En innholdsdesigner på tilbudssiden

Å hjelpe designerkollegaer med UX-tekster, har blitt inngangsbilletten til mer samarbeid og morsommere arbeidsopgaver. Slik ble konseptet “UX-onsdag” en suksess hos oss.

Siri Høstmælingen
Teori og praksis
4 min readOct 27, 2021

--

Én dag i uka tilbyr jeg designerkollegaene mine sparring på UX-tekster og innholdsdesign. Jeg kaller det UX-onsdag, fordi det bare skjer på onsdager — alle andre dager er jeg leid ut til kunde. De kommer til meg med problemer som er vanskelige å løse alene, og vi jobber sammen i 0,5 til 2 timer. Det har vært en kjempesuksess!

Løsningen på mitt problem

Som alt annet, startet det med et problem: Jeg er leid ut som innholdsdesigner til kunder alle dager unntatt onsdager. Den dagen vil jeg gjerne bruke på fag, men fagpotten er bare 8 timer i måneden. Jeg vil også gjerne jobbe i et tverrfaglig team internt, ikke bare ute hos kunder. Men jeg har for lite ledig til til overs til at jeg kan bli en del av et større prosjekt. I tillegg har selskapet mitt fusjonert under hjemmekontortiden, så halvparten av designerne kjenner meg ikke engang, og vet ikke hvem jeg er. Så hvordan få jobbe med fag, sammen med kollegaer, og helst fakturere litt timer for det?

UX-onsdag er et enkelt konsept, og fungerer fint som innpakning rundt det faktum at jeg ville jobbe sammen med designere, uten store forpliktelser, på en måte som er lønnsom for både arbeidsgiver og kunder. Skal du gjøre dette selv, anbefaler jeg å finne på et navn, og bruke det skamløst.

Slik får du folk med deg

Opplegget må være enkelt, og det må forklares skikkelig til dem som skal bruke det. Jeg ville engasjere designerne våre, derfor inviterte jeg til foredrag om “UX-skriving for designere” på høstens første fagdag. Her fikk jeg samlet mange designere i ett rom og snakke om et tema som alle er interessert i: Hvordan fjerne knotet og gjøre gjøre digitale løsninger mer forståelige. Ikke noe er så samlende som en felles fiende — i dette tilfellet håpløse UX-tekster som ødelegger for design og brukeropplevelse.

På en halvtime fikk designerne noen konkrete tips til hvordan de kan gjøre språket bedre selv (fordi de ofte sitter helt alene med oppgavene), og hvordan de kan forklare kundene at det er smart å koble på en innholdsressurs (fordi kunder ofte tenker at dette er dyrt).

På samme tid fikk jeg forankret konseptet UX-onsdag og budskapet bak: Står du fast, og merker at ord og begreper skaper trøbbel — ta kontakt med meg! Så løser vi problemet sammen på så kort tid at ingen kunder kan si nei.

En UX-onsdag i praksis

Forrige onsdag løste jeg tre forskjellige problemer for tre ulike kunder, sammen med designerne som jobber på prosjektene.

Et forsikringsselskap fikk forbedret UX-tekstene i en løsning som blant annet skal varsle frakteskip om potensielle farer til sjøs og i havn. Nå vises de nyeste meldingene først, og de med høyest farenivå utheves. Her booket designeren meg til et totimers møte, flere uker i forkant.

Et museum fikk en liten opprydning i informasjonsarkitekturen sin. Vi avdekket at billettkjøpet er for knotete og at flere viktige sider inneholder for mye informasjon. Oppgaven videre blir å forenkle og stramme inn. Her tok designeren kontakt på chat dagen før. Vi satte av en time og brukte to timer. Det er helt OK på UX-onsdag!

En boligaktør fikk nye tekster i en enkel brukerundersøkelsen de kjører på nettsiden sin. Nå er det mer fristende for brukerne å gi tilbakemelding, og mindre forvirrende hva de skal gjøre i hvert steg. Her sendte designerene meg screenshots i Slack samme dag, med beskrivelse av problemet. De fikk er skriftlig svar, vi fakturerte en halvtime.

Så enkelt kan det gjøres!

Hvorfor det lønner seg

På én dag blir det mye fokusflytting og ikke så mange timer inntjent, men jeg opplever at verdien er stor likevel. Å se lettelsen hos designerne når flokene løses ut, er for eksempel verdt en hel del. Å bli kjent med kundeprosjektene våre og se at jeg kan bidra over alt, gjør meg til en mer engasjert fagnerd, og inspirerer til å dele og lære.

Og når kundene kommer tilbake til oss fordi de har fått konkret bevis på hva som skjer når man kobler på innholdsressurser, blir også verdt mer i kroner.

Her er mine råd til deg som jobber med innhold og vil gjøre kollegaene dine oppmerksomme på hva du kan bidra med:

1. Finn en arbeidsflyt som vil funke for deg og dem du vil samarbeide med.

2. Definer opplegget, og gi det et navn som du bruker konsekvent.

3. Bruk navnet og forankre opplegget hos dem du vil engasjere.

4. Allier deg med noen som allerede vet hva du er god for, og løs noen problemer for dem først.

5. Fortell alle hvilke problemer du har løst, og hvordan du kan hjelpe andre.

6. Fortsett å fortelle hva du har løst, hver gang. Og gi samtidig kudos til dem som har turt å be deg om hjelp.

--

--

Siri Høstmælingen
Teori og praksis

Lager budskap i digitale flater om dagen. Leser romaner på papir om kvelden.