Gjesteblogg: En drøm blir til

Gjesteblogger
Stormberg
Published in
4 min readNov 7, 2020

Da Hege tok kontakt med meg i sommer og fortalte om planene sine, var min første tanke at dette blir moro å tegne! Bokidéen som hun bar på var en søt og morsom fortelling som kombinerte læring og spenning på ypperlig vis. Historien løftet i tillegg frem viktige verdier som mestring, vennskap og tillit. Dette ville jeg selvsagt være med på å utforme!

Hege og jeg kjente hverandre litt fra før gjennom arbeidet jeg hadde gjort med utformingen av Stormbergs maskot, Storm. Derfor var det selvfølgelig ekstra stas for meg da Hege fortalte at hun var så fornøyd med maskoten at hun ønsket å bringe sine egne karakterer til live gjennom min strek.

Om å fange sjelen gjennom streken

Et av de viktigste målene jeg har når jeg jobber med bokillustrasjoner er å fange hovedkarakterenes personlighet og «sjel». Gjennom et bevisst valg av farger og former søker jeg å få frem essensen av dem og skape et visuelt uttrykk som samsvarer med forfatterens indre bilde. I den kreative prosessen lytter jeg derfor først og fremst til forfatterens visjoner og følelser rundt karakterene. Gjennom deres idéer lar jeg meg inspirere og oftest blir karakterene til gjennom flere skisseutkast, hvor vi i fellesskap utveksler tanker og kreative impulser. Denne symbiosen er noe av det morsomste ved min jobb som illustratør!

Eremittkrepsen

Etter å ha fortalt historiene om den lille haien og eremittkrepsen til sine egne barn og deres venner i flere år, hadde Hege et tydelig bilde av personlighetene til de to vennene. Hun beskrev at eremittkrepsen var den tøffeste av dem. Til tross for størrelsen var han vågal og full av sprell, nysgjerrighet og ønske om å lære. Jeg så ham tydelig for meg. Han skulle ha store øyne, et åpent blikk og et godhjertet smil.

Visste du forresten at eremittkrepser selv velger ut hvilket skjell de skal ha på ryggen sin? De har nemlig en veldig myk overkropp. For å beskytte den, leter de blant tomme skjell på havbunnen til de finner et de liker. Hver eneste eremittkreps har derfor sitt helt unike utseende og skjellene varierer stort i både farge, form og størrelse. Jeg bestemte meg for at Heges eremittkreps skulle få et avlangt skjell i lyserosa og beige på sin rygg, fordi de sarte pastellfargene ville balansere ut den sterke oransje fargen på kroppen. Jeg liker å kombinere farger på denne måten og mine illustrasjoner inneholder sjeldent kun sterke knallfarger eller duse pasteller. Etter min erfaring skaper disse utradisjonelle fargekombinasjonene ofte mer harmoniske og interessante illustrasjoner, og de får hver enkelt farge til å poppe snarere enn skrike.

Den lille haien

Hvordan tegner man en vennlig hai? Oppgaven kan synes umulig. Med sylskarpe tenner og øyne svarte som natten fremstår haien som alt annet enn vennlig. Særlig for meg, som lider av lettere haifobi etter å ha sett filmen Haisommer i altfor ung alder. Skulle jeg ha portrettert en hai ut fra mine egne forestillinger ville det blitt en særdeles uhyggelig og skrubbsulten skapning. En kjempefisk som gnafset i seg eremittkreps som bittesmå potetgull, med skjell, klør og det hele. Hege hadde derimot en langt mer hyggelig visjon. Ja, hennes lille hai var mild og forsiktig. Han var av den typen som helst stikker tåa uti vannet før han hopper uti. En hai etter min smak!

For å illustrere den lille haiens milde vesen, eksperimenterte jeg med forskjellige uttrykk. Det første utkastet ble en litt for lubben marshmallow av en hai med skjelende øyne og briller. Etter innspill fra Heges barn, aka. Haiekspertrådet, gjennomgikk marshmallowen en aldri så liten slankekur. Han fikk også et mer modig ansiktsuttrykk. For den lille haien var jo ikke bare mild, han var også veldig modig når det gjaldt! Og med disse justeringene ble den lille haiens elskverdige karakter født.

Prosessen og skapergleden

Prosessen med å lage illustrasjonene til Fanget i revet har vært utrolig moro og inspirerende fra start til slutt. Å få samarbeide med så flinke mennesker som Hege og Lars Gunnar, med all deres kreativitet, kompetanse og entusiasme, har vært en sann fornøyelse.

Jeg slutter aldri å være takknemlig og beæret over tilliten jeg får når noen ber meg om å tegne noe for dem — det være seg en bokdrøm, en maskot, en logo eller et bilde. Gleden over å bringe til live idéer, fortellinger og følelser som mennesker bærer på er helt enkelt ekstraordinær!

Tusen takk for tilliten, Hege!

Hilsen Hege Terese
Olle Bolle Design

Les også Lars Gunnar sin blogg om hvordan han satte boken sammen
Les Hege sin bloggpost om boken her

Boken kommer fra trykken 16.11.20 — og du vil finne den i Stormberg sin nettbutikk

--

--

Gjesteblogger
Stormberg

Stormberg har flere samarbeidspartnere med viktige budskap. På denne profilen blogger noen av dem om tema som vi sammen ønsker å løfte