Dromen

J2A2
Invisible Cities NL
2 min readJan 22, 2019

Hayder van Gaal is 26 jaar en geboren in Colombia. Als kind is hij geadopteerd en momenteel woont hij in Druten. In zijn jeugd heeft hij veel meegemaakt, waardoor hij slecht tegen onrecht kan. Mede hierdoor is hij vaak in aanraking geweest met de politie en belandde hij met enige regelmaat in de bak. In deze serie van vijf lees je iedere dag over een thema dat speelt in zijn leven, het leven van een ex-gedetineerde.

Hayder van Gaal

“Als kind wilde ik profvoetballer worden, maar dat is vroeg gestopt, omdat ik een blessure kreeg aan mijn knie.” Er volgt een stilte. “Ik weet niet echt wat mijn dromen waren vroeger.”

De toekomst in drie woorden? “Familie, rijkdom en liefde.”

“Mijn droom nu is veel geld verdienen. En dat wil ik doen door middel van kickboksen en rap, daarmee wil ik heel veel geld gaan verdienen.” Of dat gaat lukken? “Met vechten sowieso, maar met rap weet ik dat nog niet. Maar als het met vechten gaat lukken dan gaat rap automatisch daar in mee. Dus ja dat gaat lukken”, stelt hij vastberaden.

“Iemand gaat gewoon kapot binnenkort. Dat is wel de bedoeling. Ik heb er zin in.”

Die passie voor kickboksen is vijf jaar geleden begonnen. “Ik heb toen een partij gedraaid, dat ging goed maar eigenlijk ook slecht, omdat ik net drie maanden op kickboksen zat en van die drie maanden heb ik maar een paar keer in de week getraind. Ik deed aan roken, blowen, drinken, drugs gebruiken, een pilletje, coke, en nachtjes doorhalen. Dat gaat niet goed. Nu ben ik al een paar maanden flink aan het sporten.” Met een gebalde vuist slaat hij in de holte van zijn andere hand. “Iemand gaat gewoon kapot binnenkort. Dat is wel de bedoeling. Ik heb er zin in.”

Ook wil hij heel graag terug naar Colombia en weten wat daar gebeurd is. “Ik wil weten wie m’n ouders zijn en van wie ik dit gezicht heb. En met die antwoorden kan ik een hoop, want tot nu toe zijn er veel vraagtekens geweest. Ik weet niet waar die littekens vandaan komen en welke mishandelingen er zijn geweest. Dus ik ben bezig om die dingen beantwoord te krijgen. En als ik die antwoorden heb, dan geeft mij dat rust denk ik.” Gaat zijn leven er dan ook anders van worden? “Ja ik heb altijd gezegd van wel, je hoeft dan niet meer achter dingen die je doet iets te zoeken, want je kan het dan laten.”

Lees hier Hayder’s verhaal over Onrecht/Trots/(On)geluk/Relaties

--

--