In beweging blijven

Effectief Thuiswerken Deel 2

Wilfred Springer
Thuiswerken
5 min readMar 16, 2020

--

Thuiswerken is niet persé simpel. Het maakt sommige dingen mogelijk. Het maakte andere dingen onmogelijk, en het maakt sommige dingen taai. Ik heb er al over geschreven dat het niet eenvoudig is om in beweging te komen, en ik heb geprobeerd om uit te leggen hoe ik er mee omga. Maar in beweging blijven is evenmin simpel: hoe behoudt je je focus.

Flow

Focus is niet altijd ingewikkeld. Wanneer je in de flow zit, dan gaat het eigenlijk vanzelf, en kost het geen enkele inspanning. Als je surft of zeilt, dan kun je als op je snelheid bent gekomen gaan planeren: je gaat zo snel, dat je wordt opgetild door je eigen boeggolf. Er is minder weerstand, en alles gaat zonder frictie. Voor mij is dat de beste beschrijving van de flow state.

Het voordeel van thuiswerken is dat je iets meer mogelijkheden hebt om die toestand te bereiken: je hebt domweg iets meer grip op de omstandigheden die er voor kunnen zorgen dat je niet wordt geïnterrumpeerd.

Afleiding voorkomen

  • Sluit de deur. In een office omgeving heb je misschien geen eigen kamer. Thuis heb je die optie wellicht wel. Profiteer er van.
  • Zet zoveel mogelijk notifications uit.
  • Mocht je het ambient geluid in je omgeving (kinderen op de achtergrond vervelend vinden), dan kun je het overstemmen met muziek, of met een ambient sound equalizer zoals Noizio.
  • Overweeg een koptelefoon. In je office omgeving is het misschien “frowned upon” om een koptelefoon op te zetten. Als je thuis werkt is het misschien fundamenteel. En niet eens alleen voor jezelf, om achtergrond geluid te onderdrukken. Een goede headset met een goede microfoon is het beste geschenk wat je aan je collega’s kunt geven. Je collega’s zullen je dankbaar zijn.
  • Werk in Pomodoros totdat je in een state of flow bent. Pomodoros helpen je om je te focussen. Aan het einde van je 25 minuten, zul je worden gedwongen om je te realiseren wat je nu eigenlijk aan het doen bent. Het is een kans om je aandacht opnieuw te richten. Toegegeven, het kan ook een interruptie zijn, maar als je jezelf hebt geïsoleerd om werk voor elkaar te krijgen, dan zijn de vijf minuten pauze tussen twee pomodoros ook noodzakelijk: bereikbaarheid is belangrijk. 25 minuten onbereikbaar zijn is ongeveer het maximum aan onbereikbaarheid wat je je kunt veroorloven.
  • Er zijn tools die je helpen om minder snel afgeleid te zijn door wat er verder op je computer gebeurt: Hocus Focus zorgt er voor dat applicaties die je niet gebruikt naar de achtergrond verdwijnen, Block Site voorkomt dat je bepaalde web sites opent terwijl je werkt, etc.
  • Er is een term voor het verschijnsel dat je iets aan het doen bent, maar uiteindelijk vergeet wat het was. De term is “WILF”: “What was I Looking For”. Misschien niet toevallig de eerste vier karakters van mijn naam. OneTask heeft me in het verleden geholpen om mezelf er af en toe aan te herinneren wat ik aan het doen was, maar je kunt het natuurlijk ook gewoon opschrijven op een papiertje naast je. Lekker low tech, en het werkt vast net zo goed.
  • Ik weet niet hoe je je werk organiseert, maar als het gebaseerd is op GTD, Bullet Journal, Scrum of Kanban, dan werkt dat natuurlijk ook prima als een reminder. Er zijn tools die je in staat stellen om het te integreren met je Pomodoro aanpak. Ik heb een tijdje succesvol gebruik gemaakt van PomoDoneApp, om mijn taken in Trello de drijvende kracht te laten zijn achter mijn pomodoros. Je zou het kunnen overwegen, maar het kan ook een nieuwe bron van procrastination zijn.

Actief blijven

De meest geniepige vorm van afleiding is in slaap sukkelen. Nou ja, misschien niet letterlijk in slaap, maar in ieder geval mentaal in slaap. Dat wil je natuurlijk graag voorkomen.

  • De beste manier om het te voorkomen, is er even aan toe te geven. Doe een sleutelslaapje. Ga in je stoel zitten. Hou een sleutel of een pen vast. Sluit je ogen, en wordt wakker op het moment dat je sleutel of je pen op de grond valt.
  • Doe iets actiefs. Doe mountain climbers. Ga touwtje springen. Loop even naar buiten. Ga planken. Ga naar de WC, niet omdat je moet, maar om het wandelingetje. Ik rijd vaak even een stukje op mijn longboard, of ik pluk een beetje aan mijn bas.
  • Neem een langere pauze na een aantal pomodoros. Blijf dan niet zitten achter je scherm. Doe een boodschap. Kook een lunch.
  • Zorg ervoor dat er in je omgeving iets actiefs is, zonder dat het afleidt. Dat klinkt tegenstrijdig, maar je kunt de balans vinden. Ik speel soms deze video af op een andere display. Het is een trein rit van Bergen naar Oslo. Net niet slaapverwekkend genoeg om bij in slaap te vallen. Net niet spectaculair genoeg om mijn aandacht vast te houden. Toen 24 Hours of Happy verscheen van Pharrell Williams, speelde ik dat als een stream op mijn tweede display. Voldoende anders om het gevoel te hebben dat er iets actiefs gebeurd, maar ook voldoende repetitief om niet je aandacht vast te houden.
  • Net iets actievere muziek kan ook helpen. Soms heb ik even Rage against the Machine nodig, of de Sex Pistols. Maar over het algemeen werkt Jazz voor mij ook prima. Over het algemeen kies ik muziek die ik kan dromen. Ik ben alleen op zoek naar de groove, en ik wil niet afgeleid worden omdat ik iets nieuws hoor.

Review

Soms realiseer je je niet waar je tijd aan verliest. Het is een goed idee om af en toe een reality check te doen. Je kunt overwegen om meer inzicht te krijgen in je eigen gedrag. Tools zoals Timing maken dat heel simpel. Je hoeft het alleen te starten, en aan het einde van de dag heb je een keurig overzicht van jouw tijdsbesteding.

Wat helpt jullie om in beweging te blijven?

Dit is deel 2 van een serie, met tips om gedurende je werkdag actief te blijven en je focus niet te verliezen. Als je dit interessant vond, dan ben je misschien ook geïnteresseerd in:

  • Deel 1: In beweging komen (over hoe je je werkdag start)
  • Deel 3: Uitklokken (over hoe je je werkdag beëindigt)

--

--

Wilfred Springer
Thuiswerken

Double bass playing father of three, hacker and soul searcher