3 další látky, které ovlivňují vaši náladu a výkon, včetně alkoholu

Rozhodl jsem se ohlédnout a každý ze suplementů, které až na výjimky užívám dlouhou dobu (měsíce/roky), jsem vysadil na minimálně několik týdnů, až měsíců, abych na vlastní kůži pocítil, jaké je to mít jak abstinenční problémy, kdy se podíl látek v těle snižuje, tak vyloženě jejich nedostatek. První část najdete zde.

Tom Garcy
Workoutdaily
4 min readDec 20, 2018

--

Brainmax 3.0

Brainmax je jeden z řady českých výrobků Adama Čestlíka a jeho Performance Training blogu/tréninkových plánů, které jsem pár let zpátky zkoušel. Verze 3.0 se zaměřuje na nakopnutí před tréninkem, neobsahuje však žádnou typickou látku pro nakopováče — a jelikož mi právě klasické nakopávače nedělají moc dobře (doslova mi z nich bzučí v hlavě, což má pro mě opačný účinek než nakopnutí, jsem spíše více ve stresu a nedokážu se zklidnit), dal jsem mu šanci. Internet je plný komentářů, že jeho efekt lidé výrazně cítí, můj připad to nebyl/není, srovnal bych ho s vypitím kafe. I přesto má tak zajímavé složení vhodné pro výkon a celkové zdraví, že má smysl jej do výbavy zařadit. Během pár měsíců bych pak rád vyzkoušel jeho slibovaný vliv na testosteron za použítí klinických testů.

Magnézium

Nejvíce podceňovaný minerál. Nejvíce deficitní většině populace. A přitom snad ten nejdůležitější. Magnézium/hořčík se v těle podílí na více než 360 procesech, potřebujeme jej tak prakticky na vše od myšlení po správné fungování tkání. Jeho úroveň bez suplementace je však žalostná a formy prodávané v lékárnách trestuhodné. Jediný kvalitní a dobře vstřebatelný druh je magnezium citrát/citrate, vyhněte se chelátům, či oxidátům, což jsou prakticky odpadní formy kvalitního horčíku, ze kterých vaše tělo vytěží minimum. Zařazení do jídelníčku vám neudělá nějaký wow efekt, z dlouhodobého pohledu má však vliv na celkovou pohodu, pocit zdraví a dlouhotrvající pozitivní náladu, včetně znatelně kvalitnější regenerace po tréninku. Pokud účinek magnezia chcete skutečně ucítít, dávkujte jej před spaním — odpadnete jako miminko, vliv na tvrdý a pohodový spánek je úžasný. Při vyřazení jsme tak pochopitelně částečně přišel o jeho kvalitu, zkrátka se budím v noci častěji, nejsem tak odpočatý po tréninku, počet horších nálad narostl. S multivitamínem nejdůležitější součást suplementace z pohledu zdraví a vlivu na náladu.

Alkohol

Rozhodně nepatřím mezi abstinenty, ač jsem ve srovnání s předchozími lety snížil jeho užívání skoro na minimum. V kontrastu s občasným alkoholovým úletem tak skutečně znám jeho efekt, co odemyká i naprosto zabíjí váš potenciál. Jedna strana je jej zcela vynechat, a tím myslím zcela (i jedno pivo v průběhu tlumí pozitivní efekt následujícího, ozkoušeno), alespoň na několik dní v kuse. Z mé zkušenosti začnu cítít, že je něco jinak zhruba 3./4. den. Chce se mi strašně něco dělat, pracovat, běhat, cokoliv. Jsem naspeedovaný, mám skvělou náladu, nic mě nerozhodí. Zpravidla ten čtvrtý, pátý den jsem nejvíce produktivní, v kombinaci všeho okolo tohoto blogu (ať už higfat strava minimalizující momenty úvavy v průhěhu dne, či suplementace vitamínů, minerálů a yerby) jsem schopný bez mrknutí oka efektivně pracovat 12–14 hodin V KUSE a mít z toho radost. Jestli chcete skutečně zjistit, jaké to je mít větší potenciál, nebo jaké to je být skutečně motivovaný a šťastný, zkuste alkohol alespoň na 2 týdny vynechat. Uvidíte sami, co to s vámi udělá a zda se vám to líbí. Navodit ten plně koncenrovaný mód pak znovu trvá jen pár dní. A teď ta druhá strana, větší úlet následovaný epesní kocovinou, a dlouhodobější klasické popíjení (pár sklenek vína/piva denně, neopíjení se). Kocoviny asi všichni znají, stejně tak rozhodnutí, která v ní děláme (junk food, nulová motivace, “homeoffice”). Takový větší ústřelek ale nemá vliv jen na den poté, ale až na týden dokáže pěkně zpomalit vaši regeneraci — což má znatelný vliv na výkony, které zkrátka nerostou a máte co dělat, abyste s těmi bolavými svaly vůbec něco odcvičili. Zcela vygumuje vaši zásobu endorfinu až na 4 dny po prohřešku, tj. až 4 dny po kocovině nemáte nárok na dobrou náladu, nějakou motivaci, pracovitost. I když už je dávno po všem a vy máte pocit, že takto se cítíte “normálně”, díky kontrastu zkušenosti s úplným vyřazením pití víte, že prostě nejste tak efektivní, jak být můžete, jste více naštvaní. Na několik dní. Co se týká tréninku, tak vám alkohol svaly nerozpustí, ale určitě vás nenechá nějaké vybudovat, případně spálit ani gram tuku. Tělo se odbourávání alkoholu věnuje přednostně (jste otrávení), proto další procesy v těle jako spalování tuků a zejména regenerace je po tu dobu vypnuté. Pokud to neznáte, dejte si těžký trénink a po něm si večer vylijte hlavu. Tak strašnou svalovku jakou budete mít další ráno ztěží zažijete jindy. Svaly si prostě rozbijete a tělo je neopraví. Vaše výkony tak nemají šanci růst. Současně z hlediska množství tuku v těle jsem nikdy nevypadal lépe, než po vyřazení takových těch prakticky každodenních skleniček. Ona totiž i sklenička vína po intervalovém tréninku, kdy tuk spalujeme i několik hodin poté, dokáže zbrzdit tento proces až o 60 %, zhodnoťe tak sami, zda ta jedna dvě stojí za to, nebo si to necháte na nějaký jiný občasný den, či příležitost.

Z mé vlastní zkušenosti je ale tou nejtvrdší brzdou vašeho potenciálu, motivace a nálady. Tím, že tělo není v pořádku podněcuje negativní procesy v těle, negativní myšlení, větší únavu, ztrátu energie — v těle zaměřeném na vyřešení jedovatého průšvihu zkrátka vítězí vše negativní, které je normálně kompenzováno vyšší úrovní hormonů (endorfin, testosteron apod.) a nejděsivější na tom je, že to trvá tak dlouho. Mě osobně funguje vybrat si den a příležitost, kdy si alkohol povolím a nepít prostě “jen tak”.

--

--

Tom Garcy
Workoutdaily

Shaping a Disruptive Future in Design & UX: Blending Aesthetics and Functionality ⸻ 17+ Years ⸻ Transformed 250+ Products & Businesses ⸻ Kyugo Founder