3085 weken dichter bij de dood — levensles 8

Erno Hannink
50 life lessons
Published in
4 min readJul 31, 2017
Waardevolle tijd in de palm van je hand

Ongelooflijk maar waar. Ik heb al 3085 weken geleefd. Die weken zijn voorbij en komen nooit meer terug.

Sommige weken vlogen voorbij. Anderen leken een eeuwigheid te duren (de 15 weken die mij vormden).

3085 weken dichter bij de dood. Dat klinkt misschien triest, maar zo zie ik het niet. Het is bewustwording. Duidelijk zijn voor mijzelf.

Dit houd ook in dat de resterende levensverwachting, op deze leeftijd, gemiddeld nog 1660 weken is.

Het is goed om hiervan bewust te zijn. Zodat ik het maximale uit iedere week en iedere dag kan halen.

Het leven lijkt soms onbewust aan je voorbij te gaan. Soms zijn er momenten dat je heel even bewust bezig bent met leven en de dood. Een ramp gebeurt in de omgeving. Een naaste overlijd. Vakantie. Maar meestal is de dag voorbij voordat ik er erg in had.

Het is alsof je in de auto rijd naar een vast locatie, een stuk dat je heel vaak rijd. Dan zijn er van die momenten dat je schrikt en afvraagt hoe het kan dat je hier al bent. Je hebt een stuk gemist. Onbewust reed je hetzelfde stuk.

Duidelijk krijgen hoeveel weken ik al geleefd heb. Duidelijk zijn dat ik bewust aan de slag wil met deze week, met vandaag.

Wil jij dit ook? Kijk dan de video van Tim Urban over uitstelgedrag. Het is humoristisch en bewustwording. Een win win dus voor wanneer je even geen zin hebt en uitstel zoekt voor het echte werk.

Wil jij ook duidelijkheid over hoeveel weken je al geleefd hebt? Bewust bezig zijn met iedere week?

Print dan de grafiek van deze pagina in het blog van Tim Urban.

Kleur iedere week in die voorbij is. Houd het daarna bewust bij, iedere week.

Bewust leven betekent dat mijn dag niet voorbij gaat als een sneltrein. Ik wil genieten van de reis. Journaling helpt mij hierbij.

Dankbaar en verslag

Dagelijks schrijf ik ook tenminste 3 dingen op waar ik dankbaar voor ben. Dit doe ik in de ochtend over de vorige dag. Vaak zijn het kleine dingen, soms zijn het grote dingen.

Schrijf ik ze niet op dan weet ik aan het einde van de week al niet meer goed wat deze week zo bijzonder maakte.

Naast deze punten van dankbaar schrijf ik een kort verslag (journaling). De dingen die mij bezig hielden de vorige dag. Rondom de dankbare momenten van de dag er voor.

Dit zorgt er voor dat ik de vorige dag even bewust terugkijk. Wat heb ik gedaan, wat heb ik gedacht, wat heb ik geleerd, wat kan ik verbeteren, zijn de elementen die vaak terugkomen in mijn journal.

Dit zie ik ook veel terugkomen in mijn onderzoek naar het Stoisme. Bekende en onbekende mensen die deze filosofie gebruiken doen aan journaling.

Terugkijken of ik de dag bewust heb geleefd. Zijn er momenten geweest waarbij de emotie de overhand nam en ik niet meer keek naar wat het eigenlijk is. Hoe kan ik dat de volgende keer anders doen. Leef ik een goed leven?

Het bouwen van mijn leven en mijn bedrijf is een marathon en geen sprint.

Er zijn al ruim 3000 weken voorbij. Het laatste decennium heb ik deze zeker bewust meegemaakt. Ik ben voor mijzelf begonnen om mijn kinderen te zien opgroeien.

Zoals Seth Godin in het gesprek met Tim Ferris zei, “Hoe kun je te druk zijn voor je kinderen?” Luister dit geweldige gesprek en ontdek hoe bewust Seth leeft. Iedere avond het eten kookt voor het gezin en vrienden. Iedere dag schrijft. En nu vooral werkt aan de altMBA. Bewust kiezen voor een project en daar het maximale in bijdragen.

De 4 elementen

Wanneer James Altucher schrijft over de 4 elementen van een goed leven dan wil hij daar iedere dag in verbeteren. Niet veel vooruitgang, 1% is voldoende. Maar wel vooruitgang.

  • Fysiek
  • Mentaal
  • Emotioneel
  • Spiritueel

Bewust bezig zijn met de vooruitgang.

Heb ik vandaag ten minste 1 persoon gelukkig gemaakt? Dan kan ik met een gerust hart slapen.

Wat is jouw ene element? Wat is het ene project waarmee jij onze wereld beter maakt?

Levensles 8 — Leef bewust

Iedere dag bewust meemaken. Iedere week bewust afstrepen op de kaart. Iedere dag even stilstaan bij de dag er voor.

Heb ik bewust geleefd? Heb ik dat gedaan wat mij vooruit brengt?
Heb ik iets gedaan waardoor andere acties overbodig of eenvoudiger worden?

Hiermee help ik mijzelf om iedere dag weer zo goed mogelijk te besteden. Een bijdrage te leveren aan onze wereld, aan mijn omgeving, aan mijn gezin en aan mijzelf.

In omgekeerde volgorde, want ik begin bij mijzelf. Als ik mijn leven goed leef, dan kan ik anderen beter helpen.

Schrijf ik iedere dag?

Publiceer ik iedere dag iets zinvols?

Dan kan ik mensen helpen. Dan kan ik ondernemers helpen. Dan kan ik het werk overdragen aan het team.

Dank je wel voor het lezen! :) Als je dit een leuk artikel vindt, klik dan op het hartje hieronder ❤ Dat betekent veel voor mij en andere mensen kunnen dit verhaal ontdekken via jou.

Zeg hallo op
Instagram | Twitter | Facebook | LinkedIn| iTunes

50 Levenslessen

Dit is een serie van levenslessen. Tijdens mijn 50e levensjaar schrijf ik 50 levenslessen. De dingen die ik geleerd heb in mijn leven en hoe ik ze nu gebruik.

Abonneer op de 50 levenslessen en ontvang iedere levensles in jouw inbox.

Credit foto: Rachel Crowe via Unsplash

--

--

Erno Hannink
50 life lessons

Business Coach ➤ I help entrepreneurs to make better decisions ★ https://ernohannink.nl ★ Podcast http://ernohanninkshow.nl ★ referee KNVB ★run ★ Stoic