Finn riktig navn, og bruk det

Når er det greit å slå seg løs og finne på et artig konseptnavn, og når er det riktig å kalle en spade for en spade? Her er fire ting du bør tenke over før du finner på et fiffig navn til produktet ditt.

Siri Høstmælingen
Teori og praksis
5 min readNov 2, 2021

--

Ting må ha et navn for at det skal være mulig å snakke om dem, finne dem eller kjøpe dem. Nettbutikker som kaller produktene “dørvrider” og “ildsted” hjelper ikke folk som vil kjøpe dørhåndtak og peisovn. Hva du kaller produktet eller tjenesten din, er utrolig viktig!

Navn gir ting mening

Jeg liker å gi navn til ting — særlig til steder jeg har vært, som ikke har noe bestemt navn fra før. Det gjør det mulig å snakke om hvor jeg har vært, selv om det ikke har noe navn. I tillegg bidrar navnet til å sette stedet i en relevant kontekst.

På hytta er det mye natur og få stedsnavn på kartet. Hvis jeg kommer tilbake fra en tur med vått badehåndkle, og noen i familien spør hvor jeg har badet, kan jeg svare “den hemmelige stranda”, og de vil skjønne hvor jeg har vært. De har hørt historien om hvordan jeg oppdaget den stranda ved en tilfeldighet, derfor gir også navnet mening.

“Freepik” fra Flaticon.com

Hyttenaboen er ikke innviet i historien, så hvis han spør hvor jeg har badet, blir det en veldig lang forklaring med himmelretninger, veinavn og høyre og venstre.

Alle er enige om hva som er høyre og hva som er venstre, heldigvis. At vi har avtalt betydningen av et ord, fjerner all forvirring. Det er verre med alle de tingene som har flere navn knyttet til seg.

PULL: Kall en spade for en spade

Hva kaller du det man tenner bål i for å få varme? Peis? Vedovn? I hvert fall ikke ildsted! Da er det dumt av forhandlere å insistere på å kalle produktet nettopp det. Dette er basic SEO, men likevel lett å glemme. Hvis kunder skal finne deg i nettsøk, er du nødt til å kalle en spade for en spade, og ikke prøve å pynte på navnet for å skille deg fra konkurrentene.

“Freepik” fra Flaticon.com

Hvis du vil bli funnet av potensielle kunder, er det brukerne som må definere hva som er det beste navnet på produktet eller tjenesten din. Innholdet på en nettside skal trekke til seg brukere som søker på nett (såkalt pull content). Hva søker de på? Det må du finne ut av før du navngir produktene dine.

PUSH: Forklar navnet, og bruk det

Noen ganger snakker vi om mer abstrakte greier, for eksempel prosesser som egentlig ikke har et navn. Da er mitt beste råd: Finn på et navn, forklar det og bruk det.

For eksempel: På jobben bruker jeg en dag i uka på å hjelpe designere med UX-tekster. Jeg har funnet på et navn, fortalt om konseptet, og nå vet alle hva jeg mener når jeg snakker om UX-onsdag. De husker det fordi jeg har forklart det flere ganger, og bruker navnet konsekvent.

“Freepik” fra Flaticon.com

Navn som ikke er selvforklarende, men presenteres med en historie, funker for innhold som du sender ut med mål om å skape oppslutning hos dem det når (såkalt push content). Det krever at du lykkes med å forklare konseptet på en måte som er engasjerende. Og hvordan engasjerer du folk, igjen?

Ja, slik får du folk engasjert

La oss ta det kjapt:

  1. Lag en historie ut av det

Eks: Jeg var ute og gikk en tur i skogen, og så oppdaget jeg en bortgjemt sti jeg aldri har sett før. Jeg fulgte den nedover en gjengrodd bakke, og der nede åpnet skogen seg og avslørte den fineste, lille stranda du kan tenke deg.

Slik kunne historien om navnet “den hemmelige stranda” vært.

2. Vis hvilke problemer som forsvinner

Alle tenker først og fremst på seg selv. Derfor kan du engasjere meg som lytter/bruker ved å løfte fram hvilke problemer jeg kan vinke farvel til, dersom jeg gjør det du sier.

Eks: Til UX-onsdag forankret jeg denne problemstillingen hos mine designerkollegaer: Hva gjør du når innholdsfolka er utsolgt, eller kunden ikke ser verdien av en egen innholdsressurs? Du gjør jobben selv. Hva gjør du når du står fast? Sparr med Siri på UX-onsdag!

Etter hvert som betydningen synker inn, kan du droppe den lange forklaringen, og bare bruke navnet. Når sier jeg bare “den hemmelige stranda” til familien og “UX-onsdag” til kollegaene mine. Navnene er forankret hos publikummet mitt.

Uansett — vær konsekvent

Når du først har valgt det begrepet du vil bruke på produktet eller tjenesten din, gjelder det å være konsekvent.

Et museum som vil ha flest mulig besøkende, har laget handlingsknappen “kjøp billett” på forsiden. Andre steder på siden snakker de om “inngangsbillett” og “arrangementsbillett”, uten videre forklaring. Som bruker blir jeg både forvirret og usikker. Museet inngikk en avtale med meg som bruker allerede på forsiden: avtalen var at det jeg kan kjøpe her, heter “billett”. Når du har valgt et navn, hold deg til det!

“Freepik” fra Flaticon.com

Løsningen for museet vil være å holde seg til billett, men å utdype “billett til utstillinger” og “billett til arrangement”.

Heldigvis skjønner Google at alle ord med “billett” i seg, handler om å kjøpe billett, så dette handler ikke om søkermotoroptimalisering. Det er følelsene til brukerne du ikke vil kødde med her.

Hvis jeg fikk bestemme

Selv har jeg det veldig gøy med å lage corny konsepter og navn som ingen andre trenger å forstå. Her er et lite utvalg ord og begreper som gir fullstendig mening i mitt hode:

akademisk aften = stikke fra familien og sitte alene på bar/café for å tenke uavbrutte tanker med en bunke bøker

bolletur = gå en tur utelukkende med det mål for øyet å kjøpe seg en bolle

fritt øl = alkoholfritt øl, som dermed gjør deg fri til å kjøre bil, trene eller gå på jobb etter du har drukket

nakenjogging = dra på joggetur helt uten teknologi, altså ingen musikk eller tracking

Jeg er sikker på at du har noen helt egne, rare definisjoner du også?

--

--

Siri Høstmælingen
Teori og praksis

Lager budskap i digitale flater om dagen. Leser romaner på papir om kvelden.