YEŞİLÇAM’IN PERDE ARKASI

Elif Çukur
Yetkin Yayın
Published in
4 min readOct 17, 2022

Yeşilçam filmlerini nerdeyse hepimiz izlemişizdir. Televizyonda kanal değiştirirken denk geldiğimiz, değiştirmeye kıyamayıp kim bilir kaçıncı kez tekrar izlediğimiz o filmler… Peki bu filmlerin çoğunun dublaj olduğunu öğrendiğinizde kaç yaşındaydınız? :D Bu yazımda ünlü repliklerden örnekler vererek sizleri perde arkasında kalan seslendirme sanatçıları ile tanıştıracağım.

İlk olarak favori filmim olan “Selvi Boylum Al Yazmalım’dan başlamak istiyorum. Bu filmde Türkan Şoray’dan duyduğumuzu sandığımız o replik:

“Sevgi neydi? Sevgi iyilikti, dostluktu. Sevgi emekti”

aslında bu repliği seslendiren kişi Tijen Par’dır. Tijen Par 100'den fazla filmi seslendirmesinin yanı sıra birçok tiyatro ve filmde de oyuncu olarak yer almıştır.

Başka bir filme geçmeden önce yine aynı filmden başka bir örnek daha vermek istiyorum. (Selvi Boylum Al Yazmalım favori filmim demiştim.)

“Elveda Asya, elveda selvi boylum al yazmalım, elveda”

Bu repliği ise Kadir İnanır değil, Pekcan Koşar seslendiriyor. “Pekcan Koşar da kim?” dediğinizi duyar gibiyim. Şimdi size Pekcan Koşar’ın sesinden bir örnek daha veriyorum. Hazır mısınız?

Münir Özkul’un “ne yaptın oğlum sen?” sorusuna “sevdim hocam” diyerek cevap veren Hababam Sınıfı’nın Damat Ferit’i Tarık Akan’ı da Pekcan Koşar seslendirmiş. E yuh artık! Bu adam daha ne yapsın?

Şimdi çok tanıdık gelecek başka bir repliğe geçiyorum.

”Nayır Nolamazz!”

Cüneyt Arkın ile özdeşleşen bu sözü seslendiren kişi aslında Abdurrahman Palay’dır. Peki siz de bu repliklerde neden “N” harfinin bastırıldığını merak ettiniz mi? Mesela neden hayır değil de Nayır? Bu soruya Jeyan Tözüm bir röportajında şöyle cevap veriyor:

“Bizim Abdurrahman Palay diye bir arkadaşımız vardı. Abdurrahman Palay’ın konuşması çok tembeldi. Tembel bir ağzı vardı fakat Yılmaz Güney’i konuştu, Ayhan Işık’ı konuştu, başkalarını konuştu. O ayrı hikaye. Şimdi bizim şöyle bir tahtamız vardı, hani nota konan… Senaryo oraya konurdu… Onun bir de dayanacak yeri vardır. Dirseğinizi dayayabilirsiniz. Abdurrahman oraya dirseğini dayar, elini de çenesinin altına koyardı. Oradan hayır çıkmazdı. Elini ayıracaksın ki ‘hayır’ çıksın… Buradan ‘nayır’ çıkıyor. Derdik ki “Abdurrahman çek şu kolunu.” “Boşver ya.” derdi. O ‘nayırlar’, ‘nevetler’ Abdurrahman’dan bize kötü bir yama oldu. Yoksa hiçbirimiz ne ‘nevet’ derdik, ne de ‘nayır’ derdik. Dinlesinler herkes, bir jüri seçilsin. Kimsede öyle ‘nayır’, ‘nevet’ diye bir şey yok ama Abdurrahman’da var…”

Vayy be! Ben o dönemin konuşma tarzı böyle sanıyordum.

Şimdi ise genelde fabrikatör kötü baba tiplemesi ile karşımıza çıkan babacan tavırları ile çok sevilen Hulisi Kentmen’e bakalım. Hulisi Baba’yı ise Kemal Ergüvenç seslendirmiştir.

Peki siz de bu bilgileri öğrendikçe yıllarca kandırılmış gibi mi hissediyorsunuz yoksa ben bu sanatçıları neden daha önceden bilmiyordum diyerek utanıp hemen isimlerini mi araştırmaya başladınız?

Ya da şu an bana,

“kuzum reca ederim bu bahsi kapatalım”

sen konuya devam et, boş yapma mı diyorsunuz?

Neyse ben Adelet Cimcoz ile devam ediyorum.

“Nen var kuzum?”, “Reca ederim, duygularımla oynamayın”

gibi cümleleri ile tanınan seslendirme sanatçısıdır. Türkan Şoray, Fatma Girik, Hülya Koçyiğit gibi birçok ünlü oyuncuyu seslendirmiştir.

Yeşilçam filmlerinde daha birçok dublaj örneği vardır. Ama ben son 1 örnek daha vererek yazımı yavaştan sonlandırmak istiyorum.

“YANIYORSUN FUAT ABİİ!”

Sakar Şakir filmindeki Gardırop Fuat karakterini hatırlıyor musunuz?

“Bak güzel kardeşim, bak canım kardeşim, ben sinirli adamım, bulaşma bana, ha canım kardeşim, ha güzel kardeşim anladın mı beni?”

Gardırop Fuat karakterini canlandıran Ünal Gürel’i ise Saadettin Erbil seslendirmiştir.

PEKİ SİZCE BU SESLENDİRME SANATÇILARIMIZ OLMASAYDI YEŞİLÇAM’DAN BU KADAR KEYİF ALABİLİR MİYDİK?

Yüzlerini görmediğimiz, varlıklarından bile haberimiz olmadığı halde seslerini duyduğumuz anda yüzümüzü kaplayan gülümseme için seslendirme sanatçılarımıza teşekkür ediyorum.

Elveda sevgili okuyucular, elveda değerli Yeşilçam hayranları, elveda!

Umarım sizler için faydalı bir yazı olmuştur. Yazımla ilgili olan düşüncelerinizi yorumlar kısmında belirtirseniz çok mutlu olurum. Bir dahaki yazımda görüşmek üzere. Hoşça kalın!

--

--