Twee opleidingen tegelijkertijd, Ivy doet het (3)

“Ik weet wat ik wil en daar werk ik hard voor”

SAM
sambyhan
3 min readNov 18, 2021

--

Foto: Ralph Schmitz

Vind je één opleiding al een uitdaging op zich, sommige HAN-studenten volgen er twee tegelijk! Wat daar bij komt kijken en hoe dit bevalt? Deze studenten vertellen je er alles over.

Tekst: Raïssa Soeter

Ivy Kooijman (20) woont op kamers in Nijmegen en studeert Verpleegkunde aan de HAN en Rechtsgeleerdheid aan de Radboud Universiteit, beide voltijd.

“Op de basisschool raakte ik door een schoolopdracht gefascineerd door ziekenhuizen. Het lijkt me sindsdien geweldig om mensen beter te kunnen maken. Verpleegkunde is een breed vakgebied. Met een diploma kun je op veel verschillende plekken aan de slag. Ik ben nu derdejaars student maar ik moet nog wel wat dingen afronden uit het tweede jaar, zoals stages. Door mijn aangepaste studieplan in verband met mijn tweede studie zweef ik een beetje door de jaren heen.

In het eerste jaar merkte ik dat ik meer uitdaging nodig had. Ik had in de lessen vaak een sterke mening maar dit was niet de plek om mijn ei kwijt te kunnen. Het wordt een beetje een cliché, maar door de lockdowns had ik ineens meer tijd om handen. Ik trok weer even bij mijn ouders in en mijn sociale leven stond op een laag pitje. Al vóór coronatijd maakte ik me druk over de positie van verpleegkundigen, dus ik was enthousiast om daar meer mee te doen.

Mijn vader is juridisch adviseur in de zorgsector, mijn moeder beleidsjurist en mijn broer zit in bouw- en aanbestedingsrecht. Nadenken over de juridische kant van zaken zit dus in de familie. Ik heb ook gedacht aan Politicologie of Bedrijfskunde, maar Rechten sloot het beste aan bij wat ik in de toekomst wil gaan doen, namelijk bij een beroeps- of brancheorganisatie werken die opkomt voor de belangen van verpleegkundigen. Het liefst in het management. Er is geen opleiding die dit garandeert maar met een universitaire opleiding maak ik wel meer kans.

Foto: Ralph Schmitz

In het tweede jaar van Verpleegkunde startte ik met HBO Rechten aan de HAN omdat ik wilde weten of ik de studielast en het niveau aankon. De resultaten waren goed dus ben ik na mijn propedeuse begonnen met Rechtsgeleerdheid aan de RU. Er was niks bijzonders te regelen, je schrijft je gewoon in, betaalt collegegeld bij de eerste opleiding en laat een bewijs daarvan naar de andere instelling sturen. De instanties moeten het van elkaar weten en het is belangrijk dat je goed contact onderhoudt met je studiebegeleiders.

De begeleiding vanuit beide instellingen vind ik prettig. Ik merkte wel een groot verschil tussen de begeleiding vanuit Verpleegkunde en Rechten aan de HAN. Bij Verpleegkunde wordt er gewerkt met een maatwerkformulier en is er meer flexibiliteit in het studieplan. Ik mag even een vak parkeren, erbij nemen of een andere volgorde aanhouden. Docenten zijn begripvol. Bij HBO Rechten heb ik dat soms gemist. Een voordeel van de universitaire rechtenopleiding is dat er minder contacturen zijn. Ook zijn er fijne voorzieningen voor mensen die twee opleidingen volgen, zoals dat de weblectures langer beschikbaar zijn.

Studeren aan twee opleidingen tegelijkertijd vergt absoluut discipline want de studiedruk is hoog. Ik moet goed plannen, mijn deadlines halen en soms nee zeggen. Tegen uitgaan, sporten, mijn studentenvereniging Ovum Novum, nog meer studeren of andere dingen willen doen. Hoewel mijn directe omgeving het begrijpt, geldt dat niet voor iedereen. Soms proberen anderen me over te halen om te gaan feesten maar een kater kost me te veel tijd. Ik heb twee jaar genoten van mijn studententijd en nu is het tijd voor mijn toekomst. Ik weet wat ik wil en daar werk ik hard voor. Dit doel maakt een heleboel feestjes goed. Het scheelt dat ik het écht interessant vind, verpleegkunde is mijn passie. Als alles goed gaat, ben ik in ’24-’25 met beide opleidingen klaar. Daarna wil ik een master Gezondheidsrecht in Amsterdam doen.”

Lees ook deel 1: Bilaal Ali combineert de voltijdopleidingen PABO en Geschiedenis aan de Radboud Universiteit.

& deel 2: Christiaan Orth (24) zit in de afstudeerfase van Industrieel Product Ontwerpen (voltijd) en is dit jaar begonnen met Embedded Systems Engineering (deeltijd).

--

--

SAM
sambyhan

Journalistiek medium van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen