Cathay Pacific Førsteklasse — 16 timer fra Hong Kong til New York og tilbake 😁

Uten tvil et av verdens absolutt beste reiseprodukter, både på bakken og i luften. Hvorfor 35t ombord på deres ypperste produkt gjerne skulle ha vart lenger…

Hans Christian Berge
Travelbox
12 min readMay 24, 2019

--

Reisedetaljer

Flight: CX846
Klasse: Første
Seter: 2A og 1K (t/r)
Flytype: Boeing 777–300ER
Dato: 10.mai 2019
Avreise: HKG 18:45
Ankomst: JFK 22:35
Flytid: 15t 55min
Kostnad: Nyttårsglitch 2019 🤩

Check-in

Min reise denne morgenen startet i Hanoi. Hovedårsaken til dette var fordi feilprisingen som resulterte i at jeg i det hele tatt dro på denne turen, krevde reisestart der. Så tidlig en lørdagsmorgen troppet jeg dermed opp på Noi Bai flyplassen nord for Hanoi, og fikk sjekket inn hurtig og effektivt uten noen problemer overhodet. En hyggelig dame fikk skrevet ut mine boardingpass, og var en smule forundret over at jeg hadde en umiddelbar retur fra JFK til HKG — men smilte elegant videre og viste meg veien videre i retning gate.

Jeg skal ikke beskrive så mye mer om turen fra Hanoi til Hong Kong, da dette var en helt standard businessflight i single-aisle A320. Kan dog bemerke at setene var romslige og fine, og at det ble servert god mat og et imponerende utvalg av viner på denne korte flighten som tok i underkant av 2 timer.

Lounge

Loungene til Cathay Pacific er kanskje noe av det de har fått mest oppmerksomhet for de siste årene. De har et bredt utvalg av lounger spredt utover terminalbygningen, som dekker både business- og førsteklasse. For de av oss som spiller i toppdivisjon, så er det to lounger som gjelder — The Wing og The Pier. Mitt fly fra Hanoi ankom satelitterminalen som ligger vest for hovedbygningen, og vi ble kjørt med buss inn til terminalbygget. Dermed var The Wing den loungen som lå nærmest dit bussen kom inn, og dit jeg dro først.

The Wing

I det man ankommer The Wing, er Champagnebaren det første man møter.

Champagnebaren på The Wing. Self-service, med et utvalg på 3 ulike sorter.

The Wing gir flott utsikt utover hovedterminalen, og ligger åpent plassert i terminalbyggets andre etasje. Dette gjør at The Wing kan oppleves som noe mer støyende enn The Pier, uten at jeg syns det gjorde noe.

Utsikten fra The Wing er en av de bedre vil jeg si. Dog må man stå og se over rekkverket for å se noee.

The Wing er selvfølgelig inndelt i ulike soner. The Haven holder mat i fokus, med enkle retter og en buffet man kan plukke fra. Ikke noe revolusjonerende, men helt greit.

Og så har man jo hovedårsaken til at The Wing er verdt et besøk denne lørdagen, nemlig The Cabana. Området ligger tilbaketrukket fra det åpne loungeområdet, og jeg vil anbefale å gå inn dit og sette seg på venteliste så snart man entrer loungen. Da jeg ankom var det 5 stykk foran meg i køen, og estimert ventetid var cirka 2 timer.

The Cabana byr på et eget velværeområde med toalett, sofagruppe, badekar og dusj. Med champagne som dagens ledsager, resulterte dette i en svært behagelig time hvor man virkelig får koblet av fra førsteklasselivet der ute…

Men — tiden flyr, og om jeg skulle rekke et besøk på The Pier før avreise mot New York, så var det bare å ta beina fatt.

The Pier

The Pier ligger, som kartet øverst viser, helt ute ved gate 65, og det var betimelig å anta at det fort kan ta en del tid å komme seg ut dit. Jeg startet stoppeklokken da jeg forlot The Wing, og etter litt rask gange, en kort togtur og ytterligere spasering, ankom jeg The Pier — 12 minutter senere. Overhode ingen utid det.

The Pier ligger under hovedetasjen, og man får med ett en mer tilbaketrukket stemning her nede.

The Pier består også av ulike seksjoner, men grunnet timeplanen min som nå begynte å bli noe stram, bestemte jeg meg for å legge middagen hit — og fokusere på denne. Dessverre hadde jeg hørt mye trist om maten som nå serveres på The Pier og The Wing, spesielt med de siste års nedskjæringer hos Cathay Pacific rundt deres førsteklasseprodukt — og det er synd å si det, men her skuffet de noe voldsomt…

Litt om historien. Opprinnelig ble F-loungene til Cathay drevet av The Peninsula Hotel Hong Kong, noe som i seg selv er et tydelig uttrykk om hvilken posisjon man ønsker å ha i dette domene. I 2015 opphører dette partnerskapet, og på grunn av nedskjæringer bestemmer Cathay seg for at Plaza Premium nå skal drifte loungene deres. PP er bedre kjent for sine nokså midtpåtreet lounger verden over, hvor man alltids kan betale seg inn for å slippe unna noen timer på en begrederlig flyplassbenk.

Dette holdt noen år, men etter ytterligere nedskjæringer er det nå Sodexo som drifter førsteklassloungene til Cathay Pacific 😯 — Vi kjenner nok alle til dem, enten fra vår egen jobbkantine eller som leverandør av koldtbord til et eller annet julebord.

Restaurant, meny og bar på The Pier

Dessverre skinte dette gjennom denne mailørdagen hvor undertegnede hadde lagt en full dag til Hong Kong for å oppleve Cathays ypperste på bakken…

Service i restauranten var uinspirert og kortfattet. Ventetiden var lang for den minste ting, og kontakt med personalet var nesten umulig å få til. Med skylapper på beveget de seg rundt i lokalet helt uten å legge merke til en løftet finger eller en kontaktsøkende gjest. Det ble nesten komisk å se på.

Og selv om menyen lovet et potensielt spennende og minnerikt måltid, var det som ble servert smakløst og skuffende. Ja selv drinkene jeg mottok var vandige og smakøse . The Pier var ikke i sitt ess denne dagen, og jeg har inntrykk av at de har en lang vei å gå for å komme seg tilbake til sine glansdager — som jeg kun har hørt om selvfølgelig…

Uansett. Nok om ting på bakken — det nærmet seg avreise!

For en av de absolutt beste gjennomgangene av hva loungene har å tilby — ta en titt på denne videoen fra One More Week to Go:

😎

Boarding

solnedgang og politi

Etter 5 timer med loungehopping, startet boarding presis 18:05 som forespeilet på boardingpass. Fra gate 23 skulle utreise finne sted, og etter en kort prat med politiet var alt på stell. De sjekket pass, spurte hva jeg skulle i USA — transit var en helt legitim respons som ikke ble gravd dypere i, og takket for praten. F-passasjerer ble sluset raskt forbi alle andre, og hele prosessen tok ikke mer enn et par minutter.

B777 — vakkert

Førsteinntrykk

Da jeg kom ombord ble jeg ønsket velkommen av kabinsjef Teena, som på flytende amerikansk ønsket meg velkommen ombord. Hun viste meg raskt til sete 2D, et såkalt midtsete, og var særdeles imøtekommende. Konfigurasjonen på dette flyet er såkalt 1–1–1 hvor man har to vindusrader og en midtrad.

