Het resultaat van leren door te doen

#conceptontwikkeling

INC
Concept ontwikkeling

--

Inc. geeft je 52 weken een blik achter de schermen waar we werken aan organisatie- en conceptontwikkeling. In week 14 is de Inc. Academie ten einde gekomen. Deze week delen wij de positieve uitkomsten van dit project en als kers op de taart mocht Bob Egberink tijdens TEDxUtrecht over de filosofie spreken.

Elke dag doen wat je leuk vindt en daarmee ook nog de dagelijkse kost verdienen. Een idealistische gedachte of ligt dit binnen ons handbereik? Tijdens mijn afstuderen werkte ik samen met iemand die aan de verkeerde kant van de vergelijking zat. Elke dag maakte ik mee hoe hij zijn dagen tot zijn pensioen aan het aftellen was. Was deze meneer bijna aan het einde van zijn carrière? Nee, hij was op dat moment 27 jaar.

De crisis is een nieuwe werkelijkheid

Deze ervaring maakte zoveel indruk op mij dat ik besloot om na het behalen van mijn diploma niet in een soortgelijke situatie te belanden. Helaas ontving ik aan het eind van mijn studie niet alleen mijn diploma, maar mocht ik ook aansluiten in de rij van de zogenaamde generation jobless. Ik begaf mij in het gezelschap van 140.000 (geregistreerde) werkloze jongeren die ondanks een goed gevulde intellectuele rugzak geen aansluiting vinden bij een markt waar sommigen zich soms zelfs 8 jaar op voorbereid hadden. Daarnaast hebben velen van ons een onduidelijk beeld van wie we als individu zijn, wat onze talenten zijn en hoe we deze kunnen inzetten om van waarde te zijn. Stel je eens voor dat je met dit uitgangpunt een keuze moet maken die het fundament legt voor de rest van je werk-leven.

6,5 miljard euro

Al deze factoren zorgen ervoor dat mijn generatie geneigd is zich te laten leiden door de omgeving en dus keuzes maakt op basis van de waarden en overtuigingen van anderen. In de VPRO documentaire De BV Ik wordt zelfs gesproken over keuzestress en in uiterste gevallen een quarter life crisis. Hoewel er vanuit de overheid veel wordt geïnvesteerd om de kansen op de arbeidsmarkt te vergroten (jaarlijks 6,5 miljard euro) lijken deze impulsen vooral gericht te zijn om op korte termijn werk te creëren. In de praktijk betekent dit dat een MBA afgestudeerde een baan als bijvoorbeeld logistiek medewerker (MBO 3-niveau) niet mag en kan weigeren. Hoe duurzaam is een dergelijke maatregel? Niet alleen wordt het talent van diegene onbenut gelaten, ook ontneem je diegene om een duurzaam fundament neer te leggen waar hij of zij zijn of haar hele leven op voort kan bouwen.

De oplossing

Met de Inc. Academie hebben wij geëxperimenteerd of dit anders kan. Kunnen wij een omgeving ter beschikking stellen waarin werkloze jongeren een helder zelfbeeld creëren en dit tegelijkertijd in de praktijk brengen middels een netwerk van projecten? Het antwoord is: ja.

‘Met een hanglip wijzen naar een ingestorte arbeidsmarkt is te makkelijk. Dat doet iedereen al.’ — Kees Hendriksen

Op 1 januari zijn wij gestart met Lieke, Kees, Tom en Ilse. Allen hoogopgeleid en worstelend met de huidige situatie en tegelijkertijd zo intrinsiek gemotiveerd dat ze vrijwillig aan de Academie wilden deelnemen. We hebben een talentmanagement programma samengesteld van vier dagdeel-sessies waarin Robert de Groot aan de hand van allerlei werkvormen helderheid creëerde in de principes waarop de deelnemers sturen. Tijdens de sessies staan drie vragen centraal: ‘wie ben ik?’ ‘wat wil ik?’ ‘wat kan ik?’ Daarnaast hebben we een netwerk van projecten samengesteld waarin de deelnemers aansluitend aan het talentmanagement programma konden meedraaien. Lieke werkte bijvoorbeeld mee bij de organisatieontwikkeling van Meesterbakker van Maanen en Tom kreeg een rol bij de startup Oons.

Het succes

Na drie maanden kunnen wij en met name de deelnemers concluderen dat de Inc. Academie succesvol is gebleken:

• Alle deelnemers hebben een helder zelfbeeld en heldere doelen gesteld;
• 2 van de 3 deelnemers hebben hun project omgezet in een baan;
• Samenwerking met Werkplein/UWV;

“Om iets te bereiken in je leven moet je soms buiten je comfortzone treden. Dit project haalt je hieruit.” — Kees Hendriksen

“Ik heb geleerd dat wat ik heel ‘normaal’ vind om te doen voor anderen heel bijzonder kan zijn.” — Ilse ter Haar

“Dit project helpt je om je hart te volgen, zodat je minder snel (of helemaal geen) spijt krijgt van de keuzes die je maakt!” — Lieke Oosterhout

“Tijdens de sessies ben ik erachter gekomen waar mijn valkuilen liggen en ben ik mij bewuster geworden van mijn talenten.” — Tom van Bentheim

Toekomst

We zijn allen erg trots dat we dit resultaat hebben mogen bereiken en we willen het project graag voortzetten en opschalen. Dit betekent dat wij op zoek zijn naar samenwerkingspartners om het netwerk van projecten/werkplekken uit te breiden. Daarnaast willen we graag het programma uitbreiden met de kennis van coaches, gastsprekers en onderwijsinstellingen. Voor meer informatie of een afspraak stuur een mail naar bob@incmerkbeleving.nl

TEDxUtrecht

Als kers op de taart mocht ik tijdens de talentstage van TEDxUtrecht spreken over het project en geef ik een korte inkijk in wat we precies hebben bewerkstelligd in drie maanden Inc. Academie:

TEDxUtrecht Talentstage

De Inc. Academie is volop in ontwikkeling en is op zoek naar samenwerkingspartners. Dit zijn bedrijven en organisaties die een werkplek of een project ter beschikking willen stellen. Daarnaast zoeken wij coaches, gastsprekers en onderwijsinstellingen die een bijdrage willen leveren aan het talentmanagement programma. Voor meer informatie, neem contact op via 0541-672011 of bob@incmerkbeleving.nl

--

--