store deler av samfunnsutviklingen vår nå dreier seg om nye teknologiske løsninger, og da er det viktig at vi har mer mangfold blant dem som utvikler løsningene.

Vil du jobbe med samfunnsutvikling i en bransje der nysgjerrighet og kompetanseutvikling står i høysetet, så prøv deg som IT-konsulent!

Ta gjerne kontakt med meg eller gå inn på www.systek.no for å se hvilke muligheter som finnes for deg hos Systek.

--

--