Wat ik leerde van 10 jaar Agile delivery

Roel Buyzen
4 min readMay 11, 2019

--

De afgelopen jaren heb ik de kans gekregen om samen met honderden fantastische collega’s een reeks grote softwareprojecten op te leveren. Gedurende die jaren zag ik de kracht van agile software development, maar ook onduidelijkheden en tekortkomingen. Naarmate de jaren en de projecten vorderden deed ik een aantal inzichten op die ik graag wil delen in de hoop dat ze ook anderen kunnen helpen om sneller, betere software op te leveren.

Ik heb de verschillende inzichten samengevoegd tot 5 principes. Deze principes staan niet in contrast met de Agile principes, maar vormen een aanvulling hierop. Net zoals de Agile principes zelf een aanvulling vormen op de principes van Lean.

Omdat ik zelf niet graag heel lange artikelen lees heb ik het verhaal opgesplitst in aparte posts. Dat laat me ook toe om post per post te publishen en zo meteen te voldoen aan principe 2: in stappen waarde opleveren. Maak je geen zorgen als je dat nu nog weinig zegt. Ik kom er later op terug.

  1. Focus on value

Elk IT-project wordt opgestart en gefinancierd omdat iemand denkt dat het waarde kan opleveren. Waarde voor een gebruiker en meestal ook waarde voor de financier. Tijdens het development proces gaat de focus op deze beoogde waarde vaak verloren. Het project verzandt in features lists. Must haves, could haves en should haves of eindeloze MVP-discussies. Een continue focus op de beoogde waarde is echter het beste middel om gedurende het hele traject belangrijke beslissingen te nemen.

In deze blogpost leg ik uit wat ik bedoel met waarde en waarom een continue focus op waarde het hele delivery proces veel eenvoudiger maakt.

2. Deliver value incrementally

Incremental delivery of opleveren in stapjes is één van de eerste principes die blijft hangen bij mensen die in contact komen met Agile. Zeker als ze dat contact maken via Scrum. De Scrum practices zijn erop gericht om te werken in sprints en aan het einde van elk van die sprints software op te leveren.

Maar waarom is dat eigenlijk zo belangrijk? Opleveren is kleine stapjes is in veel opzichten moeilijker dan opleveren in 1 big bang. Dus waarom al die moeite doen? Omdat het risico verlaagt. En kosten verlaagt en nog veel meer. Lees er meer over in deze post.

3. Work in autonomous cross-functional teams of great people

Autonome cross-functionele teams waarin alle disciplines vertegenwoordigd zijn om een bepaald doel te bereiken zijn de gouden standaard van Agile. Al blijken klassieke afdelingsgrenzen echte cross-functionaliteit vaak in de weg te staan. Waarom cross-functionele teams zoveel voordelen hebben, waarom het belangrijker is dan ooit te voren dat iedereen echt goed is in haar job, en waarom autonomie relevant is maar zijn grenzen kent, lees je hier.

4. Deliver at the right quality

Kwaliteit is een sterk bediscussieerd punt in softwareprojecten. Voor developers betekent het vaak de kwaliteit van de code, of de code coverage. Voor testers wellicht het aantal openstaande bugs. En voor managers is kwaliteit vaak iets om over te onderhandelen om toch op de afgesproken datum live te kunnen gaan.

Wat ik nu eigenlijk de juiste kwaliteit? En hoe kan je ervoor zorgen dat iedereen over dezelfde kwaliteit praat? Hier lees je er alles over.

5. Deliver continuously

Het principe om continu werkende software naar productie te brengen is verre van nieuw. Maar het is van onschatbare waarde. Daarom is het z’n eigen post helemaal waard. (it’s probably coming a little later)

Ik hoop dat deze inzichten ook voor jou waarde opleveren.

Keep on delivering!

--

--

Roel Buyzen

Operations professional, Delivery management enthousiast, Reverse Nederbelg www.linkedin.com/in/roel-buyzen