De man achter de man met het robotpak

“Ik krijg energie van die jonge gasten”

SAM
sambyhan
4 min readJun 8, 2020

--

Voor een keertje op de voorgrond: Fokko Bakker (links) is begeleider van Remco Hoftijzer met zijn robotpak.

Na voormalig HAN-student Roel Bleumer een week geleden is het gisteren ook Elektrotechniekstudent Remco Hoftijzer gelukt om bij ondernemersprogramma Dragons’ Den een flinke financiële injectie te krijgen voor de verdere ontwikkeling van zijn robotpak. Maar dat doet hij niet alleen. In zijn schaduw staat docent/begeleider Fokko Bakker, die hem van advies voorziet: “Succes heeft vele vaders.”

Tekst: Herman van Deutekom
Foto’s: Marcel Krijgsman

Het is alweer even geleden dat het optreden van Remco Hoftijzer bij Dragons’ Den is opgenomen, maar Fokko Bakker, hoofddocent Technische Bedrijfskunde en begeleider van Remco, weet het nog precies. En we hebben het gisteravond allemaal op tv kunnen zien: na de pitch van Remco haakt het ene na het andere jurylid af, maar de laatste, Shawn Harris, gelooft in Remco’s robotpak en wil de gevraagde 100.000 euro in hem investeren. In ruil daarvoor krijgt Harris een aandeel van 20% in Remco’s bedrijf Tholin Robots.

Meer indruk
“Die 100.000 euro, dat was mijn idee”, glimlacht Fokko. “Remco wilde in eerste instantie 25.000 euro vragen, maar ik zei tegen hem dat dat geld zo op is.”
Voor het afhaken van de andere juryleden heeft Bakker begrip: “Ze hoorden van Remco wat je met zijn pak kunt doen, maar ze wilden met eigen ogen zien wat dat pak precies kan. Ik moet zeggen dat ik toen ook wel een beetje teleurgesteld was in zijn presentatie. Niet de pitch, die was goed, maar het feit dat hij met het pak niet veel kon laten zien. Terwijl hij een andere versie van het pak heeft waar vingers aan zitten die de bewegingen van zijn eigen vingers precies nadoen.” Dat had volgens Bakker meer indruk gemaakt.

Tweede moeder
Gelukkig voor Remco gaat Shawn Harris uiteindelijk akkoord. Volgens Bakker is ze goed in zaken maar ook een lieve vrouw. “Ik heb Remco gewaarschuwd dat hij er een tweede moeder bij krijgt. Ze zei tegen hem dat ze graag geld wil verdienen met zijn ontwerp maar dat hij vooral ook zijn opleiding moet afmaken.”
Natuurlijk stond Bakker achter de coulissen tijdens de pitch van Remco. “Toen Remco die 100.000 euro toegezegd kreeg, zijn we lachend bij de opnamestudio’s in Almere in de auto gestapt en naar huis gereden. Even gebak gehaald voor iedereen en een klein feestje gebouwd.”

Aandelenovereenkomst
Intussen zijn er meerdere gesprekken geweest met het jurylid van Dragons’ Den. Harris heeft een deel van de betaling inmiddels overgemaakt. “Maar er komt nog veel meer bij kijken als je zo’n deal maakt”, legt Bakker uit. “We moesten een BV oprichten, er werd een aandelenovereenkomst opgesteld, er is octrooionderzoek gedaan, om maar wat te noemen.”

Succes heeft vele vaders, volgens de hoofddocent. “We waren nooit zover gekomen als we niet hulp hadden gehad van meerdere HAN-collega’s. Met name Einte Visser van het Centrum voor Ondernemerschap. Hij kwam met de suggestie dat Remco deel zou kunnen nemen aan Dragons’ Den en hij heeft Remco geprept met zijn pitch voor de jury.”

Niet volgens het boekje
Het begeleiden van Remco begint voor Fokko in 2018. “Remco kwam in een groep terecht die aan een project zou gaan werken Bij het Mobility Innovation Center (MIC) op Industriepark Kleefse Waard (IPKW). Daar werken jaarlijks zo’n 60 tot 80 studenten aan diverse projecten. Maar Remco gaf toen aan dat hij liever aan zijn eigen project wilde werken dat hij thuis had liggen, een robotpak. Ik werd nieuwsgierig. En na het zien van het pak heb ik de andere docenten overgehaald om hem niet volgens het boekje te beoordelen, maar zijn gang te laten gaan.” Inmiddels zijn we twee jaar en vier of vijf verbeterde robotpakken verder. Dit project begon met drie studenten, inmiddels werken er een stuk of 12 aan, van Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde, Industrieel Product Ontwerpen en Technische Bedrijfskunde. Gevraagd naar de sterke punten van Fokko Bakker, antwoordt Remco: “Hij heeft sowieso een belangrijke rol gespeeld in het succes van mijn bedrijf THOLIN Robots. Wat ik onder meer van hem heb geleerd, is het gemak waarmee hij contact legt met andere bedrijven. En dat je moet blijven vragen. Ik herinner me nog heel goed wat hij twee jaar geleden al tegen me zei: piepende deuren krijgen als eerste olie. Dat is me bijgebleven.”

Teruggeven aan het onderwijs
Fokko Bakker komt, als veel HAN-docenten, uit het bedrijfsleven. Hij was en is nog steeds adviseur in het verbeteren van bedrijfsprocessen. “Op een gegeven moment vond ik het tijd om wat terug te geven aan het onderwijs. Zo kwam ik bij de HAN terecht. Eerst op vrijwillige basis, maar na enkele jaren vroegen ze bij Technische Bedrijfskunde of ik niet voor vast bij hen wilde komen werken. Toen heb ik ja gezegd. Op mijn 68ste kreeg ik een vast contract. Ik ben nu 73 en werk hier nog steeds met veel plezier. Collega’s willen vaak tussen hun 60ste en 65ste stoppen, maar dat is niets voor mij. Ik kan niet stilzitten. En ik vind het hartstikke leuk om met die studenten te werken. Die jonge gasten inspireren me en geven me energie.”

De uitvinding van Remco Hoftijzer in een notedop: omdat er bij fabrieken bij het inpakken van producten in dozen vaak dezelfde handelingen moeten worden verricht, wordt er gebruik gemaakt van robots. Maar het instellen van een robotarm is lastig en kost veel tijd. Met Remco’s uitvinding trekt een werknemer het robotpak aan en doet de handeling één keer voor aan de robot. Die neemt de handeling door een signaal over en kan aan de slag. Zo wordt veel tijd bespaard.

SAM heeft Remco Hoftijzer een klein jaar geleden al eens uitgebreid geïnterviewd over zijn robotpak. Lees het artikel hier.

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen