Relaties

J2A2
Invisible Cities NL
2 min readJan 23, 2019

Hayder van Gaal is 26 jaar en geboren in Colombia. Als kind is hij geadopteerd en momenteel woont hij in Druten. In zijn jeugd heeft hij veel meegemaakt, waardoor hij slecht tegen onrecht kan. Mede hierdoor is hij vaak in aanraking geweest met de politie en belandde hij met enige regelmaat in de bak. In deze serie van vijf lees je iedere dag over een thema dat speelt in zijn leven, het leven van een ex-gedetineerde.

Hayder van Gaal

“Familie is heel belangrijk. Zonder familie weet ik niet of ik nog iets wil. Dat is alles toch.
Of het nou je ouders zijn of de familie die je nog gaat maken.” Grappend begint hij over z’n ouders: “Die mensen snap ik soms ook niet. Dat die nog niet hebben gezegd van: ‘Hayder het is goed allemaal, we halen onze handen ervan af.’ Want wat zij allemaal hebben meegemaakt… Wat ik ook doe en wat er ook gebeurd is, ze zullen er altijd voor me zijn. Net zoals m’n andere broer en zusjes.”

“Goede vrienden zijn ook familie”

Hij vult verder aan: “Goede vrienden zijn ook familie.” Die goede vrienden stonden vaak voor hem klaar, maar het gebeurde ook vaak dat dat niet zo was. “Vooral vroeger, dan was het: ‘Oh Hayder, Hayder, Hayder, ooh wat heeft ‘ie nu weer gedaan.’ En dan stond iedereen erbij te kijken.”

“Ik denk niet dat mensen bang zijn om vrienden met mij te zijn, integendeel juist. Maar er is wel een grote groep mensen die bang is voor mij.” Klein voorbeeld: “Vorig jaar was ik met een meisje aan het appen en zij ging in haar groepsapp vertellen dat Hayder met oud en nieuw even langs kwam. Toen reageerde een ander meisje: ‘Oh dan neem ik een mes mee, want met Hayder weet je het nooit.’ Dan denk ik wel van ‘tjuus dat gaat wel ver’. Ik heb nog nooit iemand gestoken ofzo. Als mensen die ik niet ken dat gaan zeggen… Dan is het best apart dat mensen zo voorbereid zijn als ze je naam horen.”

Dat mensen zo over hem denken, vindt hij soms wel lastig. “Ik heb wel eens periodes gehad dat ik er best wel moeite mee had. Er worden zoveel dingen gezegd en… Ja elke keer, ligt er maar net aan wat diegene allemaal over mij zegt, soms klinkt het wel stoer ofzo. Ze zien mij als iemand die invloed kan hebben op een hoop dingen, maar soms vraag ik me af: hoe ver gaat dit nog, wat denken mensen allemaal wel niet over mij? Terwijl de helft nog niet eens waar is.”

Lees hier Hayder’s verhaal over Dromen/Onrecht/Trots/(On)geluk

--

--