Jak být pracovním vícebojařem. Lze propojit několik směrů jednou vizí?

Někomu nestačí pouze jedno. Potřebuje více, baví ho množství věcí, kterým se chce adekvátně věnovat. Obecné poučky nás od podobného jednání zrazují. Měli bychom si vybrat jednu věc, která nám jde nejlépe, zbytku se zbavit a plně se soustředit na jediný směr. Co když to ale tak snadno nejde?

Tom Garcy
8 min readJul 10, 2019
Road signage, by Romain V on Unsplash

Možná se jen nedokážeme rozhodnout. Třeba jsme zahledění a namlouváme si, že nám jde vše stejně. Nebo pro nás každá věc znamená tolik, že ji nelze opustit. Rozdíl je občas minimální a vyžaduje pořádnou míru sebereflexe. Jít proti proudu a dělat naplno několik nesouvisejících věcí zároveň je nesmírně obtížná disciplína. Jak ji lze zjednodušit, udělat ji snesitelnější?

Možná jste to právě vy, kdo se věnuje jedinému s naprostým zápalem, dostává se vám uspokojení, jste v tom dobří. Není to však jediná věc, která vás baví. Za zavřenými dveřmi se věnujete něčemu dalšímu. Je to čistě koníček.

Snažím se možná kostrbatě a zeširoka o úvod do mé vlastní (na první pohled) roztříštěnosti, udělat si v ní trochu pořádek a popsat, čemu všemu se vlastně v poslední době věnuji.

Před nějakou dobou jsem totiž otočil a změnil pohled na tezi, že jen jedna věc lze dělat pořádně, zbytku věcí se má člověk zbavit a plně se soustředit na to jediné.

Že jen tak lze být v něčem dobrý.

Najít příběh

Nemohl jsem si pomoct, ale mé zaměření a záliby rozdělovaly celý můj den na hned několik částí, které spolu zdánlivě vůbec nesouvisely. Došlo mi, jak je důležité najít nebo vytvořit jeden příběh — proč to vlastně dělám. Pokud se to povede, vzniká možnost záběr ještě rozšířit, pokud vše zapadá do schématu. Aktivity tak vzrůstají, ale vy fungujete tak nějak stále podobně. Prostě žijete.

Můj příběh pomohlo stvořit spojení rozličných pracovních zkušeností a experimentování s výkonem, ať už fyzickým, tak duševním, který byl nutně vyžadován.

Původně jsem grafický designér, nad věcmi odjakživa přemýšlím vizuálně, na příklad i čas vnímám obrazně a pokud něco plánuji, v hlavě jej “vidím”. Vedle toho mě vždy fascinovalo, jak věci fungují a navzájem se ovlivňují. S tím jsem ale nijak dále nepracoval. První berličkou kombinace tak bylo mé zaměření jak na offline, tak digitál, kdy jsem velmi volně přecházel od brandu až po realizaci webů, či appek, což jsem vždy bral za “svou” doménu, jelikož většina jde spíše jedním směrem. Najít v tom jeden příběh je velmi snadné — stále dělám design, jen na více platformách a s více pravidly. Pořád je to celek.

A teď to zamotám. Nejlépe se pro to hodí pythonovské “and now something completely different”.

Začal jsem více sportovat. Z touhy po velkých bicácích se časem vyvinula zejména touha po zdraví a výkonnosti. Moje vášeň pro to, jak věci fungují, se automaticky zaměřila na lidské tělo.

Můj focus byl rozdělený, práce na designu vs. volný čas trávený čtením článků o fyziologii, živinách a biologii člověka. Čím dále to šlo, tím více jsem však začal zjišťovat, jak moc tato moje hobby záliba ovlivňuje mou práci. Přece jen se jedná o jedno tělo, jeden mozek. Zarputilost po kvalitním fyzickém výkonu se začala promítat i do pracovního a můj příběh byl pomalu na světě.