I blant får man god vibber av personalet umiddelbart — og i dagens kabin fikk jeg dette. Ikke bare fra henne, men fra de fire andre som også romsterte omkring forrest i flyet. Det var autentisk, uformelt og trivelig 😃

Vær oppmerksom på at business også entrer gjennom førsteklassekabinen i Hong Kong — så det blir noen minutter med mange lange blikk fra gutta (og jentene) som føler de flyr okey denne natten. 17t i biz der bak er ikke mye å trakte etter for oss over 1.90 😁

Det ble selvfølgelig raskt tilbudt drikke og nøtter. Jeg foreslo vann til å starte med, men ble raskt satt på plass og ble selvfølgelig servert det som ble forventet av meg, Krug Vintage 2004 — en skikkelig brumlebass av en champagne! 🥂 Dette lovet veldig bra. Den blir selvfølgelig servert i delikate fløyteglass med stett — dog ikke så høy stett som hos Qatar. 😬

Dagens kabin og valg av seter

Dagens kabin bestod av et godt voksent par, som det var vanskelig å lese om hadde reist dette produktet tidligere eller ikke. De fremstod hvertfall som nokså normale og smilende mennesker. På 1A hadde vi en amerikansk Flyertalk kar som også hadde 1A på flyvningen tidligere samme dag fra Hanoi. I tillegg til oss kom det et yngre par inn på setene 2A og 2K — og jeg sitter per nå i midten på 2D.

De var tydelig backpackere, og hadde sikkert «gjort sør-øst Asia» som det så fint heter og var nå på vei hjemover. For meg var dette jackpot, for som en som foretrekker vindusseter så jeg her min mulighet til å tilby mitt sete til frøken venstre, slik at hun kunne reise tette på sin herr høyre. Og etter litt vekting frem og tilbake, takket de ja til mitt tilbud — jeg fikk vindussete og ikke minst, jeg ble personalets umiddelbare favoritt 👏🏻 God stemning fra første stund!

Setet var strøkent. Jeg må si jeg likte dette svært godt, tiltross for at jeg vet at mange syns det begynner å bli noe utdatert og slitt — så er det svært romslig og lukket. Sammenlignet med Lufthansa Førsteklasse, så får man en mye mer privat opplevelse på Cathay. Her er det nok av lagring på alle kanter, og man har 3 vinduer per sete — nok for de fleste der altså.

Lengden på sengen er sånn cirka 2,10 meter i utslått tilstand, noe som passet meg perfekt.

Oppbevaring

Null stress.

Strøm

Ja det er strøm. Nok til å kunne lade både det ene og andre — samt dobbelt USB uttak til mobil og nettbrett.

Toalett

Klassisk pakke. Lite toalett med benk over, Aesop produkter til hud og hår — og toalettet vaskes og ryddes selvfølgelig etter hver gjest. En fin detalj.

In-flight underholdning

Skjermen var nok i eldste laget syns jeg, her var den adskillig mer moderne på A320 flighten fra Hanoi til Hong Kong. Men nok av innhold — til og med 7 fulle sesonger av Game of Thrones, for dem som virkelig vil binge i 17 timer…

Meny og drikkekart

Kveldens og nattens meny var som følger. Absolutt ikke dårlig dette her.

Innsidetips: Cathay Pacific laster opp 3 flasker Krug 2004 per flight, uavhengig av hvor mange passasjerer som sitter i F. Vi fullførte nesten alle tre, og da tørr jeg påstå at vi egentlig kun var 3 stykk i kabinen som drakk.

Hovedservering

Så var det på tide med middag. Klokken var kanskje såvidt blitt 21, og det var kanskje på tide å få i seg noen flere godbiter før natten kom krypende.

Aftenen startet med en utsøkt kaviar av stør og Krug 2004, samt et takkekort fra personalet hvor de takket så mye for at akkurat de fikk reise med akkurat meg på denne flighten 😂 Skål for det.
En påfølgende soppsuppe overbeviste ingen, og den ble ikke fullført.

Wagyu der altså.

