Fra arbeidsufør til butikksjef

Ida Kristine Moe
Stormberg
Published in
3 min readAug 29, 2019

Da Trine møtte veggen hadde hun aldri trodd hun skulle komme seg i arbeid igjen. I dag er hun butikksjef for Stormberg Svolvær, og en ressurs for de rundt seg.

“En opptur for meg er å mestre. Å klare noe jeg har strevd for, eller når jeg har nådd et mål jeg har satt meg. Det er også en opptur for meg er å kunne hjelpe andre, for så å se at de lykkes”

Trine var knapt fylt 20 år da hun møtte veggen og opplevde at hele verden gikk i svart. Året før hadde hun flyttet fra hjembyen Svolvær for å studere i Bodø. Hun ville starte på nytt og legge alt vanskelig hun hadde opplevd i barndommen bak seg.

Da alt gikk i svart
Trine gikk på sosionomutdanningen og hadde store planer, men slik ble det ikke. Våren 2007 opplevde Trine at alle planene falt i grus. Hun måtte flytte tilbake til Svolvær for å få hjelp. Årene som fulgte ble vanskelige og Trine gikk til intensiv psykiatrisk behandling i nesten seks år. Hun slet med angst og depresjoner, og i perioder var hun så langt nede at hun måtte legges inn.

– På det tidspunktet kunne jeg aldri se for meg at jeg ville klare å ha en vanlig jobb igjen. Jeg var jo egentlig en jente som alltid hadde vært aktiv og deltatt på mye, men jo lenger man er utenfor, jo mindre tro har man på å få det til, sier Trine.

Arbeid som medisin
Det var da Trine hadde det som verst at hennes behandler foreslo at hun skulle prøve å jobbe, i stedet for å øke medisinene. Trine begynte med arbeidstrening to timer to ganger i uken hos Stormberg.

– Bare tanken på å treffe mennesker skremte meg, og det verste var å komme seg til jobb. Samtidig hadde jeg et brennende ønske om duge til noe, om å være nyttig, forteller Trine.

Gradvis kunne Trine øke lengden på arbeidsdagen, og etter en stund gikk det fint å jobb 40 %. Da muligheten åpnet seg noen år senere tok Trine oppfordringen, og søkte på jobben som butikkleder. Den jobben har hun håndtert utmerket.

Trine ønsker at enda flere skal få muligheten til å jobbe tilrettelagt, og på den måten få en vei inn i arbeidslivet.

- Det er så viktig å føle at man er til nytte og kan bidra. Jeg håper flere virksomheter tør å gi folk en sjanse, ellers kan man gå glipp av så utrolig mye arbeidskapasitet, sier Trine.

I Stormberg har vi som mål at 25% av alle som rekrutteres skal være mennesker som av en eller annen grunn har havnet utenfor arbeidslivet. Les mer om inkluderende arbeidsliv i Stormberg her

Les også:

Ida — Stormberger

--

--