Ik zoek een progressieve vrouw

Nee, geen relatie. Wel iemand die campagnes met me opzet (en ja, mag ook een man zijn)

Sybren Kooistra
8 min readJan 16, 2020

Ha! Heb je een paar minuten voor me? Een paar minuten om te kijken of dit misschien de overstap in je carrière is waar je naar op zoek was; of ik misschien de juiste ben om de wereld een beetje beter mee te maken? Of je met mij campagnes wil opzetten voor de goede zaak? Een paar minuutjes, en dan vertel ik je even wie ik ben, wat ik kan, wat ik niet kan (😬), waar het om gaat en wat we gaan doen.

De tl;dr is dat ik een campagnebureau op aan het zetten ben voor digitale & grassroots campagnes voor progressieve organisaties. Ik heb een grote ‘zus’ achter me (zo meer daarover), een bak vol ervaring (idem), een héél fijn kantoortje en de eerste (hele toffe) klanten. Maar ik wil dit niet in m’n uppie doen — omdat dat me niet gelukkig maakt én omdat ik mijn beperkingen ken. Wat ik zoek is iemand met veel ervaring of veel talent, liefst met een andere blik, kleur, gender of seksuele voorkeur, voor wie mijn zwaktes een sterkte zijn en die eenzelfde missie voelt.

De missie om de wereld een stuk eerlijker, duurzamer, socialer en leefbaarder te maken voor iedereen. Want, laten we eerlijk zijn, deze vreemde tijd vraagt om flink wat verandering en hernieuwde hoop. Ik schreef er kortgeleden een stuk over. 👇🏼

Campagnebureau?

Een jaar of vijf geleden begonnen een paar twintigers (met de digitale know-how) en veertigers (met de contacten) een campagnebureau in Stockholm. Het idee erachter was simpel: Traditioneel engagement daalt (denk aan lidmaatschappen van politieke partijen, vakbonden en NGO’s) maar nieuwe, digitale en grassroots-, vormen van engagement krijgen steeds meer impact. Laten we daarom de lessen van Obama ’08, en van #MeToo tot Fridays for Future, inzetten voor de meer traditionele organisaties.

Een succesformule, zo bleek, aangezien er nu tientallen mensen werken, in vijf verschillende landen.

Meer over Reform Act

Na succesvol werk voor de Zweedse sociaaldemocraten zijn ze aan de slag gaan voor vakbonden, voor NGO’s, gemeenten, (soms) een goedwillend bedrijf en later (met mij) voor andere progressieve politieke partijen. Altijd met de missie, de creativiteit en de strategie om in de digitale wereld mensen te bereiken, te engageren en te activeren.

Sybren?

That’s me. Misschien ken je me van Twitter , van mijn journalistieke jaren (de Volkskrant), van GroenLinks, van de Europese Groenen of meer in het algemeen van de wereld van politieke campagnes. Hoe dan ook, ik zal me even voorstellen.

Ik ben een millennial, geboren te Zoetermeer, opgegroeid te Helmond, gestudeerd te Nijmegen. Cis-hetero, wit, man. Gedreven, meelevend, gepassioneerd, en op mijn gelukkigste dagen ook een tikkeltje gek. Ik snap de oude wereld van media en politiek én de nieuwe vrij aardig. Ik ben niet ‘s werelds best georganiseerde boy. Ik ben soms het doelwit van haatblogs ¯\_(ツ)_/¯ en ik zit in het bestuur van de Groene Amsterdammer

De reden dat ik journalist werd was niet vanwege mijn overweldigende schrijfkunsten (ahem) die ik met de wereld wilde delen en ook niet omdat ik mijn naam nou zo graag afgedrukt zag worden. Ik wilde impact maken — en dat wil ik nog steeds.

Ik geloof namelijk dat onzer menselijkheid een veel mooiere wereld toestaat dan de huidige. Ik vrees soms, zoals velen, voor de richting die we opgaan (klimaatverandering, gehardend racisme en seksisme, feitenvrije ophitserij in media en politiek). Ik raak ontdaan en geïnspireerd door hoop.

De handreiking van medemenselijkheid. Het onzelfzuchtige zorgen voor de ander. De ander accepteren na hem/haar/hen te leren kennen. Het samenkomen om het voor ons allen beter te maken. Zij die gezamenlijk tot een kleine daad voor grotere verandering overgaan.