Som hovedrett gikk jeg for wagyubiff. Og for et kjøttstykke dette var! Himmelsk mørhet i et deilig møte med et glass utsøkt Chateau Lynch-Bages Pauillac — en rød Bordeaux der altså. Det kunne faktisk ikke ha vært bedre — og er mest sannsynlig det beste stykke kjøtt jeg noensinne har smakt (ombord i et fly…)

Innsideinfo: Cathay Pacific laster opp kun 3 stykk av denne biffen for 6 passasjerer i førsteklasse. Passasjerer som har betalt for sine billetter bes først om sine matønsker — før man deretter spør bonusreisende :D

Sjokolade og en rask vinsmaking kalles av mange for en fin innramming av måltidet. Jeg er enig.

Mat utover hovedmåltid

Jeg benyttet meg ikke så mye av “snacks” tilbudet ombord, men tok meg en burger sånn utpå en gang, da jeg var litt småsulten og hadde hørt mye bra om denne. Og for en burger det ble! Saftig og perfekt stekt. Utrolig at man kan få til noe slikt i 10.000 meters høyde….

Legg merke til at jeg nyter burgeren til et glass krydret tomatjuice, samt en deilig kanne oo-solong-te 😊

En absolutt utsøkt burger — friesene var litt tamme må jeg innrømme :D

Seng og søvn

Sengen er i mine øyne den beste jeg har opplevd i en kabin noensinne. Bedre enn Lufthansa? Ja. Bedre enn Thai A380? Ja. Bedre enn Asiana? Ja… Bedre enn Singapore Airlines 777? Ja faktisk…

Sengen er virkelig lang, og jeg kunne ligge fullt utstrekt. Temperaturen i kabinen ble senket ordentlig (endelig!) — i motsetning til Lufthansa hvor jeg opplever det som om de hever kabintemperaturen noe voldsomt når folk skal sove. Hva skjer med det?

Puten var ordentlig myk og god, samtidig som den var fast og fin. Dynen enestående og perfekt tykk — og hva resulterte dette i? Jo i 8,5 timer søvn! 8,5 sammenhengende timer med fantastisk deilig søvn — helt uten turbulens eller forstyrrelser. Magisk 🤩.

Beklager litt lav kvalitet på bildet her. Kabinen ble plutselig voldsomt mørk.

Frokost på “morgenkvisten”

Og så nærmer man seg etterhvert USAs østkyst. Etter å ha flydd over fantastiske fjellformasjoner i Canada og British Columbia, er det nå sent på kvelden lokal tid — men for oss, er det på tide med frokost!

Det hele er selvfølgelig delikat og pent presentert. Eggerøren er laget ombord på flyet, og er den ultimate test for et F-produkt. 6 stjerner her altså til Cathay Pacific. Og med en okey kaffe og gode juicer til, så har man egentlig det man trenger.

Oppsummering

Om jeg skal oppsummere denne flighten, så vil jeg si at jeg virkelig så hvor viktig crewet er for totalopplevelsen av en slik reise. Måten de er på, humor og de små kommentarene, i hvilken grad de klarer å lese passasjerer og tilpasse seg deres lynne og ønsker for turen — Dette crewet traff spikeren 100% på dette, og gjorde det hele til en opplevelse.

Det skal nevnes at på returflighten fra New York tilbake til Hong Kong, kom på et japansk crew. En fullt og helt annerledes opplevelse av turen — adskillig mer underdanig og stram etikette, noe som ofte ikke er en like god match med oss nordmenn på tur. 100% profesjonelt, men annerledes.

Men turen var alt i alt enestående. Setet er et av mine favorittseter nå, og jeg håper de bevarer konfigurasjonen etter en fremtidig oppgradering her. Maten var av ekstremt høy kvalitet, og servicen gjennomgående god både ombord og ved gate.

Og dersom anledningen skulle dukke opp igjen — så hopper jeg på! :D

Om du syns tingene jeg skriver om er interessante, så gi meg gjerne et såkalt klapp her i Medium 👏🏻 Det setter jeg stor pris på! Takk for turen!

--

--

Hans Christian Berge
Travelbox

Product Designer, thinker and traveller from Norway. When I write something I do it because I really need to do it.