Het Slimste bedrijf van Nederland 2015: Meurs HRM uit Woerden

MKB Krachtcentrale
4 min readNov 3, 2015

--

V.l.n.r. Bert Murk van MIJ Museum, Sybren Houtman van Meurs HRM, Jack Vos van Luyten Adviesgroep en Floris Groeneveld van Critical Minds

Voor het 6e jaar op rij verkoos de MKB Krachtcentrale Het Slimste bedrijf van Nederland. Meurs HRM viel in de prijzen, evenals Critical Minds, Luyten Adviesgroep en Museum IJsselsteijn (MIJ). Het Slimste bedrijf van NL heeft zich door slim ondernemen ontwikkeld tot de beste versie van zichzelf. Het is met hun grootse groei (sociale én financiële groei) een lonkend perspectief voor het Nederlandse bedrijfsleven. Het is een bedrijf waar de missie de baas is, medewerkers Baas in eigen leerloopbaan zijn en een bedrijf die dat op unieke wijze organiseert. Bij de MKB Krachtcentrale is samen winnen normaal.

In 2012 was ik al eerder bij ze. Meurs HRM had een dik jaar daarvoor radicaal alle managementlagen geschrapt, alle vaste functies opgeheven, alle meerjarenplannen en targets in de prullenbak gegooid en traditionele beloningsstructuren losgelaten. En het was een worsteling…

Ik was dus benieuwd hoe het kwam dat ze zich 3 jaar laten opgaven voor de verkiezing van Het Slimste bedrijf van NL. Wat zou er gebeurd zijn? Bij binnenkomst viel ik met deze vraag in huis. Het antwoord van Siebren was ontwapenend:

We worstelen nog elke dag. Niet meer met management werken, dat gaat nu prima. En inmiddels zijn we ook gewend aan de transparantie rondom arbeidsvoorwaarden en onze onderlinge salarisonderhandelingen. We leggen ook dagelijks de puzzel van natuurlijk organiseren en de feedback, de reflectie en de persoonlijke ontwikkeling die hierbij hoort. Maar nu willen we weer verder.

De slogan van Meurs HRM is sta eens stil bij jezelf en kom in beweging en ik kan de opmerking van Siebren dus wel plaatsen. Bij Meurs HRM willen ze de arbeidsmarkt kantelen en de visie hierop proberen ze iedere keer op zichzelf uit. Daarmee zijn ze niet perfect of uiterst succesvol, maar wel bezig om de beste versie van zichzelf te worden.

Het maakt me benieuwd naar hun volgende stap. Siebren zijn antwoorden zijn filosofisch en praktisch tegelijk. Het lijkt paradoxaal, maar het gaat eraan voorbij. Ik breek er mijn hoofd over, maar mijn hart maakt er een dansje bij. Verwonderend luister ik verder:

Ik zou willen dat we elkaar als mensen, in Nederland, wat meer ruimte konden geven. De ruimte om iedere dag wat meer jezelf te zijn. Ik vind dat we elkaar zo weinig ruimte gunnen en zo weinig ruimte nemen om onszelf te zijn. Ik heb het idee dat er een taak voor ons ligt om daar vorm aan te geven.

De kern van de organisatie van het werk bij Meurs HRM is gelijkwaardigheid, vertrouwen en persoonlijke verantwoordelijkheid. Het ligt zo dicht bij de visie van de MKB Krachtcentrale dat ik er nieuwsgierig naar wordt. Hoe doen ze dat?

Eén van de concrete manieren waarop ze deze waarden integreren in hun eigen werk is, dat iedereen bij Meurs HRM de functie collega heeft. Niemand is leidinggevend over een ander mens. Iedereen geeft elkaar feedback. Niemand is gelijk, maar iedereen gelijkwaardig en bezig met persoonlijke ontwikkeling. Talenten verschillen per persoon en ook hoe je werkt, wat je aan kan qua complexiteit en intensiteit. Ze vinden het belangrijk om ieders bijdrage aan de organisatie te waarderen en elkaar te koesteren, zonder elkaar langs dezelfde meetlat te leggen. Ik moet bekennen, het ontroert me dat deze club dagelijks deze visie in de praktijk uitprobeert. En ik weet zeker dat het ze niet iedere dag of in iedere situatie lukt, maar dat hoeft ook niet. Het leerproces is de weg en het maakt ze ontzettend geloofwaardig.

Een andere manier om de termen gelijkwaardigheid en eigenaarschap te laden is de manier waarop ze naar talent kijken. Alle collega’s binnen Meurs HRM hebben een ePortfolio waarin hun persoonlijke talenten en hun persoonlijke ambitie terug te vinden is. In elk ePortfolio staat een pitch waarin ze kenbaar maken hoe ze hun talenten binnen Meurs HRM tot toegevoegde waarde willen maken. Een prachtige uitwerking van het Baas in Eigen Leerloopbaan-principe.

Ik spreek René Kesselaar over Meurs HRM. Deze aannemer werd in 2012 Slimste bedrijf van NL omdat hij de bouw op zijn kop zette met verdraagzaamheid, liefde en democratie. Hij is de afgelopen jaren een veelgevraagd spreker op businessclubs en congressen en een klankbord voor beleidsmakers. Hij is zelf ook groots aan het groeien en heeft inmiddels heel wat gezien aan nieuw organiseren. Hij geeft aan eigenlijk alleen bij deze inzending en die van Luyten Adviesgroep geraakt te zijn:

Ik wilde doorlezen en meer leren van deze club. Ik hou ervan hoe ze leren door te doen en hun visie eerst uitproberen voor ze hem preken. Ik hou ervan dat ze worstelen en niet doen alsof ze het allemaal al weten en ik vind het geweldig dat ze me uitnodigen om langs te komen en van elkaar te leren. Ik wil ze heel graag in het netwerk, omdat ik denk ze me zullen inspireren door zichzelf in alle kwetsbaarheid en grootsheid te laten zien.

Anke Wiersma, oprichter MKB Krachtcentrale

--

--