Yazımı Nasıl Geliştirdim?

Beyza Şimşek
Yetkin Yayın
Published in
5 min readDec 31, 2023

Yazımı bu hâlden

Bu hâle

Nasıl getirdim?

Normalde kötü yazım için ortaokuldaki yazımın ilk hâlini bulabilseydim onu koyacaktım, o daha da kötüydü. Yazımı geliştirme serüvenim ortaokulda başlamıştı. Yazısını ve notlarını çok beğendiğim bir arkadaşım vardı. Okula yeni yazıldığım için onun notlarını alıp çalışıyordum. Birkaç ay sonra yazım o kızın yazısına benzemeye başladı. Bunu fark ettikten sonra YouTube’dan yabancı veya Türkçe el yazısı videoları izlemeye bazılarını taklit etmeye başladım. Liseye geçtiğimde el yazım iyice güzelleşmişti ama hâlâ beni tatmin etmiyordu. Yine yazısını çok beğendiğim bir arkadaşım vardı. El yazısı daha küçük ve zarifti. Fark etmeden el yazım onun el yazısına benzer özellikler taşımaya başladı. İşte bu el yazımın son hâli el yazısı güzel iki arkadaşım, Youtube’daki ablalarım/abilerim ve benim eski el yazımın karışımı.

1- Gelişimin ilk aşamalarında yavaş yaz:

Özellikle yazını tamamen değiştirmek istediğin bir aşamadaysan yavaş yazmak çok önemli oluyor. “Ama Beyza, derste hoca beklemiyor ki nasıl yetiştireceğim?” diyenleri de duyuyorum şu an. Bir tane defteriniz olsun derste bilgileri kaçırmamak için hızlı ama özenmeden not aldığınız bir defter. Ben şu an üniversitede de bunu yapıyorum. Hocalarımızın ağzından çıkan her kelimeyi (özellikle önemli olanları) kaçırmamak için hızlı hızlı, okuyabileceğim şekilde not alıyorum bu deftere. Sonra bunları temize çekiyorum, başlarda bu temize çekme işim uzun sürüyordu ama yazı stiline alıştıkça hızlanıyorsunuz. Bu yavaş yazma adımı ikinci adım için çok önem arz ediyor aslında. O zaman şimdi ikinci adıma geçelim.

2-Harflerini aynı büyüklük ve aralıkta yazmaya özen göster:

Harflerini aynı büyüklük ve aralıkta yazmak başlarda alışık olmadığın için biraz vaktini alacak. Haliyle yavaş yazmış olacaksın. Ama sıkılıp hızlanmaya çalışma, fark etmeden harflerindeki düzen bozulmaya başlıyor çünkü. Buna örnek olarak da kendimde, başlık yazımını verebilirim. Ben başlık yazarken çabuk olsun diye hızlı hızlı yazıyordum. Tüm metin simetrik ve düzen içinde ama başlık dağınık görünüyordu. Bunu bu şekilde çözmüş oldum. Aynı büyüklükte ve aralıkta harfler yazıya bir düzen katıyor, o da göze güzel görünmesini sağlıyor.

3-Yazısı güzel olan birisinin yazısını incele:

Özellikle görerek öğrenen kişiler için bu adım bir anahtar niteliğinde. Bunu benden daha iyi açıklayanlar illaki olur, o yüzden derinine inmeyeceğim konunun. Kısaca söylemek gerekirse beynin ve gözün neyle çok meşgul oluyorsa ellerine de o yansıyor. Hep güzel el yazılarını gördükçe, örneğin çok güzel bir “a” harfi yazımı gördün sık sık, bir zaman sonra “a” harfini yazacağında beynin otomatik olarak o güzel “a” harfini getiriyor gözünün önüne ve o şekilde yazmaya başlıyorsun.

El yazısını geliştirmek ile ilgili bende etkisini gördüğüm 3 ana maddeyi açıkladım. Ek olarak güzel not tutma için de birkaç tüyo vermek istiyorum.

Bir kere güzel bir not için güzel bir el yazısı olmazsa olmaz ama bunu biraz gizleyecek birkaç madde var. Örneğin;

1- Renkli kalemler kullan:

Renkler bazı durumlarda yazını gölgede bırakabilir. Özellikle düzenli bir sayfa görünümü oluşturmuş ve güzel bir renk uyumu yakaladıysan el yazın çok güzel olmasa da notların göze güzel görünebiliyor.

(Ben lisedeki el yazımı beğenmiyordum ama ders notlarımı birçok kişi beğenirdi. Renkli kalemler ve ,ikinci maddede açıkladığım, farklı farklı görseller kullanır, belli bir düzende yazardım çünkü)

2- Resimler/görseller, tablolar/grafikler kullan:

Bu madde için bir uyarım var: Eğer vaktiniz yoksa hiç resimle, tabloyla uğraşmayın. Bu madde biraz daha vakti bol olan kişilere hitap ediyor. Ders notlarınızın güzel görünmesini sağlayan bu madde, aynı zamanda notu yazdıktan ve okuduktan sonra akılda kalıcılığını artırıyor. Eğer siz de benim gibi el işi uğraşlarla vakit geçirmeyi seviniyorsanız, ders çalışmayı eğlenceli hâle de getiriyor. Sözün özü vaktiniz varsa altın değerinde bir madde bu.

3- Estetik kağıt tiplerinde not al:

Bu maddenin hitap ettiği kitle biraz pimpirikli olanlar olacak. Bu konuda benim çok tecrübem yok aslında. Bir ya da iki kere böyle havalı kağıtlara not almışımdır. Havalı/estetik kağıt tipi dediğimde kastettiğim, normal A4 kağıdı ya da Studi defteri değil de, hafif sarı (saman sarısı) renklerinde, ister noktalı ister kareli ister çizgisiz, arkaya geçirmeyen kağıtlar. Notun güzel görünmesindeki etkisi ise güzel bir kağıda yazıldığı için beyne ilk olumlu sinyali atmış oluyorsunuz. Ben, dediğim gibi çok fazla yazmadım ama, gözlemlediğimde bu da fark ettiğim bir husus olmuştu. Elime bazen böyle estetik kağıtlar geçtiğinde onların üstüne aldığım notlar ile A4 üzerine aldığım notlardaki fark belli oluyordu. Ha, çok gerekli mi? Onu sizin takdirinize bırakıyorum :)

Bu dediğim üç madde el yazın çok güzel değilse bunu gizler ve notunun çirkin görünmesini engeller. Eğer el yazın güzelse, notunu daha güzel, okunur ve akılda kalıcı hâle getirir. Ben bu yazımda el yazısı ve tuttuğumuz notları nasıl daha güzelleştirebileceğimizden arada kendi hayatımdan örnekler vererek bahsettim. El yazınız ister güzel ister kötü olsun, dünyanın sonu değil. Ama geliştirmek isterseniz buyurunuz efendim Beyza’nın gizli(!) taktikleri✨

Umarım işinize yarar🤍✨

Aynı zamanda destek olmak isterseniz Instagram blog hesabımda bu konuda yaptığım reels videosunu da beğenebilirsiniz😁🫶🏻✨✨

https://www.instagram.com/reel/C01saImtu3O/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

(İşim gücüm reklam:) 💛)

Photo by un — — -made on Tumblr

--

--

Beyza Şimşek
Yetkin Yayın

Bir gezginin, "yaşam" adlı serüveninde keşfettiklerini not ettiği düşünce seyahatnamesi. https://www.youtube.com/@totorodiaries