Nyní, když mám občas nutkání seknout s prací, vybavím si, jak strašně chci občas zastavit, než abych doběhl tu debilní desítku, ale neudělám to a běžím dál. A s prací nepřestanu. Stále tak trénuji. Fyzicky, nebo psychicky. Z práce na jednom, či druhém, je práce na celku.

Změnil jsem přístup z “jdu cvičit a pak pracovat” na “jdu cvičit, abych mohl pracovat”.

Vše do sebe zapadlo.

Když ve sportu zkoušíte něco nového, chcete to přirozeně umět, soustředíte se na pohyby, na “how to master it”. Pokud to dovedete, začnete přemýšlet nad tím, jak novinku zařadit k ostatním doménám. Běháte, začnete plavat, pak třeba jezdit na kole, cvičit streetworkout. Kombinujete a střídáte.

S pracovním nasazením je to úplně stejné.

Pokud se věnuji jednomu druhu designu a zjistím, že potřebuji další, proč bych jej nepřidal? Buď budu nejlepší sprinter, nebo nejlepší desetibojař. Volím to druhé.

Celek.

Funguje to. S maximálním důrazem na detail.

Mým celkem je mé ego — Tom Garcy. Je hlavní myšlenkou a cloudem všeho, co dělám. Rozpadá se do podmnožin, ať již trvalých, nebo čerstvých a pro lepší pochopení všeho, co dělám, se jednotlivým doménám krátce věnuji zvlášť.

Zda je mezi nimi slibované propojení pak nechám na vašem posouzení.

This is Garcy

Moje mateřská loď, založená před půl rokem. Ideální čas bilancovat. TIG se věnuje souboru věcí, které mám vlastně občas problém marketovat, protože kdyby někdo podobnou věc prodával mně, nevěřil bych mu, že to vše dovede v dobré kvalitě — možná na čase vytáhnout hlavu ze zadku. Za pouhý půlrok jsem ale mnohokrát i sám sobě dokázal, že v jedné lze entitě vytvořit jméno, brand, manuál, user experience, webdesign i app. S jednou sadou pravidel, bez nutného opakovaného briefování, s nejhlubší znalostí. Můj desetiboj. Stejně jako ale najdete lepšího oštěpaře, než desetibojaře, najdete určitě někoho, kdo bude čistě v UX v něčem lepší, než TIG. Síla je ale v kombinaci a všestrannosti.

Za těch pár měsíců, kdy jsem se po třech letech vedení kreativy v U+ posunul dále, tak vznikl třeba název i brand Valer pro Albatros, brand, UX i web pro Magu Kombucha, UX+Design pro Škoda Auto, Anect, Linet, nebo LMC. Nikdo z mých klientů nesáhnul po rozdělení rolí mezi více lidí.

Dělám na věcech, které mění mobilitu, vytváří z vašeho auta novou adresu, z vašeho telefonu občanku, mění trh práce, nebo trh pronájmů bytů, a třeba i zachraňují životy.

Workoutdaily.cz

Pokusy a omyly objevuji, jak je život formován propojením fyzického a duševního výkonu.

Tak zní headline mého blogu vycházejícího na vlastním webu a také zde na Medium. V několika článcích se rozepisuji o základech stravy, různých plánech, které jsem vyzkoušel a jak jsem v nich chyboval. Popisuji, proč je strava mnohem důležitější, než trénink. Proč je zdraví a vitamíny důležitější, než „zázračné“ fitness přípravky jako jsou protein a gainer. Jak moc je důležité začínat s pokorou a nastavenou hlavou, než vlétnout do něčeho nového bez jakýchkoliv vědomostí. Jedná se tedy o rychlý soubor něčeho, co by měl vědět každý, kdo u toho hodlá vydržet a co musí dodržovat dřív, než vezme do ruky závaží. Protože to vážně pomůže.