Dat soort hoop. Dat inspireert. Dat vult ‘t hart. En ik hunker naar meer 😌

En dus stapte ik vier jaar geleden over van de journalistiek naar de politiek. Voor meer impact. Voor meer hoop. Ik zette de ‘grassroots’ en digitale campagne op voor GroenLinks en leidde deze in de landelijke- en gemeenteraadsverkiezingen van ’17 en ’18.

Rondreizend door Europa werd me duidelijk dat die campagnes een enorme inspiratiebron vormden voor Groene partijen in heel Europa. Na de gemeenteraadsverkiezingen ging ik daarom aan de slag als de campagneleider voor de Europese Groenen. Met een budget in de miljoenen en tientallen collega’s voerde we campagne in alle talen die Europa rijk is, wat een resultaat opleverde waarvan ik vrees dat ik die in mijn leven niet meer ga overtreffen: een enorme (en onverwachte) overwinning voor de Groenen.

Ik weet waar de successen vandaan komen. Ik had ‘t geluk enorme talenten aan te kunnen nemen. Ik werkte met goede politici. Ik begreep dat de digitale boodschap om emotie, creativiteit en prioriteit vraagt. Én ik wist — door mijn ervaring als vrijwilliger in de Obama ’08 campagne — dat mensen wél bereid zijn zich in te zetten voor de goede zaak,.. mits je de juiste vraag stelt, op het juiste moment en op de juiste (digitale) plek.

Ik weet ook wat de successen me gekost hebben. Je jaar na jaar voor de volle honderd(tachtig) procent inzetten voor campagnes die zo groots en urgent voelen dat je (iets te) snel de rest van je noden en behoeftes opzij schuift.., ik heb er even geen zin meer in 😆 Nee dan stort ik me liever met volle energie op campagnes die behapbaarder zijn ✊🏼

En dus begin ik een bureau in Amsterdam, met Reform Act als grote zus. Omdat het iets rustiger mag — veertig uur in de week, dat — maar ook omdat ik weet dat er veel meer organisaties gebaat zijn bij nieuwe campagne methoden en betere digital storytelling.

Wie ben jij?

Ja, wie ben jij?!

Ik hoop dat je iemand bent die gepassioneerd is over de goede zaak en zin heeft in gave campagnes. Digitale campagnes waarin we content maken (video’s, boodschappen, lichtkunst, totebags) die verrassen, emotioneren, engageren, overtuigen. Grassroots campagnes waarin we mensen activeren om iets te delen, te doneren, vrijwilliger te worden, een hashtag over te nemen of de staat op te gaan. Mensen bewegen en in beweging brengen.

Ik hoop ook dat je er ervaring mee of een talent voor hebt. Als je denkt dat je er een talent voor hebt, maar je hebt het nog nergens kunnen bewijzen — denk dan vooral niet, dat ik niet met je wil praten.

Voor de Europese Groenen hebben we een ‘Avaaz’-achtig netwerk opgezet met honderdduizenden supporters, uit heel Europa, die met online middelen druk zetten op de politiek. Mensen in beweging brengen.

Ik hoop dat je iemand bent die begrijpt dat er een wereld zit tussen waar ‘we’ (de politiek, de media) nu over praten en waar mensen over willen praten. Dat ‘t beweeglijk is en we daar invloed op kunnen uitoefenen (en hoe vet is dat?!).

Een video die primetime op BBC — ja, de ouderwetse televisie- werd uitgezonden, voor de Engelse Groenen. Ik schreef een tekst die urgenter en ‘ongemakkelijker’ is dan je standaard van een politieke partij kan verwachten. Mensen bewegen.

Ik hoop dat je iemand bent die ziet dat Nederland bol staat van de goedbedoelende mensen en instellingen, maar dat die laatste steeds meer moeite heeft die eerste aan zich te binden. En dat als we organisaties kunnen helpen die trend te keren, dat ‘t van grote waarde is.

Een campagne voor de Deense ‘dementievrienden’ — een oprechte, authentieke oproep voor deze bescheiden organisatie om plannen in te sturen voor nieuwe campagnes (crowdsourcing) en geld op te halen (crowdfunding).

Ik hoop ook dat je iemand bent die organisatorisch sterk is, projecten kan managen en goed contact kan onderhouden met onze partners. Het zijn zaken waar ik noodgedwongen over de jaren beter in ben geworden, maar wat nog altijd niet mijn sterkere punten zijn. Het leuke is: we werken met fijne mensen bij geweldige organisaties en ik ken hele toffe freelancers om mee te werken. Het organiseren en het klantcontact is dus eigenlijk alleen maar leuk — als het je ligt.

