Fotoğraf: Rayi Christian Wicaksono (CC0)

Elveda WordPress… Merhaba Medium!

Baris Mancar
3 min readOct 11, 2015

Öncelikle belirteyim, WordPress’ten tamamen vazgeçmiş değilim. Bugüne kadar olan ve bundan sonraki projelerin çoğunda muhtemelen yine WordPress altyapısını kullanmaya devam edeceğim. Ancak kişisel blog yazılarımı bundan böyle medium.com/@BrsMncr sayfası üzerinden yayınlamaya başlayacağım.

Beni tanıyanlar bilir; Temmuz 2013'te yayına aldığım WebMasto.com’dur hali hazırdaki asıl meşgalem. Ancak blog dünyasına attığım ilk adımım, 2009 yılında açtığım kişisel blogum (brsmncr.com) ile başladı ve sonrasında dijital medya alanında dallanıp budaklandı.

Blogu olanlar iyi bilir, bir kişinin kendisine ait olan blogu, zaman içerisinde onun değerli bir parçası haline dönüşür. Nitekim benim de öyle oldu. Daha önce Blogger, Tumblr, WordPress.com gibi hazır blog sistemlerini tecrübe edinmiştim, ancak kişisel blogumu WordPress altyapısını kullanarak (sunucu üzerine kurarak) açtım. Bunun bana verdiği heyecanla (ya da gazla) WordPress tabanlı web tasarım, arama motoru optimizasyonu (SEO), grafik tasarım gibi konularla tanıştım, daha sonra da bu alanlarda kendimi geliştirmeye gayret ettim. Tüm bunlara sosyal medya optimizasyonu ve yönetimi, dijital pazarlama, dijital yayıncılık kültürü gibi konular da dahil oldu. Kısacası; brsmncr.com benim acemiliğimi attığım, üzerinde deneyler yaptığım ve sektörü yakından tanımama vesile olan bir mecra oldu.

2013 yılının Temmuz ayından beri, sosyal medya, internet ve teknoloji sektöründen haberler, makaleler, infografikler, analizler gibi içeriklere yer verdiğim WebMasto, kişisel blogumu aksatmamın ana sebebi oldu. Haliyle bloguma gelen kişiler güncellenmemiş bir blog ile karşılaşıyordu. Dolayısıyla bu durum aklımı sürekli kurcalıyor ve bir değişikliğe gitmem gerektiğini düşünüyordum. Zamandan tasarruf edebileceğim, yazıların hazırlanıp servis edilmesini kolaylaştırabileceğim bir yapıya bürünmesi için çeşitli arayışlara girdim. Bu yazının ana konusundan da anlaşılacağı üzere soluğu Medium’da aldım.

Peki neden Medium?

Kişisel blogların kişiye özel bir alanda muhafaza edilmesi gerektiğine katılıyorum. Ancak bunun daha çok kişisel markalaşma konusunda fayda sağlayacağını düşünüyorum. Benim de böyle bir amacım olmadığı için bu duruma çok takılmadan bir değişikliğe gitmek istedim. Kriterlerim ise sadelik, basitlik (pratiklik), metin odaklı olması gibi konulardı. Kişisel blogumda SEO’ya, sosyal medya optimizasyonuna, çeşitli yardımcı eklentilere vs. gibi şeylere ihtiyaç duymadığımdan dolayı “WordPress olmasa da olur” düşüncesi hakim olmaya başladı.

Akabinde ise Medium.com’un genel yapısının istediğim kriterlere uyduğunu farkettim. Platformun öne çıkan tipografik ve sade yapısı, pratik kullanımı, genel arayüzü gibi özellikleri de tatmin edince Medium.com’a iyice ısındım.

Medium is primarily about the content, but the content is made better by the context of people. (Ev Williams)

Medium’un en büyük özelliklerinden birisi de, yazıların diğer platformlara göre daha çok ön planda olması. Bu da Medium’u okuma alışkanlığı yüksek olan internet kullanıcıları ile çevrelenmiş bir platform haline getiriyor. Bu paragrafa kadar okumaya devam etmeniz de bunun küçük bir kanıtıdır :)

Twitter’ın kurucuları arasında yer alan Ev Williams ve Biz Stone tarafından 2012 yılında hayata geçirilen Medium.com, Mayıs 2015 itibariyle 25 milyon tekil ziyaretçiye ulaşarak sektördeki ciddiyetini göstermişti. Sahip olduğu potansiyeli daha da arttırmak için çalışmalarını sürdürdüklerini de defaatle belirtiyorlar. Hatta geçtiğimiz günlerde platforma dahil ettikleri yeni özellikler de (Mentions, API, Domain, yeni logo) hayli ilgi görmüştü:

Bu arada yeni logosunu beğenmedim. Şu arkadaşın yaptığı tasarım daha güzel bence.

Sahip olduğu özellikleri, rahat hissettiren yapısı, sade arayüzü, kullanım kolaylığı ve diğer tüm detaylar, Medium.com’a geçiş yapmamda etkili olan unsurlar oldu.

WordPress gibi kapsamlı bir altyapıya sahip olan bloglarından Medium’a geçiş yapan bloggerlar, mutlaka bir eksiklik hissedecektir. Zira burada kendi sayfanıza istediğiniz gibi takla attıramazsınız. Ancak amacınız -benim de şu anda olduğu gibi- “sadece yazmak” ise o zaman Medium’u bir denemenizi tavsiye ederim.

İlerleyen günlerde daha fazla deneyim ve daha fazla veriye ulaştıktan sonra Medium ile ilgili deneyimlerimi yine burada paylaşacağım.

Peki brsmncr.com ne olacak?

Kalacak ama hobi olarak kalacak :) Şaka bir yana, artık brsmncr.com basit bir iletişim sayfası olarak kalacak. Fazlası olmayacak.

Eski blog yazılarımdan bazılarını ise Medium’a aktaracağım. Hepsini aktarmayacağım; çünkü ilk zamanlarda bir anlık heyecanla yazdığım “ne idiği belirsiz” (TDK’dan baktım) konular bile bulunuyor. Baykuşlar ile ilgili yazı yazmışım, o derece :)

Velhasıl kelam, Medium.com’a geçiş kararım vesilesiyle artık daha fazla yazmaya gayret göstereceğim. Yazılarımı takip etmek isterseniz medium.com/@BrsMncr adresinden ulaşabilirsiniz.

Sağlıcakla kalın…

--

--

Baris Mancar

Digital Media Consultant — Founder / Director at Kutola & WebMasto