Jak Úspěšně Zvládnout Studium — Část 3

Síla Soustředěné Myšlenky

Jakub Kubista
Inspirující příběh
4 min readMay 16, 2020

--

Photo by Romain Vignes on Unsplash

Čtětě tento článek v angličtině

Sedím u stolu, přede mnou otevřená učebnice, a přemýšlím co “neodkladného” jsem před učivem ještě potřeboval stihnout. Chtěl jsem s učením začít už před 3 hodinami, ale už mám konečně vše uklizeno, utříděno a mohu začít. Čtu text, ale po pár minutách začnu rozjímat o tom, co si dám k večeři, i když jsem teprve právě doobědval. Nastává večer a mám pocit, že si skoro nic z přečtených textů nepamatuji.

Přijde vám to povědomé?

Jak Začít?

Pro mě bylo vždy nejtěžší se k samotnému učení přinutit. Prvních 10–⁠15 minut je kritických, ale jakmile jsem tuto dobu zvládl bez prokrastinace a opravdu se soustředil, tak poté už šlo vše relativně snadno. Pokud jsem měl v daný den opravdu línou náladu nebo jsem do konkrétní tématiky nebyl příliš zapálen, pak jsem si vše pouze nachystal a intenzivně se věnoval učivu pouhých 5 minut. Následně jsem si po krátké přestávce u většiny případů uvědomil, že to není tak hrozné a mohu v učení bez problému pokračovat.

Prostředí

Znáte přísloví “Nekálej tam kde jíš?” Je to individuální, ale pro někoho to platí u studia dvojnásob. V mém případě je problematické být skutečně efektivní v prostředí jako je obývací pokoj, kde jsem lapen ve své komfortní zóně. Doma je rovněž po ruce mnoho prokrastinačních návyků jako je například uklízení. Podobné to může být na koleji, kde jsou přátelé, se kterými mám tendenci opouštět pozornost od studií díky společným dialogům o životě.

Mně osobně nejvíce vyhovuje studovat v knihovně, kterou cítím jako studijní prostředí. Byl jsem zde vždy motivován ostatními čtenáři, kteří také dychtili po znalostech a nebo se donutili nějaké znalosti vstřebat na sílu. Nicméně knihovna není pro každého. Pokud bych preferoval například čtení nahlas, tak bych jel do přírody, na chatu či jiné opuštěné místo, kde bych neměl k dispozici své špatné návyky a mohl bych se plně soustředit na svůj cíl. (Covey, 2004)

Moderní Fenomén Prokrastinace

Jedním z hlavních problémů, se kterými jsem se potýkal bylo, že mi soustředění kradla technika a námi oblíbené aplikace jako je Facebook či YouTube. Abych se těmito “lákadly” nenechal nadále okrádat o svoje soustředění proti vlastní vůli, tak jsem si vypínal telefon a veškeré notifikace. (Ludwig, 2018)

Má vůle byla však některé dny příliš slabá na to, aby to stačilo. Tudíž jsem ještě do prohlížeče laptopu přidal rozšíření Site blocker na blokaci sociálních, virálních a multimediálních stránek. Zkrátka pro mě bylo důležité nastavit si blokační nástroje a procesy tak, abych byl od veškerých zlodějů času dostatečně odrazen. V extrémním případě bych zvažoval odpojení pojistek, síťových kabelů nebo resetování routeru, ale naštěstí jsem takovou krizi zatím neměl.

Malé Cíle

V předchozím článku Jak Úspěšně Zvládnout Studium — Část 2: Bez Plánu Nejsou Koláče bylo řečeno, že se na studium nedívám jako na velké sousto, nýbrž se v daný den soustředím pouze na omezené množství učiva. Je tomu tak i v rámci samotného soustředění. Tudíž si v daný moment dávám opravdu malý cíl, který mě nevystraší ani neodradí od učení. Abych tohoto dosáhl, tak dodržuji určitý poměr mezi výukou a přestávkou, při kterém studuji efektivně.

Přestávky

Když jsem své hranice soustředění začal hledat poprvé, učil jsem se vždy jen 20 minut a pak si udělal 10 minut přestávku. Pokud jsem se při studiu začal snadno rozptylovat, tak jsem věděl, že jsem svoji mez již před několika minutami překročil.

Není neefektivní strávit tolik času z celého dne nad přestávkami?

Kdybych se tímto způsobem učil 6 hodin, pak celé 2 hodiny promarním přestávkami, ne? Když ale vezmu v úvahu příklad v prvním odstavci tohoto článku, při kterém bych se učil bez přestávek a na studium si vymezil stejně dlouhou dobu, tak bych se skrz prokrastinaci soustředil na učení o hodinu méně a pravděpodobně měl horší studijní výsledek.

Když mluvím o krátké přestávce, tak tím nemyslím, že si pustím seriál, hraji počítačovou hru nebo cokoli podobného, při čemž bych se dostatečně neuvolnil a měl dokonce šanci dočasně zhoršit svoji schopnost soustředění.

V tomto okamžiku chci naprosto vypnout.

Nejvíce mi vyhovoval sport, meditace či jejich různé kombinace, ale jedná se o individuální preferenci. Pokud jsem měl potíže se soustředěním a uvedené aktivity nepomohly, oslovila mě řada knih svépomoci a procházky, abych si utřídil myšlenky. (Toman, 2012)

Závěr

Je velice snadné nechat se unést minoritními myšlenkami, ale podobně jako v předchozím článku, tak i soustředění lze velmi zdokonalit tréninkem. V obou případech je třeba dávat pozor na netrénování špatných návyků. Pro mě znamenalo čtení vždy ten nejefektivnější trénink. Tuto aktivitu jsem dostal do seznamu svých denních návyků tím, že jsem hledal literaturu, která mě baví. Proto je důležité se nebát rozšiřovat svoji literární diverzitu a zkoušet číst nové žánry a druhy knih. (Kump, 1998)

Postupně jsem se dopracoval k tomu, že se dokážu efektivně učit přibližně až 2 hodiny v kuse s 10 minutovou přestávkou, ale záleží na situaci. Rovněž jsem na začátku tohoto experimentování s přestávkami sledoval čas, ale nyní pomocí správně naučených návyků pocítím, že je chvíle si odpočinout.

Důležité je zkrátka nestresovat a nevyvolávat impulsy vedoucí k prokrastinaci. Když se chcete začít soustředit, tak se uvolněte a v klidu se do toho krok po kroku pusťte.

TL;DR

  • Sebezlepšení v soustředění.
  • Jak zahájit studium.
  • Efektivní studijní prostředí.
  • Řešení problémů s prokrastinací

--

--