“If you can dream it, you can do it”

Hege Nilsen Ekberg
Stormberg
Published in
2 min readOct 12, 2020

Så lenge jeg kan huske har jeg latt meg inspirere og fascinere av Walt Disney sitt sitat. Barnslig naivt og en klisje eller en lysende, klar ledestjerne?

For meg har det vært en ledestjerne. Alt for ofte er det tid, kapasitet, selvtillit og andre faktorer rundt oss som står i veien for drømmene våre. I sommer la jeg bort alt det, og hentet opp igjen noe jeg har drømt om lenge: å skrive barnebok. Små drømmer er også store!

Boken går i trykk i oktober, ferdig i november

Å fortelle de små historiene jeg skapte for mine egne barn da de var små til flere. Dele det lille universet under havet, undervannsverden min 3-åring ble så fascinert av at han pugget alle hai han kom over. Ti år senere, er han enda knapt å se over vann når vi er på sommerferie.

Følg drømmen din

Å kunne få følge en av flere drømmer fra ide til gjennomføring har gitt meg utrolig mye. Ikke bare har det vært gøy å få gjennomføre en drøm, men langs veien har jeg følt meg litt som Espen Askeladden. Jeg har fått møte fantastiske ressurser langs veien som har hjulpet meg opp og frem, heiet og løftet prosjektet. To av dem har skrevet litt om sin rolle i prosjektet, bloggpostene deres anbefaler jeg på det varmeste, du finner link til dem i bunnen av bloggposten min.

I møte med sånne mennesker så lader jeg, henter inspirasjon og motivasjon inn i alt annet jeg står i.

Hva gjorde at jeg plutselig fant motet til å følge drømmen? Tryggheten og selvtilliten gitt meg av mennesker som heier, gir konstruktive tilbakemeldinger og mest av alt vil meg vel i alt jeg gjør. Sånne mennesker er helt uvurderlige. Spar på dem, følg dem opp og hei tilbake — plutselig skaper du det mulighetsrommet for noen, der de tar fatt på sin drøm.

Så her er min lille oppfordring til deg. De som sier de kan, og de som sier de ikke kan har rett begge to. Min erfaring er at ved å følge selv de minste drømmene, så utvider horisonten seg og en sitter igjen med erfaringer som utvikler deg, og gir mye større verdi enn en barnebok kan måles i.

Hva er din drøm?

Les grafisk designer Lars Gunnar sin blogg her
Les illustratør Hege Therese sin blogg her
I samarbeid med Alfatrykk

--

--