Workoutdaily není o tom cvičit každý den tělo jen po fyzické, ale také po psychické stránce. Sdílím své zkušenosti s tím, jak jsou tyto dvě strany navzájem propojené, jak vám správné myšlení ve sportu pomůže k lepšímu pracovnímu výkonu a naopak. Jak zvládat stres a přistupovat k těžkým taskům s analogií na běžecké výkony. Vše je v hlavě a protože také nefunguje jen tak na povel, rozepisuji se o pokusech a omylech různých technik ovlivňujících náladu, či soustředění, biohackingu, nebo různých přípravků, které mi pomáhají v běžném životě i během tréninku být lepší, motivovanější a vytrvalejší.

Nesoustředím se na popisování samotných tréninků, které se tu a tam objeví jako součást jiného článku, protože zjistíte, že to všechno výše musí předcházet. Neničte se nesmyslným cvičením, dokud nemáte tělo a zdraví v pořádku.

NMDS

V únoru jsem se přidal jako konzultant k NMDS, kteří se zaměřují primárně na tvorbu značek, ale s úžasným zážitkem i příběhem. I když nyní pracuji primárně sám, pro kreativní duši není nic lepšího, než se obklopit tvořivými a přemýšlejícími lidmi, jako jsou právě NMDS. Kreativní ego je spokojené. Kapacitně se NMDS věnuji den až dva v týdnu.

Direct People

Moje další noha stále stojí v inovacích a startupech, které vznikají pod taktovkou Direct People, nejstarší inovační agentury na trhu (9 let). DP pomáhám jak s user experience, tak designem, či brandem, často vším dohromady. Primárně je ale potěšeno technologické a funkční ego.

Matej.AI Website

Point FM

Martin s Markem z Point FM jsou už tak trochu rodina. First-hand se dostávám k zcela novým produktům, ať už s velkou vizí, nebo jen čistě pro zábavu. Otevřenost feedbacku vytváří dlouhé debaty nad funkcí i smyslem mnohých projektů, která otevírá dveře často netypickému řešení. Tady nejde jen o splnění zadání, takže funkční i kreativní ego plesá. Pracovali jsme společně třeba na aplikaci Brewtime, nebo iPov.

Brewtime App

A co dál?

Je asi zřejmé, že občas rád píšu. Nepravidelně publikuji články z obecné pracovní roviny, jako virálek o tendru a digitalizaci státní správy, nebo pro radost designuji nové dresy českého nároďáku. Pokud to jde, snažím se své dovednosti uplatnit také jinde, než v oblastech odměňovanými honorářem, proto např. v minulosti vznikl nový web Konta bariéry, nebo projekt na podporu rodin padlých vojáků v Afgánistánu “Jsem hrdý na naše vojáky”.

Crossing, by Ryoji Iwata on Unsplash

Tento dlouhý článek jsem prvotně sepsal hlavně kvůli sobě, jako zastavení a zamyšlení se nad tím, kam všude rozděluji svou pozornost a věnuji energii.

Pokud jste dočetli až sem, budu rád za feedback, či vaši vlastní zkušenost s rozdělováním pozornosti a vlivu na výkon v dlouhodobém měřítku.

A samozřejmě, aktivitám se nevěnujte současně!

Hodně štěstí v hledání vašeho příběhu a nezapomeňte, že všechno je v pořádku!

Tom Garcy

Absolvent UMPRUM, ateliéru Grafický design a nová média. Vedle působení v oblasti designu & UX po více než 11 let, strávil poslední 4 roky vývojem produktů a inovací pro korporace i startupy z pozice kreativního ředitele U+, CEO U+Design a vlastního studia This is Garcy. O budoucnosti produktů & user experience přednášel v Praze, New Yorku a San Franciscu. Na svém blogu workoutdaily.cz hledá cesty optimalizace fyzického i duševního výkonu, jeho propojení s kariérou, zdravím a sebezlepšováním.

Behance | Dribbble | Instagram

--

--

Tom Garcy

Shaping a Disruptive Future in Design & UX: Blending Aesthetics and Functionality ⸻ 17+ Years ⸻ Transformed 250+ Products & Businesses ⸻ Kyugo Founder