Ik hoop dat je niet, net als ik, een witte cis-hetero man bent. Het is niet bij voorbaat een harde nee, maar ik heb een sterke voorkeur voor mensen die geen kopie zijn van mij — en van al die witte mannen die aan de touwtjes trekken 😅 Bij de Europese Groenen heb ik gezien hoe een zeer diverse organisatie én mogelijk is, én nodig én leuk (en ja, soms ook lastig). Dat is ook de toekomst die ik voor me zie als ‘t gaat om Reform Act NL.

Ik hoop dat je een netwerk hebt, bij NGO’s, gemeenten of de politiek. Maar dat is geen must.

Ik hoop dat je progressief bent. Of dat nou PvdA, Bij1,GroenLinks of anderszins is. Het is gewoon werk, maar wel waardegedreven werk. En ik heb dan met name voor de Groenen gewerkt, maar ik heb ook weleens op de PvdA gestemd: je hoeft natuurlijk niet op precies dezelfde ideologische vierkante meter te zitten als ik.

Wie zijn wij?

Wij zijn een duo dat samen met een internationaal team (met name in Kopenhagen, Stockholm en Brussel; geweldige mensen) campagnes gaat doen voor Nederlandse en internationale organisaties. We werken daarbij nauw samen met contentmakers die we goed vinden en met het Zweedse hoofdkantoor voor ingewikkelde grote producties (zoals het inzetten van A.I., jawel).

We zijn open, naar elkaar en naar klanten. Open en eerlijk over ons kunnen, onze kosten. Open en eerlijk over hoe ‘t gaat en wat we lastig of gaaf vinden, wat we anders of waar we heen willen.

We zijn duurzaam: we raffelen nooit iets af en houden contact met klanten, vanuit de gedachte dat we in de toekomst vaker zullen helpen. We delen graag onze kennis met klanten in de hoop dat ze ‘t ook een volgende keer kan helpen.

We zijn collaboratief: we werken goed samen, met elkaar maar ook met de klant. Zij hebben een ervaring en kennis over hun wereld en missie die we niet negeren maar juist van proberen te leren. Als de klant iets net zo goed kan als wij, dan verkopen we het niet aan ze maar vertellen we dat aan ze.

We zijn waardegedreven. We werken niet zomaar voor een klant en we moeten ons unaniem kunnen vinden in een opdracht, of we nemen de opdracht niet aan. We doen het voor de betere wereld.

We geven graag feedback. Wij, maar ook organisaties, kunnen niet groeien als we niet leren. We moeten elkaar en organisaties die ontwikkeling gunnen.

We zijn vrijgevig. We willen goede doelen en organisaties best helpen (aan tips, trainingen, how-to’s en contacten) ook als ‘t geen geld oplevert — zo lang we ‘t ons qua tijd en geld kunnen veroorloven. Soms zetten we onze lessen gratis online voor iedereen.

We zijn losjes maar we leveren. Niemand hoort te leven om te werken; we gunnen elkaar de flexibiliteit even wat later, even thuis of even niet te werken. Om even je hoofd leeg te maken, je lichaam op orde, je geest geinspireerd — wat het ook moge zijn waar behoefte aan is. Zo lang de klant maar krijgt waar het recht op heeft.

We nemen ons werk (niet te) serieus. Het moet wel echt wat opleveren, maar ook een beetje leuk blijven 😄

Oh, en we zitten in Amsterdam en reizen soms wat af (denk daarbij vooral aan Brussel).

Wat gaan we doen?

Hele vette campagnes. Hieronder kun je er een paar vinden. Zelf heb ik de afgelopen tijd — ik werk sinds september als freelancer voor Reform Act — o.a. voor de Engelse Groenen, de Europese Groenen, een goed-voor-de-wereld supermarktketen, en wat (scandinavische) NGO’s gewerkt.

Hier kun je meer lezen over het waarom van vernieuwend, gedurfd, digitaal en grassroots campagnevoeren:

Neem vooral contact met me op. Dat kan via sybren.kooistra@reformact.se

even een kopie met ‘t juiste formaat voor de socials. ¯\_(ツ)_/¯

--

--

Sybren Kooistra

Campaign Strategist Reform Act | Campaign Manager @europeangreens for the ’19 European Parliamentary Elections | Formerly @groenlinks, @volkskrant & Obama '08